ارسال به دیگران پرینت

دستور پخت “خورشت مرغ و آلو”

“خورشت مرغ و آلو” یک غذای اصیل ایرانی

خورشت مرغ و آلو غذایی بسیار لذیذ و خوشمزست که با مرغ، آلو بخارا، پیاز فراروان، زعفران و یک سری ادویه و چاشنی دیگه تهیه میشود.

“خورشت مرغ و آلو” یک غذای اصیل ایرانی

خورشت مرغ و آلو از جمله غذاهایی است که در شهرهای مختلف به مدل های متفاوت پخته می شود اما طعم تمام آنها بعد از پخت مثل هم است.

مواد اولیه لازم :

مرغ: 4 تکه

پیاز بزرگ: 1 عدد

شکر: 2 قاشق غذاخوری

پیاز داغ: 2 قاشق غذاخوری

هویج: متوسط ۲ عدد

ساقه کرفس: ۲ عدد

رزماری: 2 عدد

برگ بو: 2 عدد

آلو بخارا: 150 گرم

زردچوبه: 2 قاشق چایخوری

نمک و فلفل: به میزان لازم

جعفری: 3 قاشق غذاخوری

رب گوجه فرنگی: 2 قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده غلیظ: 1 قاشق غذاخوری

آبلیمو تازه: 1 قاشق غذاخوری

روغن مایع: به میزان لازم

طرز تهیه خورشت مرغ و آلو

مرغ ها را به همراه زعفران و نمک و فلفل و کرفس و برگ بو و پیاز حسابی مزه دار کنید.

بعد از ۱ ساعت که مواد در یخچال استراحت کردند 2 قاشق غذاخوری روغن مایع یا روغن زیتون به آن اضافه کنید اگر روغن را با بقیه مواد اضافه کنید روغن باعث می‌شود که مزه‌ها کاملا به خرد مرغ نرود.

بعد از اینکه روغن را اضافه کردید دوباره مواد را حسابی با دست زیر و رو کنید تا مزه‌ها با هم ترکیب شوند مجدد روی ظرف سلفون بکشید و حداقل 1 ساعت دیگر به آن استراحت دهید.

بعد از اینکه مرغ ها مزه دار شدند داخل تابه 2 قاشق روغن مایع بریزید و مرغ را با حرارت متوسط تفت دهید تا طلایی شود.

نکته مهمی که هنگام سرخ کردن مرغ باید رعایت کنید اینِ که نباید مرغ را به اندازه ای سرخ کنید که حسابی برشته شود این کار باعث می شود سس به خرد مرغ نرود بلکه به اندازه ای سرخ کنید که روی آن طلایی شود.

یه قابلمه مناسب انتخاب کنید آن را روی حرارت قرار دهید بهش روغن اضافه کنید وقتی روغن داغ شد رب و زردچوبه را داخل آن تفت دهید.

بعد مرغ هایی که از قبل سرخ کردید رو بهش اضافه کنید سپس مقداری آب در حال جوش به آن اضافه کنید در ظرف را بگذارید تا نیم ساعت با حرارت ملایم بپزد.

این غذا کم آب است بنابراین نباید در ابتدا آب زیادی اضافه کنید اواسط پخت اگر احساس کردید آبش خیلی کم شده میتونید آب در حال جوش بهش اضافه کنید.

آلو ها رو از شب قبل خیس کنید نیم ساعت که از پخت مرغ گذشت به همراه شکر به خورشت اضافه کنید آب خورشت رو مزه کنید اگر نیاز بود مقداری نمک هم اضافه کنید در ظرف را بزارید متتظر بمانید تا مرغ و آلو خوب بپزد.

20 دقیقه آخر پخت 2 قاشق پیاز داغی که تازه درست کردید رو به خورشت اضافه کنید.

با این کار آب خورشت حسابی لعاب دار و خوشمزه میشود. در صورت تمایل می توانید به این غذا آلو جنگلی و رب انار هم اضافه کنید اما ورژن اصلیش با آلو بخارا و و بدون رب انار است.

 

عادت‌های اشتباه | پژوهش‌های جدید

مرغ را قبل از پخت نشویید

پژوهشی جدید نشان می‌دهد بر خلاف عادت معمول، مرغ‌ را نباید قبل از پختن شست.

 مرغ را قبل از پخت نشویید
 

پژوهشی جدید نشان می‌دهد بر خلاف عادت معمول، مرغ‌ را نباید قبل از پختن شست.

بسیاری از عادت‌های اشتباه وجود دارد که از نسلی به نسل دیگر انتقال می‌یابد اما پژوهش‌های جدید هر روز مطالب جدیدی را کشف می‌کنند که ما خلاف آن را درست پنداشته و یا آن را از مسائل قطعی به شمار می‌آوردیم.

 
 

یکی از این موارد که اکثر ما آن را انجام می‌دهیم، شستن مرغ است. بسیاری از ما پیش از پخت مرغ آن را می‌شوییم اما یک پژوهش جدید می‌گوید بهتر است مرغ پیش از پختن شسته نشود؛ چرا که این مسئله می‌تواند باعث مسمومیت شود.

 

بسیاری از افراد عادت دارند تا مرغ را پیش از پختن به چندین علت بشویند؛ از جمله اینکه پدرانشان این کار را انجام می‌دادند و بر این باور بودند باید خون و ... را از مرغ شست تا گوشت دلپذیرتر شود. اما بر اساس پژوهشی که ازسوی مجله «Journal of Food Protection» به انجام رسیده، شستن مرغ پیش از پخت، احتمال ابتلا به مسمومیت را افزایش می‌دهد.

 

پژوهشگران ۳۰۰ نفر را در آزمایشگاه در حالی که ران مرغ و سالاد را به همان شکلی که در خانه تهیه می‌کردند، تحت نظر گرفتند و مشخص شد کسانی که گوشت مرغ را می‌شویند، باکتری‌های زیادی را در آشپزخانه باقی می‌گذارند که همین مسئله، خطر مسمومیت را افزایش می‌دهد.

 

در این پژوهش مشخص شد شرکت‌کنندگان، ۲۶ درصد از باکتری‌ها را به سالادی که آن را آماده می‌کردند، منتقل کردند. در این پژوهش معلوم شد افرادی که دست هایشان را پس از آماده کردن مرغ نشویند، می‌توانند باکتری‌ها را منتقل کنند.

 

راه‌های زیادی برای جلوگیری از این مسئله وجود دارد، از جمله آن‌ها شستن دست‌ها با صابون به مدت دست کم ۲۰ ثانیه و خشک کردن آنها، پس از آماده سازی گوشت است. همچنین بایستی سالاد را قبل از تهیه گوشت آماده کرد تا از انتقال باکتری‌ها موجود در گوشت به سالاد جلوگیری شود.

 

 

همچنین باید از تخته گوشت و یا چاقویی که برای آماده سازی گوشت استفاده کرده اید، برای آماده کردن مواد غذایی دیگر استفاده نکنید و مرغ‌ها را باید در ۷۴ درجه سانتی گراد و گوشت گوسفند و گاو را نیز باید در دمای ۶۳ درجه به بالا پخت.

 

منبع : وقت صبح
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ؟! ارسالی در

      حدیث هست که حتما باید گوشت را شست اونوقت استناد می کنی به فلان پژوهش! خودت حس نمی کنی باید گوشت شسته بشه؟!

    • ناشناس ارسالی در

      شاید آشپزخانه شما آلوده بشه ماکه تا می توانیم بهداشت رو کاملا رعایت میکنیم
      یه مسئله دیگه رو علتش قرار میدادین بهتر بود.

    • ناشناس ارسالی در

      منطقی نیست چرا شستن مرغ باید مسمومیت ایجاد کنه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه