ارسال به دیگران پرینت

راهکار هایی برای مقابله با نداشتن آرامش ذهنی

علائم نداشتن آرامش ذهنی |راهکار هایی برای مقابله با نداشتن آرامش ذهنی

نا آرامی ذهن باعث کاهش کیفیت زندگی می شود. برخی عادت های غلط که از آن ها بی خبر هستید علت آشفتگی ذهن هستند که با اصلاح آن ها آرامش به شما باز میگردد.

علائم نداشتن آرامش ذهنی  |راهکار هایی برای مقابله با نداشتن آرامش ذهنی

نا آرامی ذهن باعث کاهش کیفیت زندگی می شود. برخی عادت های غلط که از آن ها بی خبر هستید علت آشفتگی ذهن هستند که با اصلاح آن ها آرامش به شما باز میگردد.

نداشتن آرامش ذهنی و هرآنچه باید بدانید

آیا خسته هستید و مدام استرس دارید و نمی دانید که انرژی ‌تان چرا تا این حد منفی شده است؟ گاهی اوقات بی قراری و نا آرامی به حدی زیاد می‌ شود که افراد نمی دانند باید چه کار کنند. مهم تر از همه این که علت این قضیه را نمی دانند و همین باعث ایجاد شرایط ناگوار و غیرقابل تحمل در آن ها می‌ شود. در این بخش از نمناک با هم خواهیم خواند که بی قراری و نا آرام بودن ذهن چه علائمی دارد و چگونه قابل رفع خواهد بود.

 

علائم نداشتن آرامش ذهنی

بی ‌قراری و نا آرام بودن ذهن همیشه رخ نمی‌ دهد اما گاهی اوقات علائم زیر را در شما پدیدار می کند:

  1. سستی
  2. ناتوانی در تمرکز
  3. اضطراب
  4. افسردگی
  5. خواب خیلی زیاد یا خواب خیلی کم
  6. منفی نگری
  7. مشکلات مربوط به اشتها و تغییر ناگهانی در آن
  8. تغییر مداوم روحیه
  9. سردرد
  10. جدایی از خانواده یا دوستان
  11. مشکلات مربوط به انگیزه

ذهن نا آرام

عاداتی که باعث بی قراری و نداشتن آرامش ذهنی می شود

بسیاری از افراد با اینکه خودشان می‌دانند؛ اما باز هم بعضی از عادات غلط را در پیش می گیرند که از لحاظ ذهنی آن ها را ناآرام و بی‌قرار می‌ کند که در ادامه این عادات ناسالم را به شما معرفی کنیم.

غذای مضر میخورید

مواد غذایی که وارد بدن تان می کنید، در روحیه شما اثرگذار است. گاهی اوقات غذاهای حاوی چربی و شکر بالا می خورید. مصرف این غذا های ناسالم باعث می شود که از لحاظ روحی و ذهنی به هم بریزید.

خواب برای تان اولویت نیست

وقتی که خواب کافی شبانه نداشته باشید، مدام با خودتان درگیر هستید، زیرا ذهن تان مانند همیشه آماده و بشاش نیست و احساس بی قراری و خستگی زیادی دارد.

خستگی و خواب آلودگی

تعادل بین کار و زندگی ندارید

شما می ‌توانید ساعات زیادی را در طول روز کار کنید و آخر شب بخوابید و اصلاً به زندگی معمولی و تفریحات خود فکر نکنید. همین باعث می شود که به یکباره نا آرام و بی قرار باشید. پس باید سعی کنید که این عادات را در خودتان به وجود بیاورید تا همیشه بین کار و زندگی شخصی تعادل برقرار کنید.

خود مراقبتی ندارید

همه ما افکار متفاوتی در مورد خود مراقبتی داریم اما به هر حال این که اقداماتی را انجام دهیم، خودش نشانه ای از خود مراقبتی است که باعث ایجاد حس خوب می‌ شود. اگر خود مراقبتی ندارید، یعنی ورزش نمی کنید، به وضعیت محیط اطراف تان رسیدگی نمی کنید، لباس خوب نمی پوشید یا کتاب نمی‌ خوانید، همه این ها باعث می‌ شود که بعد از مدتی احساس شادابی نداشته باشید زیرا به خودتان اهمیت نمی‌ دهید و این در ناخودآگاه تان تاثیر می‌ گذارد.

توانایی نه گفتن ندارید

در فرهنگ بسیاری از ما مردم این گونه جا افتاده است که باید سعی کنیم تا برای دیگران مرام معرفت بگذاریم و حتی از خود گذشتگی کنیم و خودمان را به دردسر بیندازیم اما همه این ها باعث می‌ شود که بعد از مدتی از زندگی لذت نبریم؛ پس سعی کنید توانایی نه گفتن را در خودتان به وجود بیاورید تا راحت تر زندگی کنید.

توانایی نه گفتن

فشار مداوم احساس می کنید

بسیاری از چیز ها در زندگی هستند که فشار زیادی به شما وارد می کنند. شغلی که دوستش ندارید، خانواده ای که با آن مشکل دارید، وضعیت سلامتی خودتان یا یکی از افراد خانواده و همه این درگیری ها باعث ایجاد یک فشار مداوم در شما می‌ شود که اگر آن ها را برطرف نکنید، ممکن است به یکباره یک بی قراری مضاعف را در شما ایجاد کند.

کارهای تان را به تاخیر می اندازید

وقتی کاری را به تأخیر می‌ اندازید، تلنبار شدن کار ها از لحاظ ذهنی شما را به هم می‌ ریزد و استرس وارد می‌ کند، زیرا فکر می کنید که کلی کار نکرده دارید و همین باعث می شود که مدام با خودتان درگیر باشید، خود را سرزنش کنید و همه این ها حس منفی به شما انتقال می دهد.

لیست مربوط به کارهای روزانه ندارید

بسیاری از ما توصیه می‌ کنیم که حتماً در طول روز لیست مربوط به انجام کار های روزانه داشته باشید. اگر این لیست را در اختیار نداشته باشید، ذهن تان مدام درگیر است و نمی دانید چه کاری را باید با چه اولویتی به انجام برسانید.

لیست کار های روزانه

محیط اطراف تان به هم ریخته است

نظمِ محل کار یا محیط خانه روی شما تاثیرگذار است. شاید خودتان فکر کنید که هیچ تاثیری ندارد اما تاثیر بسیار زیاد است و باعث ایجاد نا امیدی، اضطراب و بی قراری می شود، زیرا وسیله های به هم ریخته اطراف تان باعث می شود که حس آرامش پیدا نکنید و ذهن تان مدام درگیر باشد.

دلیل مشخصی ندارد

گاهی اوقات بدون هیچ دلیلی از لحاظ ذهنی به هم می ریزید و هیچ علتی را هم برایش پیدا نمی کنید. سعی کنید که شرایط زندگی را ارزیابی کنید. ممکن است مشکلاتی مثل طلاق، مرگ کسی که دوستش داشتید، از دست دادن شغل، یا بیماری باعث ایجاد این مشکل شده باشد که شاید برای درمانش نیاز به مشاور پیدا کنید.

راهکار هایی برای مقابله با نداشتن آرامش ذهنی

اگر آنچه در غالب علائم و علل مربوط به نداشتن آرامش ذهنی گفته شد را در خود میبینید، حتما بفکر راه حل باشید و از تکنیک های عنوان شده در ادامه این بخش از نمناک استفاده کنید.

از خودتان مراقبت کنید

همان طور که بالاتر هم اشاره کردیم، خود مراقبتی اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر خیلی زیاد کار می‌ کنید و خودتان را اولویت قرار نمی دهید، یعنی در حال خود تخریبی هستید. بهتر است مدت زمانی را از کار فاصله بگیرید و ریلکس کنید تا احساس بهتری داشته باشید.

مدیتیشن را فراموش نکنید

شاید مدیتیشن یکی از ساده‌ترین کار هایی است که می توانید برای پاک سازی و آرامش ذهن و ریلکس شدن و همچنین از بین بردن تنش ها انجام دهید. 20 دقیقه مدیتیشن در طول روز فواید بسیار زیادی دارد و حس خوبی به شما می دهد.

انجام مدیتیشن

لیست کار های روزانه را بررسی کنید

اگر قرار است که در طول روز 5 یا 10 کار انجام دهید، سعی کنید آن ها را با اولویت مشخص خودشان داخل یک برگه بنویسید تا ذهن تان نظم پیدا کند و بدانید که قرار است چه کارهایی را به چه ترتیبی به انجام برسانید.

نه بگویید

قدرت نه گفتن را در خودتان به وجود بیاورید. یاد بگیرید به چیز هایی که دوست ندارید نه بگویید و بخاطر رودربایستی و شرمندگی؛ به خاطر دیگران هیچ کاری را نکنید. همیشه برای خودتان حد و مرز تعیین کنید.

کمک بگیرید

گاهی اوقات خودتان به تنهایی نمی توانید این حالات را از بین ببرید و نیاز به کمک یک فرد متخصص دارید. مشاور در این زمینه کمک بسیار زیادی به شما خواهد کرد.

منبع : نمناک
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه