ارسال به دیگران پرینت

سمیعی مطرح کرد؛

توزیع بیش از ٢۴ هزار کیت امیکرون در کشور

مدیرکل آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت از توزیع بیش از ٢۴ هزار کیت تشخیص افتراقی امیکرون در کشور خبر داد.

توزیع بیش از ٢۴ هزار کیت امیکرون در کشور

دیروز موارد ابتلا به کرونا به بیش از ١۶ هزار مورد رسید، در هفته گذشته موارد ابتلا به کرونا افزایش چند برابری داشته است، بنابر اعلام مسئولان وزارت بهداشت امیکرون به سویه غالب در کشور تبدیل شده است، همچنین وزیر بهداشت از آغاز موج ششم کرونا خبر داده است، در این شرایط تشخیص موارد ابتلا به کرونا و قرنطینه افراد اهمیت دارد.‌

سمیعی مدیر کل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت به سوالات درباره تشخیص امیکرون، تامین کیت‌های سویه جدید و استفاده از آنها پاسخ داد.

از کیت های امیکرون در چه مواردی استفاده می‌شود؟ چرا کیت‌های امیکرون برای تشخیص نوع سویه بیشتر توزیع نمی‌شود و در آزمایشگاه‌ها در دسترس مردم نیست؟

سمیعی: در حال حاضر از آزمایش های تشخیص افتراقی واریانت امیکرون فقط برای رصد و دیده وری استفاده می شود و ضمن تعیین درصد واریانت امیکرون از موارد مثبت جدید در استان‌های کشور، بوسیله آن سرعت افزایش تعداد موارد بیماری ناشی از این واریانت تعیین می‌شود.

در ضمن به این دلیل که درمان و یا مراقبت اختصاصی و متفاوتی برای این واریانت جدید وجود ندارد، هیچ تفاوتی نمی‌کند که فرد به امیکرون و یا دلتا مبتلا شده باشد. به عبارتی راه مقابله، پیشگیری و درمان در ابتلا به امیکرون مشابه دلتاست.

از مسافران هنگام ورود به کشور تست امیکرون گرفته می‌شود؟، برخی مسئولان از کمبود کیت امیکرون در مبادی مرزی گلایه دارند، چرا تست به میزان کافی توزیع نمی‌شود؟

سمیعی: با توجه به اینکه تعیین واریانت ویروس در مسافرانی که از طریق مرزهای ورودی به کشور وارد می‌شوند، تاثیری بر تصمیم گیری جداگانه در مورد افراد آلوده به ویروس کووید-١٩ ندارد، نیازی به استفاده از آزمایش های تشخیص افتراقی امیکرون در مبادی ورودی کشور نیست و همان آزمایش غربالگری برای شناسایی و تشخیص عفونت با ویروس کفایت می‌کند.

تاکنون چه میزان کیت امیکرون در کشور توزیع شده است؟

سمیعی: به جز کیت‌هایی که دانشگاه‌های علوم پزشکی خودشان تهیه کرده اند، در اولین مرحله بیش از ٢۴ هزار کیت تشخیص افتراقی امیکرون توسط هیئت امنای صرفه جویی ارزی و انستیتو پاستور ایران بین آزمایشگاه‌های منتخب کشور در همه استان‌ها به منظور پایش توزیع شده است، تا کنون از این کیت‌ها بیشتر برای تشخیص میزان درصد واریانت اومیگرون در بین موارد مثبت جدید آزمایش تشخیص مولکولی کووید-١٩ استفاده ‌شده است بدین صورت که درصدی از نمونه های مثبت یک منطقه از نظر اینکه واریانت دلتا هستند و یا اومیکرون مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

امیکرون در کشور سویه غالب شده است، در کدام استان‌ها موارد ابتلا بیشتر است؟

سمیعی: گزارش هفتگی درصد موارد مثبت امیکرون در کشور و در هر استان به ستاد ملی کرونا اعلام می‌شود تا از میزان گردش این واریانت و سرعت انتشار آن مطلع شوند.

با توجه به سرعت زیاد انتشار این واریانت، موارد مثبت اومیکرون در برخی مناطق به ١٠٠ درصد نمونه های مثبت جدید کووید-١٩ نزدیک شده است و در این مناطق امیکرون به طور کامل جایگزین دلتا شده است؛ اما در برخی مناطق این میزان بین ۵٠ تا ١٠٠ درصد موارد ابتلای جدید کووید-١٩ است. در مناطق محدودی سهم امیکرون از موارد مثبت جدید کمتر از ۵٠ درصد است ولی بزودی و بسرعت این واریانت به واریانت قالب این مناطق نیز تبدیل خواهد شد.

با وجود افزایش موارد ابتلا به کرونا بهترین راهکار برای پیشگیری از ابتلا به امیکرون چیست؟

سمیعی: مردم برای پیشگیری از ابتلا به امیکرون و قطع زنجیره انتقال آن همچنان باید همان اقداماتی را انجام دهند که در مورد سایر واریانت‌ها انجام می‌دادند؛ انجام واکسیناسیون به موقع، استفاده از وسایل حفاظت فردی مناسب به ویژه ماسکی که مناسب و اندازه صورتشان باشد، حفظ فاصله فیزیکی و پرهیز از حضور در تجمعات و محل‌هایی که به خوبی تهویه انجام نمی‌شود، برقراری تهویه مناسب در محل کار و زندگی، رعایت بهداشت و نظافت دست، رعایت آداب سرفه و عطسه کردن (مثلا سرفه و عطسه کردن در داخل آرنج) را مدنظر قرار دهند.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه