ارسال به دیگران پرینت

پیدایش خدایان | پاپیروس دِروِنی | طوماری باستانی

قدیمی‌ترین کتاب اروپا چه نام دارد؟

شعری که پاپیروس دِروِنی به آن اشاره می‌کند درباره پیدایش خدایان سروده شده است. از کشف این شعر به عنوان مهمترین کشف در زمینه ادیان یونانی، آئین اورفئوسی و فلسفه یونان در قرن بیستم یاد می‌شود. پاپیروس دِروِنی به درک فلسفه یونان در دوره پیش از سقراط کمک زیادی می‌کند.

قدیمی‌ترین کتاب اروپا چه نام دارد؟

گروهی از کارگران یونانی در سال ۱۹۶۲ در جریان احداث جاده‌ای در شمال این کشور در درگاه چند قبر باستانی دست‌نوشته‌ای کشف کردند که سپس به عنوان قدیمی‌ترین کتاب اروپا شناخته شد.

به گزارش یورونیوز؛ پاپیروس دِروِنی (Derveni papyrus) نام طوماری باستانی است که قدمت آن به ۳۴۰ سال پیش از میلاد مسیح بر می‌گردد.

با وجود گذشت ۶۰ سال از کشف این دست‌نوشته همچنان جنبه‌هایی از آن ناشناخته باقی مانده است. پاپیروس دِروِنی یک رساله فلسفی درباره شعری در آئین اورفئوسی است. پیروان این آئین از شاعر اسطوره‌ای اورفئوس الهام گرفته‌ بودند.

شعری که پاپیروس دِروِنی به آن اشاره می‌کند درباره پیدایش خدایان سروده شده است.

از کشف این شعر به عنوان مهمترین کشف در زمینه ادیان یونانی، آئین اورفئوسی و فلسفه یونان در قرن بیستم یاد می‌شود. پاپیروس دِروِنی به درک فلسفه یونان در دوره پیش از سقراط کمک زیادی می‌کند.

از این طومار باستانی در موزه باستان‌شناسی سالونیک، در یونان نگهداری می‌شود

پاپیروس دِروِنی (Derveni papyrus)

منشاء و نویسنده پاپیروس دِروِنی مشخص نیست. از این طومار باستانی اکنون در موزه باستان‌شناسی سالونیک، دومین شهر بزرگ یونان نگهداری می‌شود. کارشناسان در سال ۲۰۰۶ موفق شدند تا به طور جامع پاپیروس دِروِنی را رمزگشایی کنند.

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در سال ۲۰۱۵ نام پاپیروس دِروِنی را به فهرست «ثبت حافظه جهان» افزود.

یونسکو دلیل این اقدام را اهمیت این دست‌نوشته در درک فلاسفه پیش از سقراط و شعرهای آئین اورفئوسی اعلام کرد.

به گفته این سازمان فرهنگی، پاپیروس دِروِنی اولین کتاب سنت فلسفه غرب «با معنایی جهان‌شمول است زیرا به ارزش‌های کلی بشریت توجه می‌کند مانند نیاز به توضیح جهان، میل به تعلق به جامعه انسانی با مقررات مشخص و در نهایت احتضار و تقلای بشر در برابر مرگ.»

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه