ارسال به دیگران پرینت

راه حل امام جمعه قم برای «مشکل ها و مفاسد»: راه اندازی اینترنت ملی

امام جمعه قم بیان داشت: از دولت و مجلس انتظار است که در باب فضای مجازی اقدام اساسی تری انجام دهند، و یکی از اقدام‌های مهم و ایجابی این است که زیرساخت‌های اینترنت ملی و زمینه‌های فن‌آوری‌های پیشرفته و برخورداری از اینترنت ملی را انجام دهیم، اقدام‌هایی که انجام شده به هیچ نحوی با دستورهای رهبری و نیازهای کشور تناسب ندارد، راه حل بسیاری از مشکل‌ها و مفاسد این است که اینترنت ملی و زیرساخت‌ فن‌آوری درونی را افزایش دهیم، این از نان شب واجب تر است، امیدواریم در بودجه و برنامه‌ریزی‌ها توجه شود.

راه حل امام جمعه قم برای «مشکل ها و مفاسد»: راه اندازی اینترنت ملی

خطیب نماز جمعه قم با اشاره به سالروز قیام ۱۹ دی سال ۵۶ مردم قم گفت: ۱۹ دی در حقیقت یک مبدا و آغاز نورانی و مبارک بود، افتخار آن برای مردم شریف قم ثبت و ضبط شده است و باید از این راه صیانت و حفاظت کنیم.

آیت‌الله علیرضا اعرافی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم در مصلای قدس این شهر اظهار داشت: ۱۹ دی سرآغاز نهضت اسلامی بود و مردم، جوانان و طلبه‌های قم در سیاهی شب ستم‌شاهی سینه شب را شکافتند و با شجاعت و ایثار خود در برابر ظلم و ستم قد عَلم کردند و آن افتخار بزرگ را آفریدند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: امسال مراسم ۱۹ دی با سخنرانی رهبر معظم انقلاب به شکل مجازی برگزار خواهد شد، و اجتماع نیز در حرم حضرت معصومه می‌باشد و همه ما از سخنرانی و راهبری معظم له بهره‌مند خواهیم شد.

اعرافی در ادامه، تشییع شهیدان دفاع مقدس در تهران و قم و سراسر کشور را مورد توجه قرار داد و گفت: از همه کسانی که برای زنده نگه داشتن نام شهدا تلاش می‌کنند، تشکر می‌کنم.

امام جمعه قم در ادامه با اشاره برگزاری باشکوه آیین‌های ایام فاطمیه بیان داشت: بار دیگر ملت ما نشان دادند که در برابر این خاندان و این بانوی عزیز و شریف تواضع و فروتنی و قدرشناسی دارند و وظایف خود را در برابر این بانوی بزرگ و خاندان رسالت می‌شناسند.

اعرافی تصریح کرد: مردم قم در پیاده‌روی و احیای مراسم فاطمی نمونه‌های عالی را آفریدند، و در این آیین ها دیدیم که عطر فاطمی چطور فضای معنوی و اخلاقی را در جامعه به ارمغان می‌آورد.

وی گفت: ای کاش همیشه این فضای معنوی و عطر فاطمی در بازار و اداره و خانه و کاشانه ما نورافشان بود، و شاهد این بودیم که این فرهنگ جلوی مفاسد و گستاخی‌های ناروا را می‌گیرد، همه باید از این فرهنگ برای معالجه آسیب‌های امروزمان بهره‌ بگیریم، امیدواریم این فضا و فرهنگ استمرار پیدا کند.

عضو فقهای شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن قدرانی از رئیس جمهور و اعضای هیات دولت برای سفر به قم گفت: امید است که در این سفرها کاهش فاصله دولت و ملت و افزایش اعتماد عمومی به مسئولان موثر باشد و مصوبه‌های آن نیز بر اساس کارشناسی دقیق و درست تنظیم و اجرا شود.

وی با بیان اینکه در مجموع مصوبه‌های خوبی در این سفر صورت گرفت، معضل آب در قم و چندین استان کشور را یادآور شد و گفت: باید با کارشناسی درست و انتقال آب از دریا جلوی اختلاف‌های استانی و مشکل‌های میان استانی را بگیریم، امروز باید شروع کرد، بخش خصوصی وارد شود و دولت نیز همت کند، نیاز به آب قاعدتا با انتقال از دریا تامین خواهد شد، و انتظار است به این مساله با نگاه کارشناسی و دقت بالا توجه شود.

اعرافی به مسائل زیست محیطی و خشک شدن دریاچه نمک و مسائلی که در حوزه محیط زیست تولید مشکل کرده و پیش‌بینی می‌شود، افزایش پیدا کند نیز اشاره کرد و گفت: در این زمینه به ارتقای کشاورزی، توسعه فضاهای سبز، احیای دریاچه نمک و به آن چیزی که اگر درست عمل نکنیم، آسیب زا خواهد بود، توجه شود.

خطیب قم با اشاره به مسائل مبلمان و عمرانی شهری و مسکن قم افزود: امیدواریم با رعایت ضوابط و اصول معماری اسلامی در شهرسازی، قم بتواند قدم‌های خوبی بردارد.

اعرافی خاطرنشان کرد: اسلام در حوزه شهرسازی و معماری قواعدی دارد که باید همراه با امور فنی و کارشناسی مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر ضرورت ساماندهی اطراف حرم حضرت معصومه (س) برای آسایش مجاوران و به‌ویژه زائران سراسر کشور گفت: سالانه ۲۰ میلیون زائر به قم می‌آیند و باید اطراف حرم را ساماندهی کنیم.

وی توجه به زیرساخت‌های قم به عنوان شهر علمی، زیارتی و بین‌المللی را ضروری خواند و گفت: این شهر برای همه کشور و خادم همه کشور است، جایگاه و پذیرای کشورهای دنیا است، زیرساخت‌های آن با کاستی‌های زیادی مواجه است.

اعرافی اشتغال، صنایع دستی، فقرزدایی و کاهش فاصله مناطق محروم با مناطق برخوردار را نیز به عنوان مسائل مهم قم مورد تاکید قرار داد و گفت: باید همه مناطق بهره‌مند و برخوردار باشند، و شاهد حاشیه‌نشینی، فقر و استضعاف در برخی از مناطق و محله‌ها نباشیم، قدم‌های خوبی برداشته اما کافی نیست، مردم و دولت تلاش کنند این فاصله را کاهش دهند.

وی حل مسائل فرهنگی شهر قم را به دست مردم و مسئولان دانست و با بیان اینکه اقدام‌های صورت گرفته کافی نیست و باید قدم‌های اساسی تری برداشته شود بیان داشت: از دولت و مجلس انتظار است که در باب فضای مجازی اقدام اساسی تری انجام دهند، و یکی از اقدام‌های مهم و ایجابی این است که زیرساخت‌های اینترنت ملی و زمینه‌های فن‌آوری‌های پیشرفته و برخورداری از اینترنت ملی را انجام دهیم، اقدام‌هایی که انجام شده به هیچ نحوی با دستورهای رهبری و نیازهای کشور تناسب ندارد، راه حل بسیاری از مشکل‌ها و مفاسد این است که اینترنت ملی و زیرساخت‌ فن‌آوری درونی را افزایش دهیم، این از نان شب واجب تر است، امیدواریم در بودجه و برنامه‌ریزی‌ها توجه شود.

امام جمعه قم مسائل بورس را از مسائل مهم کشور توصیف کرد و گفت: مراجعه‌های زیادی وجود دارد، سرمایه قشرهای متوسط و ضعیفی در بورس بر باد رفته، از دولت انتظار می‌رود برای این قشرهایی که همه زندگی خود را از دست دادند، اقدام‌های جدی انجام دهد.

وی همچنین در پایان بیان کرد: از همه کسانی که به فریاد آسیب دیدگان از سیل برخاستند، تشکر می‌کنم، امیدوارم این کمک‌ها برای هموطنان آسیب دیده از سیل ادامه پیدا کند.

 

علم الهدی: الان یک کارگر با یک سوم مزد روزانه اش، برای ناهار حداقل یک چلوکباب می تواند بخورد

امام جمعه مشهد اظهار کرد: برخی می‌گویند یک روزی آمریکا مملکت ما را گرفته بود و دلار هم هفت تومان بود؛ آمریکا را بیرون کردیم و امروز دلار به ۲۰ و چند هزار تومان رسیده است. آن روز که دلار هفت تومان بود، یک کارگر با یک سوم مزد روزانه خود، برای ناهار چیزی بیشتر از نان‌، پنیر و انگور نمی‌توانست بخورد؛ در حالی که امروز یک کارگر با یک‌سوم مزد روزانه خود برای ناهار حداقل یک چلوکباب می‌تواند بخورد.

علم الهدی: الان یک کارگر با یک سوم مزد روزانه اش، برای ناهار حداقل یک چلوکباب می تواند بخورد
 

امام جمعه مشهد گفت: زمان رضاخان فقط شرایط دین‌ مردم بد نبود بلکه دنیا را هم نداشتند. فکر می‌کنید اگر روزی مردم دین نداشته باشند، دنیا را خواهند داشت؟

حجت الاسلام سید احمد علم‌الهدی ظهر امروز در حرم مطهر رضوی در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه مشهد با ببان اینکه امروز مقارن است با سالروز فرمان کشف حجاب در رژیم ستم‌شاهی که در سال ۱۳۱۴ رخ داد، اظهار کرد: مساله کشف حجاب یک نقطه سیاه از جنایات حکومت رضاخان در تاریخ این کشور است. این روزهای اخیر ما به دلیل هتک حرمت‌هایی که نسبت به حضرت زهرا(س) شد، عزاداری کردیم؛ در دوران ستم‌شاهی نیز تحت عنوان کشف حجاب نوامیس مردم مورد هتک حرمت قرار می‌گرفت.

 

وی افزود: برادر من تعریف می‌کرد روزی در یکی از خیابان‌های اطراف حرم یکی از پاسبان‌های رضاخان به یک خانم‌ محجبه حمله‌ور شد؛ اول چادر از سر او کشید اما پس از اینکه آن زن فرار کرد، این پاسبان هم دوید تا خود را به زن برساند و روسری او را هم از سرش بردارد. دستش را که برد؛ روسری را چنان کشید که مقدار زیادی از موهای سر این خانم نیز با روسری کنده شد و آن خانم غش کرد و روی زمین افتاد. متاسفانه مردم هم بی‌تفاوت ایستاده بودند و تماشا می‌کردند. همین بی‌تفاوتی جنایت را بر سرنوشت مردم مسلط کرد.

 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: ۴۳ سال است که به خاطر شهامت، غیرت و مقاومت شما مردم پای ستون خیمه این نظام، باد بر پرچم عزتمند نظام‌ مقدس اسلامی ما می‌وزد و پرچم ما در اهتزاز قرار دارد؛ در حالی که بی‌تفاوتی آن مردم یک مزدور جلاد انگلیسی مانند رضاخان را چنان بر آنان مسلط کرد که در برابر چشم همه آن جنایات را انجام می‌داد و کسی هم حرفی نمی‌زد.

 

علم‌الهدی تاکید کرد: اگر روزی مردم ما در برابر دین‌شان، جریان روحانیت و نظام دینی بی‌تفاوت شوند و دشمن خدا بر مردم مسلط شود، حداقل اتفاقی که می‌افتد، هتک حرمت به نوامیس شماست. شما تصور می‌کنید مردمی که زمان رضاخان حجاب ناموس‌شان مورد هتک حرمت این جاسوس انگلیسی قرار می‌گرفت، دنیای آبادی داشتند؟ خیر؛ این مردم در زندگی خودشان هم دچار قحطی شده بودند. نان گندم نبود و نانوایی‌ها به جای گندم، با علف نان می‌پختند و به مردم عرضه می‌کردند. آن زمان مردم لباس نداشتند؛ زندگی نداشتند؛ نه اینکه فقط شرایط دین‌شان بد باشد؛ دنیا را هم نداشتند.

 

وی ادامه داد: مردم سلطه استکباری آمریکا بر عراق و افغانستان و بلاهایی که بر سر مردم این کشورها آوردند را دیده‌اند. در حال حاضر کسانی هستند که یا مزدور دشمن‌اند یا ناآگاهانه در زمین دشمن بازی می‌کنند و در فضای مجازی در مورد شرایط اقتصادی سیاه‌نمایی می‌کنند و به نفع دشمن آبروی نظام را در فضای مجازی می‌برند اما اگر روزی دشمن بر ما مسلط شود، آیا آن روز دنیایی آباد و شکمی سیر خواهید داشت؟

امام جمعه مشهد اظهار کرد: برخی می‌گویند یک روزی آمریکا مملکت ما را گرفته بود و دلار هم هفت تومان بود؛ آمریکا را بیرون کردیم و امروز دلار به ۲۰ و چند هزار تومان رسیده است. آن روز که دلار هفت تومان بود، یک کارگر با یک سوم مزد روزانه خود، برای ناهار چیزی بیشتر از نان‌، پنیر و انگور نمی‌توانست بخورد؛ در حالی که امروز یک کارگر با یک‌سوم مزد روزانه خود برای ناهار حداقل یک چلوکباب می‌تواند بخورد. اگر شما اهل شکم و معیشت هستید و قیمت دلار را ملاک ارزیابی وضعیت نظام قرار می‌دهید و اقتدار جهانی و توانمندی‌های نظامی جمهوری اسلامی به طوری که دنیای استکبار از موشک آن می‌ترسد را ملاک ارزیابی قرار نمی‌دهید، حداقل شکم آن روز را با شکم امروز مردم مقایسه کنید.

 

علم‌الهدی با تاکید بر اینکه اگر دشمنان خدا بر ما مسلط شوند، دین ما را می‌گیرند و اگر دین نداشته باشیم، هیچ نداریم، گفت: حضرت فاطمه(س) آموزگار ما هستند. جهاد فاطمی یعنی اینکه در مقاومت مرز نشناسیم. مقاومت در برابر دشمن مرز ندارد. استخوان دنده حضرت فاطمه(س) را شکستند؛ فرزندش را کشتند؛ درب خانه‌اش را آتش زدند و همسرش را هم می‌خواستند ببرند اما با وجود تمام این‌ها باز هم مقاومت می‌کرد و نمی‌گذاشت امام علی(ع) را ببرند. نهایتا با ضرب ته غلاف شمشیر دستش از دامن حضرت علی(ع) قطع شد. ما هم تا مقاومت و جهاد فاطمی داریم‌؛ عزت داریم.

وی بیان کرد: به عزیزانی که با یک دنیا ایمان و اعتقاد در حال مذاکره با غرب هستند، می‌گوییم که برای کاهش هزینه مقاومت، مذاکره عیب ندارد اما نه اینکه تصور کنید باید مذاکره کرد و دشمن‌ستیزی را از بین برد. دشمن‌ستیزی سنت حضرت زهرا(س) است. دشمن‌ستیزی و استکبارستیزی برای ما یک اصل است و در این راه باید مقاومت زهرایی داشته باشیم و مرز نشناسیم. مذاکرات تنها باید منجر به کاهش هزینه‌های مقاومت شود؛ نه اینکه مساله دشمن‌ستیزی حل شود.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • محسن ارسالی در

      این اقایان ماشااله فوق تخصص همه چیز دارند اینترنت. سیل.چلوکبابی.اقتصاد .و لذا از دنیا بی نیازیم .اینترنت را ملی می فرمایند که بفرمایشات انها گوش کنیم .فکر نکنم .مردم دیگه بعداز این همه دروغ دیگه بشما گوش نمی کنند .

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه