ارسال به دیگران پرینت

سگ‌های ولگرد

سگ‌های ولگرد را به چین و کره‌جنوبی صادر کنید

"سگهای ولگرد" سالانه جان ۳۵۰۰۰ انسان در کشورهای مختلف را می‌گیرند! کشورهای جهان راهکارهایی از جمله یوتانایز کردن (مرگ بدون درد), عقیم کردن و حتی صادرات این سگها به چین و کره‌جنوبی را برای مهار جمعیت سگ‌های ولگرد اجرا کرده‌اند.

 سگ‌های ولگرد را به چین و کره‌جنوبی صادر کنید

 

پیشنهاد خبرگزاری تسنیم:

 

"سگهای ولگرد" سالانه جان ۳۵۰۰۰ انسان در کشورهای مختلف را می‌گیرند! کشورهای جهان راهکارهایی از جمله یوتانایز کردن (مرگ بدون درد), عقیم کردن و حتی صادرات این سگها به چین و کره‌جنوبی را برای مهار جمعیت سگ‌های ولگرد اجرا کرده‌اند.

جمعیت سگ‌های ولگرد در جهان در حدود یک‌میلیارد تخمین زده شده است! این جمعیت، شامل سگ‌هایی که قبلاً صاحب داشته‌اند اما در طبیعت رها شده‌اند و سگ‌های گله رهاشده توسط گله‌داران نیز می‌شود.

سگهای ولگرد که به‌نظر می‌رسد کنترل آنها از دست خارج شده است, سالانه جان 35 هزار نفر را در جهان می‌گیرند و جامعه انسانی همچنین حیات وحش را در کل جهان تهدید می‌کنند.

کشورهای مختلف جهان برای مواجهه با این بحران، راهکارهایی از جمله یوتانایز کردن (مرگ بدون درد), عقیم کردن, نگهداری در محل مخصوص, صادرات و... را اجرایی کرده‌اند که این اقدامات در برخی از کشورها با موفقیت همراه بوده است؛ در گزارش پیش‌‌ِرو، اقدامات تعدادی از کشورها در مقابله با بحران سگ‌های ولگرد را مورد بررسی قرار داده‌ایم:

1. هلند

هلند موفق شده است به‌عنوان نخستین کشوری باشد که حتی یک سگ بی‌خانمان در خیابان‌هایش ندارد! برای مدتی طولانی، هلند آمار بیشترین تعداد سگ خیابانی در اروپا را داشت. تعداد زیادی سگ بی‌سرپرست و رهاشده در خیابان‌های هلند وجود داشت که صاحبانشان به‌دلایل مختلفی از جمله اینکه دیگر دوست‌داشتنی و کوچک نبودند یا نژاد خالصی نداشتند یا به‌دلیل پایان فصل شکار، آنها را در خیابان رها می‌کردند.

در نهایت دولت هلند تصمیم گرفت تا راه‌حل قطعی برای این مشکل پیدا کند. دولت هزینه عقیم کردن سگ‌ها را به‌طور رایگان به‌عهده گرفت و اقدامات حقوقی این عمل را با نتایج عالی اجرا کرد و اکنون هیچ سگ ولگردی در این کشور وجود ندارد؛ هلند با به‌کارگیری این راهکارها باعث شد مردم مسئولیت نگهداری از یک حیوان را متوجه شوند و تبدیل به تنها کشور بدون هیچ سگ بی‌خانمانی شده است؛

1. هلند

1. برای کسانی که با حیوانات بدرفتاری می‌کنند یا حیوانات خانگی خود را در خیابان رها می‌کنند، مجازات زندان در نظر گرفت.

2. برای به سرپرستی گرفتن سگ‌هایی با نژاد خاص و اصیل، مالیات سنگین وضع کرد.

3. تأمین بودجه گسترده برای عقیم‌سازی رایگان حیوانات اهلی و خانگی

4. تشکیل بخش ویژه در پلیس برای مقابله و برخورد با رها کردن حیوانات؛ به این ترتیب که این کشور جدی‌ترین قوانین حمایت از حیوانات را در اروپا به تصویب رساند و جریمه سرپیچی از آن ممکن است تا 16 هزار یورو جریمه نقدی یا 3 سال حبس برسد.

2. آمریکا

در آمریکا سالانه 650 هزار سگ بی‌صاحب را یوتانایز (مرگ بدون درد) می‌کنند؛ این کار به‌واسطه تزریق گاز درون محفظه نگهداری سگ یا تزریق داروی بیهوشی صورت می‌گیرد. مسئولان این کشور به‌دلیل هزینه‌های سنگین عقیم کردن جمعیت میلیونی سگ‌ها, کشتار آن‌ها را جایگزین عقیم‌سازی کرده است؛ آمار حمله سگ‌های ولگرد به مردم در 5 سال اخیر در آمریکا به‌طور قابل‌توجهی کاهش پیدا کرده است.

3. ترکیه

ترکیه سگ‌گردانی را بدون استفاده از پوزه‌بند و قلاده ممنوع کرده است و از ورود سگ‌ها به اماکن عمومی, پارک‌ها و محل بازی کودکان به‌هردلیلی جلوگیری می‌کند. صاحبان سگ‌های خطرناک و پرخاشگر مانند پیت‌بول موظف می‌شوند که سگ‌های خود را حداکثر تا 15 روز از تاریخ اعلام‌شده تحت نظر مراکز دامپزشکی معتبر, عقیم کنند و در صورتی که در مهلت تعیین‌شده نسبت به انجام این کار اقدام نکنند, 11 هزار لیر (معادل 1000 دلار) جریمه خواهند شد!

خرید و فروش سگ‌های نژاد خطرناک نیز در این کشور ممنوع شده است و در صورت مشاهده, افراد خاطی تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت همچنین در ترکیه غذا دادن به سگ‌های ولگرد نیز ممنوع و برای آن جریمه مالی در نظر گرفته شده است؛ در ترکیه سگ‌های ولگرد عقیم می‌شوند و در مراکز نگهداری حبس می‌شوند.

4. مصر

مصر یکی از کشورهایی است که بیشترین تعداد سگ‌های ولگرد را در خود جای داده است؛ در این کشور، سگ‌های ولگرد توسط شهرداری‌ها از خیابان‌ها جمع‌آوری می‌شوند و به کشورهایی مانند کره جنوبی و چین که مصرف‌کننده گوشت سگ هستند صادر می‌شوند! تعداد سگ‌های ولگرد در مصر از سال 2017 که صادرات سگ‌های ولگرد شروع شده است به‌شکل چشمگیری کاهش یافته است.

 

 

 

سگ ولگرد | مهاجرت | ایران | دلار | حیوان | مرگ

بین یک تا سه میلیون سگ بدون صاحب در کشور وجود دارد

یک کارشناس ارشد محیط زیست گفت: هرگونه غذارسانی به سگ‌های بلاصاحب باعث دادن امتیاز ویژه به این گونه، تولید مثل بیشتر و افزایش جمعیت آن‌ها می‌شود به گونه‌ای که اکنون در ایران بین یک تا سه میلیون سگ بلاصاحب داریم، اما کل جمعیت حیات وحش قابل شمارش ما زیر ۲۰۰ هزار فرد است.

بین یک تا سه میلیون سگ بدون صاحب در کشور وجود دارد
 

یک کارشناس ارشد محیط زیست و پژوهشگر حیات وحش گفت: سالانه ۵۰ نفر در ایران توسط سگ‌ها کشته می‌شوند و در برخی موارد نیز توسط گرگاس که ناشی از جفت گیری سگ با گرگ است این اتفاق می‌افتد که از تبعات مستقیم افزایش جمعیت سگ‌های بلاصاحب است.

مهدی نبی یان افزود: در طی ۲۰ سال گذشته حداقل ۱۷ قلاده یوزپلنگ ایرانی توسط سگ‌ها خورده شده‌اند.

 

این پژوهشگر حیات وحش گفت: بعضا دیده می‌شود افراد غیر متخصص در مورد موضوعاتی، چون غذارسانی به سگ‌ها اظهار نظرات غیر علمی و غیر کارشناسانه می‌کنند در حالی که لازم است افراد متخصص در زمینه محیط زیست و حیات وحش که دارای دانش زیست‌شناسی حفاظت هستند، در این زمینه اظهار نظر کنند. همچنین این اظهارات غیر کارشناسی به عنوان منبعی برای عموم مردم قرار می‌گیرد و به سو مدیریت دامن می‌زند.

 

نبی یان افزود: تمام کارشناسان حوزه حیات وحش و زیست‌شناسی حفاظت متفق القول هستند که چه به گونه‌های اهلی رها شده یا گونه‌های وحشی که در معرض انقراض قرار دارند نباید غذارسانی صورت بگیرد؛ مگر در موارد خاص و در مناطقی که به واسطه فعالیت‌های انسانی مسیر مهاجرت و گذار حیات وحش مسدود شده و ناچار به غذارسانی به حیات وحش باشیم؛ وگرنه در کل اقدام غذارسانی درست نیست.

 

به گفته این کارشناس هرگونه غذارسانی به سگ‌های بلاصاحب باعث دادن امتیاز ویژه به این گونه، تولید مثل بیشتر و افزایش جمعیت آن‌ها می‌شود به گونه‌ای که اکنون در ایران بین یک تا سه میلیون سگ بلاصاحب داریم، اما کل جمعیت حیات وحش قابل شمارش ما زیر ۲۰۰ هزار فرد است.

 

وی با اشاره به اینکه اکنون جمعیت سگ‌ها ۱۰ تا۲۰ برابر بیشتر از جمعیت حیات وحش قابل شمارش ماست، گفت: در این سال‌ها به واسطه تبلیغات غلط در فضای مجازی و دامن زدن برخی شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان در خارج که از موضوعات اعتقادی و برخی مخالفت‌ها سواستفاده می‌کنند، در ۱۰ سال گذشته با جنبش غذارسانی به سگ‌ها و گربه‌های ولگرد در ایران مواجه شده‌ایم که باعث افزایش تصاعدی جمعیت این گونه‌ها شده است و چند اتفاق ناگوار را رقم زده است.

وی ادامه داد: مهمترین اتفاق این است که باعث تهدید جدی حیات وحش شده‌اند.

 

به گفته این پژوهشگر حیات وحش سگ‌های بلاصاحب بر خلاف تصور عموم و با تاثیر از اخبار غلط در مورد عدم شکارچی بودن آن‌ها، شکارچی هستند. این سگ‌ها به تدریج از شهر خارج می‌شوند و به دلیل اینکه در حومه شهر هم به آن‌ها غذارسانی صورت می‌گیرد، باعث می‌شود سگ‌های ضعیف‌تر که از چرخه حذف می‌شدند بتوانند رشد و تولید مثل کنند و به تدریج این جمعیت از حومه شهر به حیات وحش و طبیعت تزریق می‌شود و شروع به شکار گونه‌های جانوری که جمعیت قلیلی دارند و به واسطه توسعه ناهمگون در کشور ما در شرایط سختی به سر می‌برند، می‌کنند.

وی اضافه کرد: به این ترتیب حیواناتی که با زحمات شبانه روزی محیط بانان حفاظت شده‌اند، به خوراک سگ‌های ولگرد تبدیل می‌شوند و حتی می‌تواند مدیریت آن‌ها را مختل کند جمعیت کم را می‌توان با عقیم‌سازی و برنامه‌های مدیریتی مشخص مانند نگهداری در پناهگاه‌ها کنترل کرد، ولی وقتی غذارسانی به شکل غیر اصولی توسط گروه‌های مختلف که عمدتا گروه‌هایی هستند که با سواستفاده از احساسات مردم اقدام به جمع آوری منابع مالی می‌کنند، افزایش جمعیت به این شکل پیش می‌رود.

 

وی با بیان اینکه آمارهای دقیقی از وزارت بهداشت وجود دارد که نشان می‌دهد با افزایش جمعیت سگ‌ها مواجه بوده ایم، تصریح کرد: کسانی که توسط حیوانات گزیده می‌شوند برای درمان و دریافت واکسن مستقیما به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می‌کنند. سال ۶۶ تعداد افرادی که به دلیل گزیدگی حیوانات به وزارت بهداشت مراجعه کرده بودند کمتر از ۷۰۰ نفر بوده است. در حالی که این تعداد در سال ۹۲ به ۱۵۰ هزار نفر و در آخرین آمار که در سال ۹۸ به دست آمده به بیش از ۲۳۴ هزار نفر رسیده است که از این تعداد ۱۸۰ هزار نفر ناشی از گزیدگی توسط سگ بوده است.

به گفته این پژوهشکر حیات وحش این گزیدگی‌ها عمدتا توسط سگ‌های گله است و ۲۰ هزار نفر توسط سگ‌های بلاصاحب گزیده شده‌اند.

 

نبی یان ادامه داد: آمار نشان می‌دهد که روزانه بیش از ۵۰۰ نفر در کشور توسط سگ‌های صاحب دار و حدود ۵۵ نفر توسط سگ‌های بلاصاحب در کشور گزیده می‌شوند و این یعنی تقریبا روزانه نزدیک به ۸۰۰ میلیون تومان منابع مالی وزارت بهداشت به صورت یارانه‌ای برای درمان افرادی هزینه می‌شود که توسط سگ گزیده شده‌اند و سالانه نزدیک به ۱۰ میلیون دلار وزارت بهداشت برای واکسن ضد هاری افرادی که دچار سگ گزیدگی و حیوان گزیدگی شده‌اند هزینه می‌شود. همچنین شهرداری تهران سالانه ۱۰ هزار سگ ولگرد را جمع آوری می‌کند و ۵۰ هزار تومان برای زنده‌گیری هر سگ هزینه می‌شود که در مجموع مبلغ زیادی است.

وی راه کنترل جمعیت سگ‌ها را اجرا و عمل به دستورالعمل کنترل و مدیریت سگ‌های بلاصاحب عنوان کرد که در سال ۸۷ مصوب و به شهرداری‌ها ابلاغ شده است و گفت: بر اساس قانون، سگ‌های بلاصاحب در شهرها و روستاها باید توسط شهرداری زنده‌گیری شوند و به مراکز کنترل که در ایرن اشتباها به آن پناهگاه گفته می‌شود منتقل و توسط دامپزشک مقیم غربالگری شوند.

 

سگ‌های غیر مفید، بیمار و پر از انگل و نقص عضو از سگ‌های مفید و اصیل جداسازی و یوتانایز شوند و با تزریق دوز بالای داروی بیهوشی و با مرگ آرام از بین بروند و به صورت بهداشتی در مناطق تحت مدیریت شهرداری دفن شوند. سگ‌های مفید و اصیل هم چنانچه سرپرستی برای آن‌ها وجود داشته باشد باید عقیم‌سازی و انگل‌زدایی شوند و با اخذ تعهدعدم رهاسازی و پذیرش مسئولیت نگهداری، به افراد متقاضی واگذار شوند.

 

به گفته این کارشناس ارشد محیط زیست در تمام دنیا و کشورهای توسعه یافته، چون آمریکا، هلند، فنلاند، انگلیس و… همین روند اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: درآمریکا سالانه ۶۴۰ هزار سگ و بیش از ۸۵۰ هزار گربه بلاصاحب را به همین شکل از بین می‌برند. در کشورمان متاسفانه شاهد موضع گیری‌های خلاف دانش زیست‌شناسی حفاظت هستیم. حامیانی مانند پتا که به عنوان بزرگترین مجموعه بین المللی حامی حیوانات در جهان فعالیت می‌کنند حمایت‌ها را به صورت مدیریت شده انجام می‌دهند. به عنوان مثال سگ‌های ولگرد و رها شده توسط شهرداری‌ها زنده‌گیری و به مراکز کنترل منتقل می‌شوند و مشخصات و تصاویرشان در سامانه‌ای قرار می‌گیرد و نهایتا ۷ روز در این مراکز نگهداری می‌شوند واگر صاحب یا سرپرست پیدا شد با اخذ هزینه و نصب میکروچیپ مشخص به صاحبان تحویل می‌شود.

ولی این حامیان سگ‌هایی را که قرار است بعد از ۷ روز یوتانایز شوند را از این مراکز دولتی تحویل می‌گیرند و مدت بیشتری تا یک ماه یا دو ماه در مراکز خصوصی نگهداری می‌کنند و اگر سرپرستی برایشان پیدا نشود آن‌ها را یوتانایز می‌کنند.

نبی یان معتقد است موضوع مدیریت زیستگاه حیات وحش بحثی نیست که به صورت احساسی با آن برخورد شود. هیچ گونه اهلی جایگاهی در طبیعت ندارد و اگر انسان‌ها حدود۲۰ تا ۴۰ هزار سال پیش سگ‌ها را اهلی نکرده بودند، گونه‌ای به اسم سگ و گربه وجود نداشت و این غلط است که برخی می‌گویند ما زیستگاه این حیوانات را اشغال کرده ایم. ما انسان‌ها به واسطه افزایش گونه‌های دست پرورده خود مثل سگ، گربه، گاو، گوسفند و… حیات وحش را اشغال کرده ایم. در واقع حیواناتی که اهلی کرده‌ایم را با روند جمعیتی بسیار افزایشی در حیات وحش رها کرده و به جان طبیعت انداخته ایم.

 

به گفته وی سگ‌ها و گربه‌ها یکی دیگر از تاثیرات انسان‌ها در طبیعت هستند و همانطور که رها کردن شتر و گاو و گوسفند به مراتع و پوشش گیاهی لطمه می‌زند، سگ‌ها و گربه‌ها هم به گونه‌های جانوری حیات وحش لطمه می‌زنند.

وی با اشاره به اینکه فقط جمعیت سگ‌های بلاصاحب در جهان بیش از یک میلیارد فرد است، افزود: افزایش جمعیت سگ و گربه ناشی از افزایش جمعیت ما انسان هاست که با مدیریت غلط باعث افزایش جمیت این گونه‌ها شده ایم.

وی ادامه داد: جملاتی توسط مافیای سگ به خورد مردم داده می‌شود نظیر اینکه اگر سگ‌ها نباشند حیوانات وحشی، چون گرگ و پلنگ داخل شهر و روستا می‌شوند یا اینکه سگ‌ها هیچ خطری برای انسان ندارند و از حیات وحش تغذیه نمی‌کنند و حیوانات بسیار معصوم و بی‌پناهی هستند که این جملات به صورت تکراری و مستمر توسط یک اتاق فکر برای گمراه کردن مردم منتشر می‌شود و عمده این مطالب توسط مافیایی است که از طریق سگ‌ها کسب درآمد می‌کنند و به خورد افراد جامعه و عوام داده می‌شود در حالی که نباید به این صحبت‌ها توجه شود بلکه باید به گفتمانی که از طریق مرجع جهانی و بین المللی مدیریت حیات وحش و دانشمندان محیط زیست داخلی و خارجی منتشر می‌شود، توجه کرد.

 

به گفته این کارشناس و پژوهشگر حیات وحش ۵۰ نفر در سال در ایران توسط سگ‌ها کشته می‌شوند و در برخی موارد نیز توسط گرگاس که ناشی از جفت گیری سگ با گرگ است این اتفاق می‌افتد که از تبعات مستقیم افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد است.

نبی یان با اشاره به اینکه پنج تهدید برای افزایش جمعیت سگ‌های بلاصاحب تعریف شده، اظهار کرد: شکار مستقیم گونه‌های حیات وحش، ایجاد استرس در زیستگاه‌های طبیعی برای انواع گونه‌های بومی حیات وحش، انتقال بیماری‌ها به گونه‌های جانوری مختلف، ایجاد هیبرید یا جفت گیری با انواع سگ سان ها، رقابت غذایی با گونه‌های گوشتخوار از جمله تهدیدات سگ‌ها برای حیات وحش است.

وی ادامه داد: افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد به دو شکل باعث نزدیک شدن حیوانات وحشی گوشتخوار به روستاها و دام‌های روستاییان می‌شود. اول اینکه باعث رقابت غذایی این سگ‌ها با گوشتخوارن و محدودیت دسترسی گوشتخواران به غذا و در نتیجه نزدیک شدن حیوانات وحشی گوشتخوار به دام و روستاها می‌شود و کاملا بر خلاف آنچیزی است که حامیان افراطی سگ‌های ولگرد در مورد ورود حیوانات وحشی به شهرها در صورت نبود سگ‌ها می‌گویند.

دوم اینکه سگ‌های پیر و تنها و ضعیف در مواردی غذای پلنگ‌ها و حیوانات وحشی گوشتخوار هستند و، چون سگ‌ها در حاشیه شهرها هستند باعث جذب این حیوانات گوشتخوار وحشی به شهرها و روستاها و دام می‌شوند که تهدیدی برای جان این حیوانات است، زیرا باعث می‌شود مردم این حیوانات را بکشند.

به گفته این پژوهشگر حیات وحش در طی ۲۰ سال گذشته حداقل ۱۷ قلاده یوزپلنگ ایرانی توسط سگ‌ها خورده شده‌اند.

وی گفت: طرح صیانت از حقوق عامه در برابر حیوانات خطرناک و مضر هنوز مقدماتی است و نیاز به چکش کاری در مرکز پژوهش‌های مجلس دارد، ولی نگهداری حیوانات خانگی باید با ضوابط و قوانینی انجام شود که در ایران اکنون رعایت نمی‌شود و نیاز به مدیریت دارد.

وی در نهایت با اشاره به اینکه نیاز است جلوی غذارسانی به سگ‌های بلاصاحب به این شکل گرفته و مردم آگاه شوند، گفت: مجریان قانون با جدیت سلامت جامعه و حیات وحش را پیگیری کنند. اگر این موضوع کنترل نشود حل مسئله سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود.

وی افزود: به این صورت علاوه بر لزوم وجود قانون در این مورد، مردم هم کمک کنند و فعالیت‌های داوطلبانه و غذارسانی را به مجموعه‌های مدیریت و کنترل سگ‌ها تحت نظارت شهرداری انجام دهند. اینکه بی‌ضابطه غذارسانی صورت بگیرد در نهایت به ضرر محیط زیست و حیات وحش است و در هیچ جای دنیا پذیرفته نیست.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • معلم ارسالی در

      تهران در میان گله های از گرگاس و سگ های خطرناک گیرافتاده،صادراتشون بهترین کاره

      • حامی حقوق حیوانات ارسالی در

        صادرات سگ هابه چین یعنی کشتارانهاچراعقیم سازی نکنیم شماهرروزشو ریحانه پارساوبهاره رهنماراه میندازیداین به ماچه مگرسگهاحقوق ندارن که برای خوراک تمساح به چین فرستاده بشن ازخدانمیترسیدکاراصولی اینه عقیمسازی وکنترل جمعیت بس کنیداین مملکت همه چیزش عالیه فقط سگهامعضلش هستن ازخدابترسیدخداسگ راالکی نیافریده وحقوقی درکره زمین. مثل من دوپاداردازبغض خدابترسید

      • ناشناس ارسالی در

        لباس سگ بپوشیم قاطی سگا از این خراب شده بریم اونور آب

      • عاشق حیوانات و متنفر از انسان طمعکار ارسالی در

        بهترین کار اینه که برای همه مخلوقات خداوند بزرگ ارزش قائل بشیم
        امیدوارم برای عزیزاتون اون اتفاقی بیفته که برای این زبون بسته ها آرزو میکنید و نظرش رو میدین
        ما ادمها هم جمعیتمون زیاده هم درنده خو هستیم و فقط توانایی آزار و اذیت حیوانات بی دفاع رو داریم
        همش شایعه درست میکنیم این زبون بسته ها که نمیتونن بگن ما دروغ میگیم ماهام از این فرست استفاده میکنیم
        کاش خدا به جای آدمیزاد ۴ تا حیوون دیگه درست میکرد تا همه موجوداتش در آرامش زندگی کنن

      • فرزند ایران ارسالی در

        نمیدونم چرا مردم ایران همیشه از کارشناسان کارشناس ترند.
        بعدش یه عده که میگن اگه بفرستین چین خورده میشن باید به اینها هم گفت که خودت هم از فردا خوردن گوشت و مرغ و سوسیس و کالباس و..رو بذار کنار چون یه حیوانی کشته میشه
        فقط این وسط صادرات سگ ولگرد گناه و تاوان داره

      • ناشناس ارسالی در

        چراازخدانمیترسید وانهمه دروغ رو به سگها میچسبونید خدا جای حق نشسته حتما به افریدنشون احتیاج بوده پس شما چراباید سگهاروبیرحمانه به چین صادرکنید که بندازن جلوی تمساح اون ازخدابی خبرها پس انسانیتتون کجاست خداجای حق نشسته اهشون دامنگیرتون میشه الهی به عذاب الهی دچاربشید

      • مسافر ارسالی در

        فرزند ایران! اگر چیزی در دین اسلام حرام شده یه مسلمون نباید بستر استفاده از اون حروم رو برای بقیه فراهم کنه. ویروس کرونای چینی نشون داد درجه پیوستگی انسانها چقدره! پس این دیدگاه شما مجوز تولید و صدور مشروبات الکلی، مواد مخدر و .... صادر میکنه. ما گوشت استفاده میکنیم ولی با مجوز حدود الهی‌ همون دینی که برای ذبح حیوانات هم توصیه اخلاقی داره( در حضور حیوان دیگه ای ذبح نشه، آب به حیون داده شه و ....).
        وقتی ما به ضعیفتر از خودمون رحم نمی کنیم، چطور انتظار داریم دیگران به ما رحم کنند!

    • ناشناس ارسالی در

      صادرات، شناسنامه، کارت الکترونیکی بهداشت و تست ماهیانه. وصول مالیات سنگین برای سگ و گربه و مار و.... و ممنوعیت در اماکن عمومی و مغازه و پارک‌ها وممنوعیت کلی در شهرها برای سگهای بزرگ و گربه ها به چز سگهای نیروهای دولتی.
      در کل با قوانین ترکیبی ما هم میتونیم کنترل کنیم. البته برای سگهای گله و باغی هم با قوانینی گذاشت.

      • ناشناس ارسالی در

        احسنت به انسانیتت وجوابهای کوبنده ومنطقی شما کهولقعامشکل مملکت ما چرا فقط شده سگ وگربه های بدبخت ...؟

    • ناشناس ارسالی در

      واقعا
      صادر کنیم به کشورهایی که اینهارو میخورن
      هم پول وارد کشور میشه هم از شر سگهای ولگرد خلاص میشیم

      • ناشناس ارسالی در

        بهترین راه حلال کردن گوشت سگ وگربه است. مشگل پروتئین کم درآمدها هم حل میشود

      • ناشناس ارسالی در

        کاش تو صادر کونن هههههه شرت کم بشه

      • ناشناس ارسالی در

        باسلام باصادرات سگهای ولگردبه چین وکره جنوبی ویاکشورهای خواهان سگ هم ارزآوری میکنیم وهم ازگازگرفتگی مردم وصدمات سگ هاهای ولگردبه محیط زیست وگونه های جانوری که توسط سگ هاازبین میروندجلوگیری میشودصادرات سگهای ولگرد خیلی خوب وعالی است

      • دوریس ارسالی در

        کاش ننه بابای نداشته تورو صادر کنند چین والا این مغولزاده ها جنین خودشونم میخورند شاید از گوش نته بابای ولگرد تو هم خوششون آمد ارزش سگ که هیچ کرامت افتاده یک بال مگس از تو ولدزنا بیشتر

    • ناشناس ارسالی در

      فقط همین مونده که تا حالا صادر نکردیم !

    • ناشناس ارسالی در

      بسیار عالی بود

    • ناشناس ارسالی در

      چرا چیزهای دیگر رو ازامریکا یاد نمی‌گیرد فقط کشتن سگها رو ازامریکا یاد گرفتید متاسفم براتون

      • Mohsen ارسالی در

        بزودی خود چینی ها میاند زحمت خوردن سگ ها را می کشند بطوری که خودمون بشیم وارد کننده

      • ناشناس ارسالی در

        شما چرا چیزای دیگه از امریکا یاد نمی گیرید واقعا براتون متاسفام

      • ناشناس ارسالی در

        شما هم چیزای دیگه از امریکا یاد بگیرید

    • تخته روانچی ارسالی در

      دست از این حرفهای مزخرف و چرت و پرت بردارید و برید جلوی شکارچی های انسان نمای بی وجدان رو بگیرید
      هیچ موجودی مثل آدمیزاد به طبیعت وحیات وحش آسیب و ضرر نمیزنه...

    • عبدالله ارسالی در

      یک تیر و چند نشان!
      میشود با صادرات سگهای ولگرد، از کره موبایل و تبلت وارد کرد
      اینطوری هم مستضعف خارجی به نان و نوایی میرسد، هم دانش آموز کم بضاعت ما از نعمت آموزش برخوردار؛ امنیت و بهداشت جامعه هم تأمین میشود
      برای خود سگ نجس هم بهتره تا در آغوش کافر نجس باشد؛ اگر هم خوردش، هردو از رنج گشنگی کشیدن خلاص میشوند
      اگر بجای نفت خام، سگ ولگرد بهش میدادی حتّیٰ اگر پول ملّت را بالا می‌کشید، باز ضرر نمی‌کردیم
      و السلام

      • ناشناس ارسالی در

        کی گفته سگ نجس سگ عشق مخلوقش خداس پس چرا خدا نجس آفریده خجالت بکشید بی وجدانها بهترین کار عقیم کردن

      • محمد ارسالی در

        نجس جدت و دینته که هربلایی سرمون میاد از سایه ی شوم شماست که به اجبار بر سرمونه👊

    • ناشناس ارسالی در

      فقط عقیم سازی راه حل منطقیه..نه کشتار اونها...
      خدا آفریده..با این موجودات مهربون جنگ ستیزی نکنید..خدا را خوش نمیاد...سگ آفریده شد برای کمک و مهربانی...نه برای خوردن چینی ها و...

    • رضا وفایی ارسالی در

      اگه به خاطر سگها سالانه پنجاه نفر کشته میشن به خاطر اشتباهات مسوالین چند نفر از بین میرن یکیش همین وارد نکردن به موقع واکسن کدونا و اگه میتونین برین جلوی معافیای کوه تراشی وجنگل تراشی رو بگیرین وا نقدر به سگها گیر ندین

    • ناشناس ارسالی در

      یعنی بفروشیم به کره و چین که کشته و خورده بشن ... واقعا که بی رحم و بی وجدان و پستید ... روزگار تاوان این ظلمها و حمایت از ظلم و بی رحمی و ترویج اینگونه افکار رو از شما خواهد گرفت و بد هم خواهد گرفت.. نمیدونم شما چه سودی برای هستی دارید که اینها ندارن؟ حقتونه هر چه بلا سرتون میاد چونکه شایستش هستید منتها و متاسفانه تر و خشک با هم میسوزن

    • ناشناس ارسالی در

      برا گرفتن هرسگ چه زنده وچه مرده جایزه تعیین کنیداون موقع ببینید اصلأسگی پیدامیکنیدیانه. درصورتیکه عقیم سازی کارپرهزینه هست واز گازگرفتن مردم هم جلوگیری نمیکنه. پس بهترین کاریا صادرات ویا کشتن بدون هیچ دردی.. تازه اشتغال هم ایجادمیشه

    • حسین ارسالی در

      واقعا باید یه فکر اساسی و فوری برای سگهای ولگرد تهران کرد تاکنون چندین بار به من و همسرم حمله کردن همسر بنده به شدت میترسم از ترس سگهای نزدیک خونه میترسه و تنها از خونه نمیاد بیرون واقعا مریض شده

      • ناشناس ارسالی در

        این از بی عرضگی شما و زنته

    • هادی ارسالی در

      سگها حیوانات باوفایی هستن اگرجمعیت آنها زیاد شده به خاطر این هست که شکارچیان آن ازبین رفته اند مثال مثل خرس شیر پلنگ عقاب واین حیوان سگ به اشغال خوری روی آورده ‌وهمانطورکه گربهابه خاطر موقعیت خوبی که دارند به خانه ها روی پشت بام ها به راحتی زادولد میکنند وازشکارشدن توسط آقا سگه وخانم سگه درامان هستند روزبه روززیادترمیشوندوباعث ازارادمی شده اند صدای زننده میومیو ودعوای وحشتناک گربه ای والودگی صوتی وخرابکاری دزدی وکثافت کاری این گربه آرامش آدمی راگرفته

    • عسگر ارسالی در

      اخهدبابا تو تهران پارس یه خانومه به گربه ها غذا میده زیادم شده خب شهرداری فکریبکنه برای این گربه ها

    • ناشناس ارسالی در

      چاب نکرد که فقط میگه با موفقیت ارسال شد

    • زهره ارسالی در

      اینقدری که در ایران سگها توسط انسانها گزیده می‌شوند و هلاک می‌شوند در هیچ کجا اینهمه آسیب نیست مردم باید به غذا دادن سگها و گربه ها و مهربانی با حیوانات را فرهنگسازی کنند اینقدر ظلم به حیوانات نکنید به خدا دامن خودمونو میگیره و نفرینم ن میکنند

    • زهره ارسالی در

      اینهمه ظلم به این حیوانات بی پناه بی جواب نمیمونه خداوند سزای همه اینایی که سگها و گربه ها رو هلاک و اذیت می‌کنند رو میده

    • زهره ارسالی در

      لعنت خدا و همه انبیا و اولیا بر حیوان آزارها آمین یا رب العالمین

    • ناشناس ارسالی در

      شما ایرانو باهلند مقایسه میکنی؟مسئولین اونجا کجا ما کجا؟؟

    • فیروز کریمی ارسالی در

      تو روستا چهارصد خانواری ما، در هر سال بیش از صد نفر سگ گزیدگی داریم، و بیش هزار مرغ و کبوتر توسط سگهای ولگرد شکار می شود، و مردم روستا ماندن که چه کار باید کرد

      • ناشناس ارسالی در

        شما قربانی بعضی های که کاسه داغ تر از آش هستندشده آید قبلاً مگه تو این کشور سگ نبود این ها با رفتار به اصطلاح حیوان دوستی خود که همینها به انسانها رحم نمی‌کنند باعث به هم ریخته شدن چرخه طبیعت شده اند همه حرفها آنها ظاهر سازی است

    • مسافر ارسالی در

      منابع دینی و بیانات برگزیدگان الهی گویای توصیه های موکد بر رعایت حقوق حیوانات است🙏🌹🥰. بنابراین شایسته است و انتظار میره کشور ما پیشگام در این حوزه باشه و یا از تجربیات کشوری مث هلند استفاده کنه. وضع قوانین حمایتی و بازدارنده از خشونت علیه حیوانات، نگهداری آنان در فضایی مناسب ،استفاده مالی از آنان در مراکز تفریحی برای دوستداران حیوانات، صادر کردن به کشورهایی بحز چین و کره و هر کشور سگ خوار و گربه خوار دیگه! عقیم سازی و حتی مرگ آرام حیوانات معلول و با شرایط خاص مورد حمایت عامه مردم هست 👌قطعا همراهی آنان با مسئولین رو به همراه داره. اما وقتی مردم شاهد عدم وجود قوانین حمایتی و بازدارنده از خشونت علیه حیوانات و دریافت گزارشات مختلف از حیوان آزاری گاها توسط یک فرد در سنین مختلف هستند و یا شاهد محیط های نگهداری کثیف و آلوده و عدم رسیدگی به حیوانات حبس شده هستند و زمانیکه شاهدند حیوانات با بدترین وجه ممکن، گروهی با خوراندن غذای سمی به دامن مرگ کشانده میشن😔. طبیعیه که احساسات انسانی آنها جریحه دار شه و معقولانه تصمیم بگیرن اقدام انسانی در این زمینه انجام بدند. مردم غیر متخصص انتظار دارند افراد متخصص در این حوزه علاوه بر اظهار نظر اقدامات درست و پیگیرانه ای جهت رفع مشکل و رعایت حقوق حیوانات داشته باشند تا مشتاقانه آنها رو یاری کنند🌹.
      🌺🤲به امید روزی که همه ما به اون قدرت روحی برسیم که غیر از خودمون افراد و موجودات دیگه رو هم دوست داشته باشیم و قدرت فکری داشته باشیم که برای یه زندگی مسالمت آمیز و همراه با آرامش با رعایت حقوق همه موجودات هستی برنامه ریزی کنیم.🤲🌺

    • ناشناس ارسالی در

      ای کاش میشد اختلاس گران را که سالانه باعث درد و رنج و مرگ خیلی ها میشوند هم صادر کرد!!!!؟؟؟؟؟؟؟

    • یاسین ارسالی در

      ارسال سگهای ولگرد به چین هم طرح بدی نیست، گوشتش رو چینیها میخورند عوضش یک ویروس جدید به جهان ارسال می کنند، مثل خفاشها که ازش کرونارو به دنیا ارسال کردند

    • ناشناس ارسالی در

      مسولین ولگرد چی اونا هم خلاص کنید

    • ناشناس ارسالی در

      آخه چقدر دروغ میگیم سگ میتونه پلنگ بخوره با این حیوان‌ها زبون بسته چکار دارین اگر مملکت ما درست وبه موقع غذا رسانی کنه بهشون اون هام دست به شکار نمیزنن خوب

    • Reza ارسالی در

      آقایان دولتی و محیط زیستی شما هم سگها رو به کره ژاپن چین تایوان و.... بفرستید و جاش تو طبیعت برای زیر ساخت اون هزینه کنید.... چرا وقتی می‌شود صادر کرد آنها رو کشت یا رها کرد که جان مردم گرفته و شهرها ناامن شود

    • اکبر ارسالی در

      چند روز پیش یه سگ ولگرد به یه بچه تو محل ما حمله کرد .جا این سگها تو شهر نیست هر کاری میکنید فقط جمع کنید

    • ناشناس ارسالی در

      باسلام.صادرات این سگهابه چین درسته ارزبه کشورواردمیکنه ولی چین وکره وهرکشوری که سگهارومیخرن یک منبع غذایی درست میکنن که به بهداشت جهانی لطمه میزنه نمونه بارزش بیماری کورناکه جان میلیونها انسان روگرفته وطبعات ان سالهاطول خواهدکشید.به نظرمن همون عقیم سازی خیلی بهتره درسته هزینه بره ولی درمقایسه بابیماریها(کروناو...)خیلی باصرفه تره

    • شهروند ارسالی در

      لطفا کسایی که این همه از حقوق حیوانات حرف میزنن یکی از اینها پیدا بشه و به من بگه اگر به بچه خودت سگی حمله کنه و بخاطر صدمه‌ای که وارد کرده نتونه یک عمر رو پای خودش وایسه و وحشت اون لحظه ب تنش بنشینه و دائم در اضطراب به سر ببره یا آن پیرمردی که به چشم خود دیدم به صورت گله ای حمله کردن و بیچاره از ترس روی زمین افتاد و تا رسیدن اورژانس تمام کرد حال چه کسی حاظر در مقابل یک از هزار صدمه ای که این حیوان به طبیعت و انسان وارد میکنه جواب بده

      • ناشناس ارسالی در

        من جوابتون رامیدم ایاانسانهابه هم حمله نمیکنن؟ایاروزانه کودکان بخاطرتصادف کشته نمیشن ایابایدهمه مردم راکشت جای سگ توی طبیعته ماانسانهاجابه انهاتنگ کردیم تمام طبیعت راتسخیرکردیم اونم گرسنه است عمدی به هیچکس صدمه نمیزنه فقط ازترس حمله میکنه چون کتک میخوره مگرادم دیوانه نداریم

    • فرزانه ارسالی در

      حالا دیگه فقط مانده سگ های بیچاره راصادر کنید اگر دلسوزی دولتمردانتون صادر کنید

      • حسین ارسالی در

        اگه راست میگین برای چینی ها بفرستین

    • ناشناس ارسالی در

      چند وقت دیگه برای تغذیه لازم میشن صادر نکنید

    • ناشناس ارسالی در

      اگر قراره کشته بشن ، مرگ بدون درد با داروی بی هوشی منصفانه است.

      صادرات و زجرکش کردنشون توسط چینی های وحشی، صحیح نیست


      اینکه شهرداری جمع کنه ببره کمپ دروغه. میبرن میریزن کمپ از گرسنگی و تشنگی زجرکش میشن.

      بر حیوان آزار لعنت.

    • ناشناس ارسالی در

      بهترین کار صادراته

    • صالح ارسالی در

      این کار اشتباه است
      تا یکی دوسال آینده جهت خوراک ازشون استفاده میکنیم . تازه دعوامون هم میشه....صبر کن

    • عاشق ایران ارسالی در

      مازیادازاین درندگان داریم.

    • ناشناس ارسالی در

      خوردن سگ چینی ها باعث کرونا شد الان میخواید دوباره سگ بدید بخورن کرونا بدتر بدن بمیریم ؟!

    • ناشناس ارسالی در

      چینی ها سگ میخورند فکر خوبیه اما باید پول بدند در برابر این سگهای قشنگ با نژاد ایرانی اصیل

    • سجاد ارسالی در

      واقعاً سگها و گربه های ولگرد معضلی بزرگی شده اند باید جمع آوری شوند و نژاد های خوب رو با تعهد نگهداری به اشخاص تحویل دهند و درصورت رها سازی جریمه شوند و سگها و گربه هایی که ناکار آمد هستند را به چین و کره صادر کنند این باعث میشود که هم سگها و گربه ها آسایش پیدا کنند و هم مردم بدون ترس از معابر عمومی استفاده کنند

    • الهی ارسالی در

      شما برای اجرای طرح صیانت دارید جاده صاف میکنید اگه راست میگید اقیم سازی کنید تا جمعیت سگها کنترل شود شما خودتانم میدانید که مدیریتی در رابطه با کنترل بیماری واقیم سازی ندارید طبق معمول اسانترین راه را در نظر میگیرید این صادر کردن سگ به چین وکره را هم خودتان تو دهان مردم میندازید که انجامش بدید اینم صادر کنید تامثل سیب زمینی وفلفل سبز سرتون خراب بشه

    • علی ذبیحی ارسالی در

      متاسفم برای تهیه کننده مطلب سگها چرا نامش را قید نمیکند دوماً چرا به جای ترویج راه های انسانی فقط به فکر کشتن و مرگ هستیم با خود فکر کنیم ما را چه شده که همیشه یا صورت مسئله را حذف میکنیم یا بفکر نابود کردن می افتیم بنشینیم فکر کنیم با فرهنگ بودن یعنی چه التماس خرد

      • فرزند ایران ارسالی در

        آقای با خرد تو اول برو کارشناسی محیط زیست بگیر بعد نظریه سگ پروری بده.
        التماس تعقل!
        دست بردارید سگهاهمه جا رو گرفتن
        چه تو خونه تازه به دوران رسیده ها و چه تو کوچه و خیابان و حالا هم محیط زیست

    • باقرزاده ارسالی در

      بنظرم خوبه سگ بدن و جاش گوسفند بگیرن.

    • گچپژ ارسالی در

      چقدر دردِ دل داشتید.
      لطفا جمع آوری آبهای سطحی را هم از اتریش یاد بگیرید.خیابان هایشان طوری ساخته شده که تمام آبهای سطحی برف و باران جمع آوری میشه

    • نیکا ارسالی در

      شما خودتون دوست داری زنده زنده تیکه تیکه بشی از دست سگ ها معلومه که سگ ها هم دوست ندارن تکه تکه بشن توسط این چینی های کثیف پط لطفا به حقوق هم رعایت بذاریم و سگ ها رو عقیم کنیم و به پناه گاه های سگ بدیم

      • فاطیما ارسالی در

        تو خودت زیر دندونات گوشت سگ رو که تو سوسیس کالباس ریختن تکه تکه میکنی و میخوری چینی ها نباید غذا بخورن

    • محمد ارسالی در

      لطفاً یک راهی هم برای عقیم کردن مسئولین پیدا کنید

    • ناشناس ارسالی در

      بکشید بره دیگه مثل قدیم با اصلحه یکی یکیشون رو بکشید جمع کنید ببرید دفن کنید

    • ناشناس ارسالی در

      بزارید اینقدر زیاد بشن که به بچه های اون کسایی که همش غر میزنن وبا همه چیز مخالفن حمله کنن تا اینقدر ادعای رعایت نشدن حقوق حیوانات رو نکنن

    • آنا ارسالی در

      وقتی اینقدر زیاد شدن که پاچه خودتون وبچه هاتون رو گرفتن اون موقع بازم ادعای حقوق حیوانات رو دارید یا حقوق خودتون

    • صفری ارسالی در

      وجود سگهای ولگرد در جاده ها و خیابانها معضل خیلی بزرگ هست .چند شب پیش توی جاده رانندگی میکردم که یهو یه سگ پرید جلو ماشین فقط خدا رحم کرد که ماشین چپ نشد و جلو ماشین داغون شد . بایستی یه فکر اساسی بشه

    • ناشناس ارسالی در

      میگن ‌کسی که دروغ میگه شرف نداره ..نه در ترکیه قانون جریمه گذاشتن برای غذا دادن که اتفاقا حمایت هم میکنن نه در امریکا میکشن هیچ جا مثل ما و افغانستانو پاکستان وحسی نیستن

    • ناشناس ارسالی در

      انسانیت نباشه به سگ مردم هم که برسن رحم نمیکنن وای به روزی که ژن چینی هم بااینهاامیخته بشه

    • محمد رضا ارسالی در

      اره سگ های ولگرد اصلا سگ نیستن شیر هستند همه رو میخورن حیوانات دیگر رو هم میخورند ولی نمیدونم چرا آنقدر لاغر و استخوانی هستند سگ های ولگرد حق زندگی دارند تقسیر آدم هاست اونها تو طبیعت دست بردند مثل گوسفند ها اگه آدم دخالت نمی‌کرد الان گوسفندان منقرض شده بودند

    • ناشناس ارسالی در

      سلام البته که باید در مورد همه حیوانات کنترلی صورت بگیره اما این را بدون باشید در مورد هر کاری که فقط جنبه خیر باشه قطعا اون کار درسته وپر برکت اما اگر از روی قصد وغرض وفقط برای پول در آوردن حالا به هر قیمتی باشه حتما گریبان خود وخانوادهاش رو میگیره وتوان سختی می‌دهند در اینجا دولت شوهرداری باید دست به دست هم بدهند وبا وضع قوانین درست مشکل رو حل کنن نه اینکه باعث آزار واذیت وزجر حیوان بشوند

    • مهران ارسالی در

      آقای نبی یان که همه چیز گفتی و خیلی منطقی و علمی حامیان حیوانات رو کوبیدی و سگ و گربه های بیچاره رو به دهان تمساح های چینی حواله دادی ولی یک کلمه از بی مدیریتی که عامل این همه مشکل نگفتی ایشالا خداوند همانی که برای مخلوقاتش ارزو کردی رو بهت نشون بد تا بفهمی

    • امیر ارسالی در

      سلام، آقا هر کس سگ و گرد دوست داره ب آره تو خ نش من همین چند شب پیش بود یه سگ همه کرد به من و تا الان هم خیلی حالم بده خداکنه که زود بیان جمع کنن این معضل رامگر شما کارشناسی هر چی میشه میگی سگ خوبه خدا کنه بیان همه سگها را جمع کنن بندازن بیرون یا بفروشن

    • مسعود حیدرتبار ارسالی در

      بسه دیگه این همه حیوان آزاری . بخدا هیچ حیوانی به اندازه موجود دوپا آسیب به محیط زیست نمیزنه وحتی به هم نوع خودش الکی به این زبان بسته ها گیر ندید این زبان بسته ها هم مثل موجود دوپا حق زندگی دارند

    • رومینا نادری ارسالی در

      سگها وگربه ها وتمام.حیوانات عشق هستند ترا خدا بس هست تبلیغ حیوان ازاری در مورد ترکیه چرا اشتباه نوشتید ترکیه بهترین رفتار با حیوانات دارند

    • jop ارسالی در

      سگ‌های ولگرد را به چین و کره‌جنوبی صادر کنید

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه