ارسال به دیگران پرینت

رایزنی تلفنی وزیران امور خارجه ایران و نروژ

امیر عبداللهیان: روزانه پنج هزار زن، کودک و مرد افغان وارد مرزهای ایران می‌شوند

وزیر امور خارجه کشورمان شامگاه پنجشنبه در گفتگوی تلفنی با خانم«آنیکن هویتفلد» همتای نروژی خود در خصوص روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین مذاکرات هسته‌ای در وین، گفتگو و تبادل نظر کرد.

امیر عبداللهیان: روزانه پنج هزار زن، کودک و مرد افغان وارد مرزهای ایران می‌شوند

وزیر امور خارجه کشورمان شامگاه پنجشنبه در گفتگوی تلفنی با خانم«آنیکن هویتفلد» همتای نروژی خود در خصوص روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین مذاکرات هسته‌ای در وین، گفتگو و تبادل نظر کرد.

حسین امیرعبداللهیان در این گفتگو ضمن تبریک سال نو میلادی به مردم و دولت نروژ، به حمایت جمهوری اسلامی ایران از عضویت نروژ در شورای امنیت سازمان ملل اشاره و ابراز امیدواری کرد که مشورت های دو کشور در خصوص مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی تقویت شود.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به ظرفیت‌های بالای اقتصادی و فناوری دو کشور ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های فیمابین برای توسعه روابط افزایش یابد.

امیرعبداللهیان با اشاره به وضعیت بحرانی در یمن و افغانستان اظهار کرد: به دلیل سرمای زمستان روزانه پنج هزار زن و کودک و مرد افغانستانی وارد مرزهای ایران می شوند  به گونه‌ای که در چهار ماه گذشته تعداد آوارگان جدید افغان در ایران به حدود ۸۰۰ هزار نفر رسیده است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: تلاش داریم تا در داخل مرزهای افغانستان به این آوارگان خدمات بدهیم و چنانچه دولت نروژ برنامه‌هایی برای ارائه کمک‌های انساندوستانه به این آوارگان داشته باشد، آمادگی داریم تا به صورت زمینی و هوایی این کمک‌ها را در اختیار مردم افغانستان قرار دهیم.

 امیر عبداللهیان بر تشکیل یک حکومت فراگیر با حضور تمام اقوام افغانستانی تأکید کرد.

 وزیر امور خارجه کشورمان همچنین برای ادامه مشورت ها میان ایران و نروژ در خصوص افغانستان و یمن اعلام آمادگی کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به گفتگوهای هسته‌ای در وین، اظهار کرد: اکنون فضای کلی مذاکرات مثبت است و اگر طرفین به تعهدات کامل خودشان در برجام بازگردند، ایران نیز اقدامات جبرانی خود را متوقف خواهد کرد.

امیرعبداللهیان تأکید کرد: طرف های غربی نه تنها در سخن، بلکه بایستی حسن نیت خود را در عمل نیز نشان دهند و اقدام عملی مورد نظر ، رفع تحریم ها و بازگشت به برجام است.

آنیکن هویتفیلد، وزیر امور خارجه نروژ نیز در این گفتگو ضمن قدردانی از تلاش های مسئولانه ایران برای کمک به آوارگان افغانستانی گفت: نه تنها ما که همه جامعه جهانی باید قدردان کمک‌های انسان‌دوستانه شما به مردم افغانستان باشد و این اقدامات شما از گذشته تا به امروز وجود داشته است.

وی با اشاره به بحران در یمن و افغانستان افزود: در ماه ژوئن نشستی را در اسلو با محوریت بحران یمن و افغانستان برگزار خواهیم کرد و از شما برای شرکت در این نشست دعوت می‌کنم.

 هویتفلد با اشاره به مذاکرات وین اظهار کرد : ما مذاکرات را از نزدیک دنبال می‌کنیم و در جریان همکاری‌های سازنده ایران با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای قرار داریم.

وی ابراز امیدواری کرد که گفتگوهای وین به توافقی خوب برای طرفین منجر شود.

امیرعبداللهیان در پایان این گفت وگوی تلفنی از همتای نروژی خود برای سفر به تهران دعوت کرد.

 

 

وزیر امور خارجه: سفیر ایران در یمن به زودی معرفی می‌شود | مذاکرات در مسیر خوبی قرار دارد

وزیر امور خارجه با بیان اینکه مذاکرات وین در مسیر خوبی قرار دارد، گفت: فعلا سفارت ایران در یمن توسط کاردار اداره می‌شود و سفیر ایران در یمن به زودی معرفی خواهد شد.

وزیر امور خارجه: سفیر ایران در یمن به زودی معرفی می‌شود | مذاکرات در مسیر خوبی قرار دارد
 

وزیر امور خارجه با بیان اینکه مذاکرات وین در مسیر خوبی قرار دارد، گفت: فعلا سفارت ایران در یمن توسط کاردار اداره می‌شود و سفیر ایران در یمن به زودی معرفی خواهد شد.

 حسین امیرعبداللیهان امروز (سه‌شنبه) در حاشیه مراسم یادبود شهید حسن ایرلو که در محل وزارت امور خارجه برگزار شد، در جمع خبرنگاران با تشریح آخرین روند از جزئیات مذاکرات وین گفت: مذاکرات در مسیر خوبی قرار دارد. مهم این است که ما یک متن مشترک و واحدی را در اختیار داریم که تیم مذاکره کننده ما بر روی آن متن تمرکز کرده و طرف‌های مقابل نیز نسبت به موضوعاتی که ما در درون پرانتز قرار دادیم، یعنی موضوعات اختلافی، متمرکز شده است.

 

وی با بیان اینکه جمع‌بندی لازم در دو دور قبلی مذاکرات دولت جدید انجام شده است، گفت: ما سرگرم گفت و گو بر نقاط اختلافی که در داخل پرانتز متن ذکر شده است، هستیم.

 

وزیر امور خارجه با بیان اینکه اتحادیه اروپا و آقای مورا هم فعالانه تلاش می‌کنند که به نقش هماهنگ خود ادامه دهند، گفت: اگر طرف‌های مقابل، مذاکراتی که در این مرحله شروع شده است را با حسن نیت ادامه بدهند دست یافتن به توافق خوب برای همه طرف‌ها شدنی است و می‌توانیم این هدف را محقق کنیم.

 

وی بار دیگر گفت: اگر جدیت در کنار حسن نیت در مذاکرات دیده شود، رسیدن به توافق خوب در آینده‌ای نزدیک متصور است.

 

 امیرعبداللهیان همچنین با بیان اینکه برای ما ارتباط با کشور یمن مهم است،گفت: ما معتقد هستیم در سایه حفظ وحدت ملی و تمامیت ارضی یمن، بایستی دولتی با مشارکت همه طرف‌های یمنی در این کشور تشکیل شود.

وزیر امور خارجه اظهار کرد: برخی در ذهن و در برنامه‌های خودشان به دنبال تجزیه یمن به دو یا چند منطقه بوده و هستند اما ما مخالف هرگونه تجزیه کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی هستیم.

 

وی ادامه داد: برای پیگیری مناسبات جمهوری اسلامی ایران با یمن، به زودی سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در یمن تعیین می‌شود و در این کشور مستقر خواهد شد.

امیرعبداللهیان افزود: در حال حاضر نیز کاردار جمهوری اسلامی ایران در یمن با نشاط و با فعالیت لازم سفارت را باز نگه داشته است و ما به پیگیری‌هایمان برای توسعه همکاری‌ها، لغو محاصره انسانی و پایان تجاوز به این کشور و بازگشت صلح  ادامه می‌دهیم و معتقد هستیم بحران یمن صرفاً راه‌حل سیاسی دارد.

 

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه