ارسال به دیگران پرینت

کرونا | امیکرون | آمریکا | واکسیناسیون | آفریقای جنوبی | کودکان

زنگ خطر اُمیکرون به صدا درآمده است | مراکز درمانی آماده‌باش باشند

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر میزان کل مراجعین سرپایی و بستری کرونا تفاوت نکرده، اما تعداد تست‌های مثبت افزایش یافته و این یک زنگ خطر است، از این رو تمام مراکز باید در حالت آماده باش قرار گیرند.

زنگ خطر اُمیکرون به صدا درآمده است | مراکز درمانی آماده‌باش باشند

دکتر سعید کریمی، در اجلاس معاونین درمان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور، گفت: عنوان برنامه در دست اقدام وزارت بهداشت در دولت سیزدهم، "طرح عدالت و تعالی نظام سلامت" است، چراکه فسلفه وجودی ما تکریم ارباب رجوع است و تمام توان ما باید در جهت ایجاد رضایت، افزایش عدالت و ارتقای کیفیت خدمات باشد.

وی افزود: علیرغم وجود محدودیت های منابع و مشکلات، ضمن بررسی ظرفیت ها باید به تمامی منابع با دید افزایش بهره وری نگریست.

کریمی گفت: فساد ستیزی در هر حوزه‌ای معنای خاص خود را دارد. در حوزه درمان، نظارت در تمام ابعاد باید جدی گرفته شود.

وی ادامه داد: علاوه بر اعتباربخشی که باید به صورت جدی دنبال شود، موضوع خود نظارتی نیز پیشنهاد ماست که در فواصل زمانی توسط مراکز و ستاد انجام خواهد شد.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: توزیع تمام تجهیزات پزشکی براساس سامانه دادپا خواهد بود. درخواست‌ها از طریق این سامانه برای ما ارسال شده و به شیوه علمی این توزیع صورت خواهد گرفت.

بنابر اعلام وبدا، کریمی در پایان درخصوص سویه اُمیکرون تصریح کرد: در حال حاضر میزان کل مراجعین سرپایی و بستری تفاوت نکرده، اما تعداد تست های مثبت افزایش یافته و این یک زنگ خطر است، از این رو تمام مراکز باید در حالت آماده باش باشند.

پیشگیری و بیماریها

بزرگترین و اصلی ترین خطر اومیکرون

امیکرون یکی از جدیدترین جهش های ویروس کرونا می باشد که این روزها درباره آن اخبار و مقاله های بسیاری منتشر شده است اما اصلی ترین خطر امیکرون چیست؟

بزرگترین و اصلی ترین خطر اومیکرون
 

بزرگترین و اصلی ترین خطر اومیکرون

سویه امیکرون کل جهان را درگیر کرده است. این عفونت جدید در آمریکا بیش از 85 درصد افزایش داشته که این اتفاق مربوط به هفته اخیر است. خوشبختانه بسیاری از این عفونت ها خفیف هستند؛ مخصوصاً افرادی که واکسن و دوز بوستر را تزریق کرده‌اند؛ علائم بسیار خفیفی دارند.

 

مطالعات نشان می دهد که امیکرون شدتِ علائم بسیار پایینی دارد اما پزشکانی مثل دکتر فاوسی هنوز هم هشدارهایی را به ما می‌ دهند، زیرا ظاهراً بیمارستان ها دوباره در حال پر شدن است.

 

پزشکان گفته اند که امیکرون همچنان در حال افزایش است‌. با وجود این که افراد واکسن زده اند اما این سویه جدید مدام پراکنده می شود. البته امیکرون بیماری خفیف تری را ایجاد می کند اما هنوز هم باید مراقب بود، زیرا خطرات زیادی مردم را تهدید می‌ کند و بیمارستان ها هنوز خالی نشده اند‌.

 

ماسک

 

انتقال بشدت سریع، نگرانی اصلی اومیکرون است

سویه جدید امیکرون، انتقال دهی بسیار بالایی دارد و به همین دلیل بیماری آن حفیف تر است اما ممکن است کادر درمان را خسته کند. البته خبر ها در مورد امیکرون به اندازه اوایل پاندمی خیلی خبر های بدی نیستند اما کادر درمان هنوز هم درگیر هستند و هنوز به اکسیژن و دستگاه ونتیلاتور نیاز است.

 

نکته مثبت ماجرا اینجاست که نسبت به قبل، دارو هایی مثل استروئید یا دارو های ضد ویروس خوراکی بیشتر شده اند و پزشکان می توانند عملکرد بهتری داشته باشند.

امیکرون

 

درگیری بیشتر کادر درمان، خطر دیگر اومیکرون

پزشکان بر این عقیده هستند که میزان بالای افراد مبتلا به کرونا مخصوصاً در مورد امیکرون باعث می شود که کادر درمان هنوز هم درگیر باشند و مدام مشغول کار باشند.

بسیاری از بیمارستان ها با بیماری کادر درمان خودشان مواجه هستند و بیش از 819 هزار فرد مبتلا به کرونا در کادر درمان در ژانویه سال 2022 اعلام شده است.

 

جالب تر این که در کشورهای بزرگ 15 درصد کادر درمان دچار مشکلات جبران ناپذیر شده اند و بسیاری از آن ها در دوران کرونا به خطر افتاده اند. پس هر چقدر که کادر درمان کم تری داشته باشیم، احتمال افزایش بیماری بیشتر است.

زمانی که تعداد خدمات دهنده کم تر باشند، یعنی مردم باید صف‌ های طولانی تری را در بیمارستان تجربه کنند که همین اثرات جانبی بسیار زیادی دارد و ممکن است نتایج بدی را به وجود بیاورد.

 

پس درست است که امیکرون بیماری خفیف تری است اما از آن جایی که افراد بیشتری را درگیر می‌ کند، به همین دلیل باید بیشتر مراقب باشیم، زیرا بیمارستان ها شلوغ می شوند و احتمال این که کارمان زود راه بیفتد؛ کم تر است‌.

 
 

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه