ارسال به دیگران پرینت

کرونا | امیکرون | ایران | واکسیناسیون | آفریقای جنوبی | کودکان

تکثیر امیکرون در قسمت فوقانی دستگاه تنفسی اطفال | فرار امیکرون از پادتن

یک متخصص عفونی، با بیان اینکه جهش های ژنتیکی می توانند بیماری متفاوتی را ایجاد کنند، گفت: تحقیقات نشان می دهد که امیکرون تمایل دارد در قسمت فوقانی دستگاه تنفسی تکثیر شود و این موارد در کودکان شایع تر بوده است.

تکثیر امیکرون در قسمت فوقانی دستگاه تنفسی اطفال | فرار امیکرون از پادتن

دکتر سنبل طارمیان علائم بالینی سویه امیکرون را کم و بیش مشابه علائم بیماری کووید در سویه ها و موج های قبلی  دانست و اظهار کرد: در بیماران جدید که دچار سویه امیکرون شدند برخی از علائم بالینی تنفسی شایع تر است.

وی ۸۰ درصد موارد ابتلا به امیکرون را دارای سرفه، ۷۰ درصد را دارای آبریزش و ۷۰ درصد را دارای سردرد دانست و افزود: این بیماری در اغلب موارد به صورت خستگی پذیری متوسط تا شدید بروز می کند. همچنین در ۷۰ درصد موارد حالت ضعف عضلانی شدید و بدن درد گزارش شده است.

این متخصص بیماری های عفونی، با بیان اینکه در سویه های قبلی به ویژه دلتا تب و عطسه و گلودرد کمتر مشاهده شده بود، تصریح کرد: در سویه امیکرون شاهد افزایش گلودرد هستیم. البته در موج های قبلی با کاهش یا از بین رفتن حواس بویایی و چشایی و کاهش سریع وزن مواجه بودیم، اما در سویه امیکرون تا ۸۰ درصد از بین رفتن حواس کمتر شده و کاهش وزن محسوس نداریم؛ در مقابل می توان به تعریق غیر عادی شبانه به عنوان یکی از علائم بالینی امیکرون توجه کرد.

طارمیان، با اشاره به شباهت علائم امیکرون به سرماخوردگی، یادآور شد: شدت و ضعف این بیماری در افراد به آمادگی سیستم ایمنی بستگی دارد؛ البته در افراد بالای ۶۵ سال امکان تشدید علائم به سمت تنفسی وجود دارد و می تواند تنگی نفس، مشکلات ریوی و نارسایی تنفسی ایجاد کند که در نهایت خطر مرگ را افزایش می دهد.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد تا این لحظه میزان مرگ و میر ناشی از امیکرون کمتر از سویه های گذشته باشد، اضافه کرد: متاسفانه هنوز در جریان همه گیری هستیم و از آینده خبر نداریم و لذا اگرچه امیکرون در مقایسه با دلتا ضعیف تر عمل کرده، اما با افزایش سرایت و آمار ابتلا مواجه هستیم که می تواند خطرناک باشد.

ماندگاری بالای امیکرون بر روی سطوح پلاستیکی

این متخصص عفونی، با اشاره به افزایش میزان ابتلا و بستری اطفال در موج ششم در مقایسه با موج های قبلی، ادامه داد: متاسفانه شاهد بستری شدن کودکان زیر دو سال نیز هستیم. این در حالی است که در کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس افزایش چهار برابری ابتلای کودکان گزارش شده؛ البته نیاز به مراقبت های ویژه و تجویز اکسیژن در کودکان کمتر است.

وی از جمله دلایل افزایش ابتلای کودکان را عدم واکسینه شدن در مقایسه با بزرگسالان دانست و بیان کرد: بزرگسالان حداقل دو نوبت واکسن دریافت کردند و از ایمنی نسبی برخوردار شدند، در حالی که کودکان هنوز به مرحله واکسیناسیون نرسیده اند. امیدواریم پزشکان و متخصصان اقدام به تولید واکسن های مناسب اطفال و کودکان در شرایط اپیدمی کنند.

طارمیان، امیکرون را یک موتاسیون دانست که نتیجه جهش ژنتیکی ویروس کروناست و اضافه کرد: این جهش ژنتیکی قابلیت انتقال ویروس از یک فرد به فرد دیگر را آسان تر کرده است. امیکرون عمدتا از راه تنفسی یعنی عطسه، سرفه و حتی صحبت کردن منتقل می شود و لذا فرد مبتلا در یک فضای بسته به راحتی می تواند سایر افراد را مبتلا کند لذا استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری دو متری ضرورت دارد.

این متخصص عفونی، با اشاره به مدت ماندگاری بالای امیکرون بر روی سطوح پلاستیکی و حتی پوست بدن نسبت به سویه های قبلی، خاطرنشان کرد: در صورت تماس با سطوح آلوده امکان ابتلا وجود دارد.

وی تولید پادتن در بدن انسان را نتیجه تزریق واکسن یا ابتلای طبیعی به بیماری دانست و افزود: متاسفانه جهش ژنتیکی امیکرون موجب نوعی حالت فرار از سیستم ایمنی شده است؛ البته واکسیناسیون تا حد قابل قبولی در جلوگیری از تشدید بیماری موثر بوده و تکمیل واکسن ضرورت دارد.

طارمیان، با بیان اینکه جهش های ژنتیکی می توانند بیماری متفاوتی را ایجاد کنند، گفت: تحقیقات نشان می دهد که امیکرون تمایل دارد در قسمت فوقانی دستگاه تنفسی تکثیر شود و این موارد در کودکان شایع تر بوده است. در سویه های قبلی عمدتا شاهد تاثیر ویروس در قسمت های تحتانی دستگاه تنفسی و آسیب ریوی بودیم. راه های تنفسی کودکان در مقایسه با افراد بالغ کوچک تر و باریک تر بوده و لذا شاهد کاهش التهاب در قسمت فوقانی تنفسی آنان نسبت به بزرگسالان هستیم و اغلب به صورت سرفه های صدا دار بروز می کند.

سویه های جدید؛ نیازمند واکسن های جدید

وی با اشاره به شروع بیماری با علائم سرماخوردگی و تشدید بیماری طی روزهای بعد، تاکید کرد: افرادی که واکسن نزدند علائم شدیدتر و طولانی تر دارند و رفته رفته بر شدت بیماری آنان افزوده می شود لذا واکسن می تواند اپیدمی را مهار کند و بهترین راه واکسیناسیون سریع بیشترین جمعیت است تا بتوانیم تا حد زیادی مرگ و میر و از کار افتادگی را کم کنیم.

این متخصص عفونی، با بیان اینکه هنوز افزایش بستری های امیکرون نسبت به دلتا قابل تشخیص نیست، اظهار کرد: انتقال سریع امیکرون موجب شده تا افراد زیادی مبتلا شوند و شاهد افزایش بستری ها باشیم.

طارمیان، سویه های جدید را نیازمند واکسن های جدید دانست و یادآور شد: افرادی که دو دز واکسن را زدند تا ۴۰ درصد از میزان عفونت در آنان کاسته شده و شاهد کاهش ۷۰ درصدی بستری ها هستیم، اما افرادی که سه دز واکسن را کامل کردند ۷۵ درصد عفونت زایی و ۸۸ درصد بستری آنان کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به ایمنی زایی بالا در افراد بالای ۶۵ سال، گفت: اغلب این افراد دو دز واکسن خود را تزریق کردند و تقریبا تا سه ماه بعد از تزریق دز دوم ایمن هستند.

این متخصص عفونی، تداوم حیات و تکثیر ویروس را نشانه هوشمندی آن دانست و عنوان کرد: عمده ترین مشکل دانشمندان و پزشکان و متخصصان در برخورد با ویروس ها همین هوشمندی برای حیات زیاد و تکثیر راحت بوده که در مقابل پادتن بلافاصله تغییر می کنند لذا باید از خودمان در برابر ابتلا محافظت کنیم.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه