ارسال به دیگران پرینت

افسردگی:

روش‌های کنار آمدن با غم از دست دادن حیوان خانگی

هدف از نگارش این محتوا آشنایی شما با مرگ حیوان خانگی و نحوه کنار آمدن با آن است. بدون اغراق، غم از دست دادن عزیز، یکی از غم انگیزترین و دشوارترین ناراحتی ها دنیا است. حیوان های خانگی هم، برای بسیاری از افراد به مانند یک عضو خانواده هستند و از دست دادنشان برای آن ها بسیار سخت و طاقت فرسا است.

روش‌های کنار آمدن با غم از دست دادن حیوان خانگی

هدف از نگارش این محتوا آشنایی شما با مرگ حیوان خانگی و نحوه کنار آمدن با آن است. بدون اغراق، غم از دست دادن عزیز، یکی از غم انگیزترین و دشوارترین ناراحتی ها دنیا است.

حیوان های خانگی هم، برای بسیاری از افراد به مانند یک عضو خانواده هستند و از دست دادنشان برای آن ها بسیار سخت و طاقت فرسا است به گونه ای که فقدان آن را نمی توانند تحمل کنند. مرگ حیوان خانگی و کنار آمدن با آن برای هر شخصی که تجربه ی نگهداری از این حیوانات را دارد دشوارترین اتفاق است.

این تجربه ی تلخ، که نوعی چالش ماتم زدگی می باشد به حدی است که به گفته ی روانشناسان ، اگر به صورت اصولی مدیریت نشود می تواند تبعات و اثرات جبران ناپذیری را بر جای بگذارد. این ماتم زدگی زمانی افزایش می یابد و اوج می گیرد که اطرافیان فرد ماتم زده، مرگ حیوان او را به مانند یک عضو واقعی به رسمیت نمی دانند و این ماتم زدگی و به نوعی افسردگی را جدی نمی گیرند.


روش‌های کنار آمدن با غم از دست دادن حیوان خانگی1

شاید از نظر بسیاری از افراد، مرگ یک حیوان خانگی، آنچنان مهم نباشد و عزاداری برای از دست دادن آن، کار بی معنی باشد. اما واقیعت این است که این افراد، حیوانات خانگی خود را به شدت دوست دارند و آن ها را به مانند اعضای خانواده ی خود می دانند. این عشق و علاقه در بین کودکان و سالمندان، بیشتر به چشم می خورد.

این علاقه به حدی است که برای این حیوانات جشن تولد می گیرند، برای او درد و دل می کنند و یا حتی عکس او را در کیف پول خود دارند. برای چنین اشخاصی طبیعی است که با مرگ چنین حیوانی، دچار یاس و ناامیدی کامل شده و در اندوه خود غوطه ور شوند. حال که با عمق این فاجعه آشنا شدید بدون شک اولین گام را برای کنار آمدن با مرگ حیوانی را برمی دارید.

اگر با راه های اصولی کنار آمدن با مرگ حیوان خانگی آشنا باشید و بدانید که چگونه می توان اندوه خود را در زمان مواجه شدن با چنین مشکلی، کنترل کرد زودتر می توانید این بحران را پشت سر بگذارید و دیگر با یادآوری خاطرات او به جای گریه و اشک، لبخند می زنید.

حال اگر می خواهید اطلاعات خود را در مورد مرگ حیوان خانگی و نحوه کنار آمدن با آن افزایش دهید می توانید با ما در ادامه ی مطلب همراه باشید.

مراحل ناراحتی و اندوهگین شدن برای مرگ حیوان خانگی

اندوه و ناراحتی مرگ حیوان خانگی و نحوه کنار آمدن با آن، برای هر شخصی به یک صورت است و مراحل مختلفی دارد. امکان دارد برای یک فرد، یک روز و برای فردی دیگر، یک سال طول بکشد. انکار، عموما اولین مرحله ی این اندوه است. بنابراین توصیه می کنیم تا زمانی که فرد بتواند این از دست دادن را درک کند او را حمایت نمایید.

حتی بسیاری از این افراد امکان دارد برای بازگرداندن حیوان خانگی خود از زندگی خود بگذرند و یا کسانی که با حیوان خانگی شان ارتباط داشتند مثل دامپزشکان و حیوانات خانگی دیگر را مقصر بدانند. برخی هم خودشان را مقصر می دانند و احساس گناه می کنند و به همین دلیل همیشه آشفته هستند.

بعد از اینکه این احساسات، کمتر شد بسیاری از افراد دچار افسردگی می شوند و با کوچکترین خاطره ی او گریه می کنند. پس از طی شدن این مرحله، زمانی که فرد ماتم زده، فقدان حیوان خانگی خود را درک کرد و دیگر با کوچکترین خاطرات او گریه نکرد و غم و اندوه او کم شد مشخص می شود که فرد این فقدان و مرگ را پذیرفته است که به این مرحله، مرحله ی پذیرش می گویند.

لازم به ذکر است بدانید این مراحل، برای تمام افراد، صدق نمی کند. چرا که امکان دارد برخی از این افراد عزادار، تمام این مراحل را طی نکنند، برخی از آن ها یک مرحله را چندین بار، تکرار کنند و یا هر مرحله را به صورت متفاوتی تجربه کنند.

راهکارهایی برای مرگ حیوان خانگی و نحوه کنار آمدن با آن

درست است که غم و اندوه یک مسئله ی کاملا شخصی است اما حتما نیاز نیست که به تنهایی آن را پشت سر بگذارید. این قانون برای مرگ حیوان خانگی و نحوه کنار آمدن با آن هم صدق می کند. از طرف دیگر، غم و اندوه، یک واکنش کاملا طبیعی در برابر مرگ است.

چه این مرگ و غم و اندوه، برای دوستان و عزیزان باشد و چه حیوان خانگی، در اکثر مواقع، با گذشت زمان حل می شود اما می توان با راهکارهای سالم و اصولی با این غم و اندوه، مقابله کرد. در این قسمت به معرفی چند راهکار اصولی می پردازیم که به شما در مقابله با این غم، کمک می کند:

• حتما احساس خود را بروز دهید و به کسی اجازه ندهید که در مورد چگونگی بروز احساستان، به شما راه و روش نشان دهد و یا نظری در این باره ارائه دهد. این غم و ناراحتی مال شما است و به کسی اجازه ندهید که به شما بگوید چه وقت زمان شروع و یا زمان توقف این غم است. احساس خود را بدون خجالت و قضاوت، بروز دهید.

 با افرادی که حیوان خانگی خود را از دست داده اند تماس بگیرید. برای این کار می توانید با خطوط تلفنی تلفات حیوان خانگی و یا گروه هایی که از این افراد پشتیبانی می کنند تماس بگیرید. و از آن ها روش های مقابله با این مصیبت را بپرسید.

• از آیین ها و مراسم ها برای بهبود این غم، کمک بگیرید. مثلا برای او مراسم تشییع جنازه بگیرید. این مراسم به شما کمک می کند که احساسات و غم و اندوه خود را آشکارا ابراز کنید. از افرادی که این مراسم ها را بی معنی می دانند فاصله بگیرید.

• تهیه کردن یک میراث، مثل یک یادواره و یا کاشت یک درخت از دیگر راهکارهای مرگ حیوان خانگی و نحوه کنار آمدن با آن است.

• حتما با کسی که شنونده ی غم و اندوهتان است درد و دل کنید.و غم و اندوه خود را اعتراف کنید.

• احساسات خود را در یک دفترچه و یا یک کاغذ یادداشت کنید.

• از یک آدم حرفه ای کمک بخواهید مثلا از یک دامپزشک ولی اگر مشاهده کردید و غم و اندوهتان بسیار حاد است حتما از یک روانپزشک یا متخصص بهداشت روان کمک بگیرید.

• مراقبت از خود در زمان مرگ حیوان خانگی، بسیار واجب است. استرس و غم و اندوه سبب از بین رفتن و کم شدن ذخایر انرژی بدن شما میشود پس اگر می خواهید این دوره ی دشوار را به خوبی پشت سر بگذارید حتما نیازهای روحی و جسمی خود را تامین کنید. مثلا وقت خود را با افرادی که به شما اهمیت می دهند بگذرانید یا رژیم غذایی درست و سالم بگیرید، خوب بخوابید و ورزش کنید تا روحیه ی شما تقویت شود.

مرگ حیوان خانگی و نحوه کنار آمدن با آن در خصوص کودکان چگونه است؟

در اغلب موارد، مرگ حیوان خانگی از اولین تجربه های مرگی است که کودکان آن را تجربه می کنند. به همین دلیل در ابتدا شروع به سرزنش کردن دامپزشک، پدر و مادر و حتی خود می کنند که چرا نتوانستند جان حیوان مورد علاقه اش را نجات دهند. در مواقع حادتر، او احساس افسردگی و گناه می کند و همیشه می ترسد مبادا فرد یا افرادی را که دوست دارد هم مانند حیوان خانگی، از دست بدهد.

مرگ حیوان خانگی و نحوه کنار آمدن با آن در مورد کودکان بسیار متفاوت تر از بزرگسالان است چرا که آن ها درکی از این موضع ندارند. پس هرگز به او نگویید که حیوان تو فرار کرده است چرا که همیشه منتظر برگشت او می ماند و اگر این اتفاق نیفتاد و حقیقت ماجرا، کشف شد شما را مقصر و دروغگو می داند.

اتفاقا این مرگ می تواند اولین آموزش او برای مقابله با اندوه و ناراحتی باشد. پس به او یاد بدهید که هر فردی در زمان از دست دادن عزیز خود، ناراحت و اندوهگین می شود و اصلا ناراحتی و اندوه برای هر غمی لازم است. به او کمک کنید تا احساسات و اندوه خود را بیان کند تا کم کم با آن کنار بیاید.

در این زمان باید به فرزند خود بفهمانید که شما هم از این مرگ، ناراحت هستید. بدون اینکه آن ها احساس شرم و خجالت کنند باید اجازه دهید که ناراحتی و گریه ی خود را بروز دهند. باید این اطمینان را به او بدهید که او مسئول مرگ حیوان نبوده است. به او اجازه دهید که به روش خود با او خداحافظی کند. به کودک خود اجازه دهید در مراسم های یادبود شرکت کند یا برای حیوان خود مراسمی بگیرد تا در این مراسم ها احساسات خود را بروز دهد.

[وابستگی به حیوان خانگی, ناراحتی برای مرگ حیوان خانگی, مرگ حیوان خانگی]

اندوهگین شدن برای مرگ حیوان خانگی

مرگ حیوان خانگی و نحوه کنار آمدن با آن در مورد سالمندان چگونه است؟

این مرگ برای سالمندان هم بسیار سخت است. چرا که اکثر این قشر، تنها زندگی می کنند و بعد از این مرگ، احساس می کنند که انگیزه ای برای ادامه ی زندگی ندارند. لذا سالمندان باید به سرعت، با این واقعه کنار بیایند و دوباره هدفی برای زندگی خود تعیین کنند. برگشت سالمندان به زندگی عادی برای حیات او است.

اگر شما سالمند هستید و یا سالمندی دارید که دچار چنین مصیبتی شده حتما کمک کنید با دوستان و خانواده ارتباط برقرار کند یا با مشاور صحبت کند.

 

 

منبع : افکارنیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه