ارسال به دیگران پرینت

حاج قاسم سلیمانی:

داریوش ارجمند از شهید سلیمانی می‌گوید

داریوش ارجمند در رویداد هنری «سرو ایرانی» به یاد شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: من تمام حافظ را در عرفان این شهید دیدم، تمام سعدی را در اندیشه‌‌اش و تمام مولانا را در او دیدم. به نظر من حاج قاسم یک هنرمند بود و بازتاب تمام تاریخ ما.

داریوش ارجمند از شهید سلیمانی می‌گوید

مراسم افتتاحیه ادای دین هنرمندان به شهید حاج قاسم سلیمانی تحت عنوان ویژه‌برنامه هنری «سرو ایرانی» با حضور محمود شالویی دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری معاون امور هنری، محمدحسین نیرومند مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور سینمایی و هنری، اصغر امیرنیا مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد وزارت ارشاد و جمعی از هنرمندان پیشکسوت ، عصر دیروز (دوشنبه ۱۳ دی‌ماه) در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

محمود شالویی در این برنامه با اشاره به داستان دفتر سوم مثنوی مولانا با عنوان درآمدن حمزه رضی‌الله‌عنه در جنگ بی زره، ابیاتی از این بخش را خواند: گفت حمزه چونک بودم من جوان / مرگ می‌دیدم وداع این جهان / سوی مردن کس به رغبت کی رود/ پیش اژدرها برهنه کی شود. و در ادامه به جایگاه سردار شهید قاسم سلیمانی اشاره کرد و گفت: تاریخ سیاسی اسلام و تاریخ این مرزوبوم، تاریخ شجاعت‌ها و حماسه‌های بزرگ‌مردانی است که نمونه‌های مانند آن‌ها به‌سادگی یافت نمی‌شود اما در این میان حاج قاسم چیز دیگری است.

شالویی در ادامه گفت: حاج قاسم سلیمانی نه‌تنها برای ایرانیان بلکه برای جهانیان یک مکتب است و برای همه ما الگویی است ساخته شده از سنت‌های پیامبر اسلام. آنچه او داشت از اسلام و قرآن و تعالیم وحیانی بود.

 

داریوش ارجمند از شهید سلیمانی می‌گوید

 

* حافظ را در عرفان و سعدی را در اندیشه شهید سلیمانی دیدم

این مراسم با اجرای عبدالرضا امیراحمدی و شعرخوانی علیرضا قزوه آغاز شد و داریوش ارجمند بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون طی سخنانی درباره شهید حاج قاسم سلیمانی عنوان کرد: در این‌ چند روز اخیر درباره این شهید زیاد صحبت شده است و در تلویزیون برنامه‌های مربوط به او را تماشا می‌کردم و به این نکته رسیدم که ما موجوداتی تدریجی هستیم، یعنی یک‌باره کسی نمی‌شویم بلکه به‌تدریج به جایی که می‌خواهیم‌، می‌رسیم.

او ادامه داد: من در این چند روز همه تاریخ این خاک را دوره کردم و تمام حماسه‌سازان، فقها، سربازان، دانشمندان و فداییان این سرزمین را مرور کردم. من تمام حافظ را در عرفان این شهید دیدم، تمام سعدی را در اندیشه‌‌اش و تمام مولانا را در او دیدم. به نظر من حاج قاسم یک هنرمند بود و بازتاب تمام تاریخ ما.

این هنرمند در پایان با بیان خاطره‌ای از علی شریعتی گفت: به قول دکتر شریعتی که با افتخار استاد تاریخ بنده بود «شهید قلب تاریخ است»؛ این پرمحتواترین جمله‌ای است که در تمام این سال‌ها درباره شهید شنیده‌ام و شهادت حاج قاسم سلیمانی یک‌بار دیگر این جمله را به من ثابت کرد. او به این امر اعتقاد داشت که تا شهید نباشی به شهادت نمی‌رسی و خود با رفتار و منش زندگی به این مهم دست یافت.

در ادامه برنامه مرشد محسن میرزاعلی به نقالی و پرده‌خوانی پرداخت و با پرده‌هایی نقاشی‌هایی از عاطفه شیدمؤدب که به‌صورت تصویرسازی دیجیتالی کار شده بود، کار نقالی خود را انجام داد.

 

داریوش ارجمند از شهید سلیمانی می‌گوید

 

در این برنامه عباس شیرخدا نیز بداهه اشعاری را در وصف هنرمندان و شهید سردار حاج قاسم سلیمانی قرائت کرد.

سپس با حضور مسئولان حاضر در مراسم از خانواده شهید مدافع حرم هادی باغبانی و خانواده شهید افشاریان تجلیل شد. پس از مراسم قدردانی فاطمه افشاریان دختر شهید افشاریان به شعرخوانی برای حاضران در سالن پرداخت.

 

داریوش ارجمند از شهید سلیمانی می‌گوید

 

در پایان مراسم افتتاحیه رویداد هنری «سرو ایرانی» حاضران در سالن به اتفاق به محوطه فرهنگسرای نیاوران رفتند و با حضور مسئولان فرهنگی کشور و فرزندان شهدای مدافع حرم درخت سروی با پلاک نام حاج قاسم سلیمانی کاشته شد.

«سرو» در فرهنگ و هنر ایران از دیرباز در نقاشی، صنایع دستی و معماری استفاده شده و تداعی‌گر مفهوم بلند بالایی، جاودانگی، و حیات پس از مرگ است.

 

داریوش ارجمند از شهید سلیمانی می‌گوید

 

سپس نمایشگاه هنرهای تجسمی «سرو ایرانی» شامل آثار نقاشی، خوشنویسی، عکس و پوستر افتتاح شد. این‌ نمایشگاه تا ۱۷ دی‌ماه در معرض تماشا قرار دارد شامل آثاری از هنرمندان بنام است که عبارتند از : عباس برزگرگنجی، ناصر تقی زاده، عبدالمجید فراهانی، غلامرضا قلی پور، یداله ورزدار، نوید سیمبر، بهمن زارعیان، ملاحت احدی مکی، حبیب حیدری، حیدر نیک‌آیین، مینا محقق زاهد، الهام ابراهیمی، اردوان منظم، ویدا حسن‌زاده، عباس تارخ، مصطفی شعرباف، محمد اسدی، کریم زارع، علی بحرینی، طهمورث آشناگر، محمدعلی نادری، علی غیبی، احمدرضا دالوند، احمد خلیلی فر، حسن روح الامینی و حبیب‌الله صادقی

همچنین در ایام برگزاری نمایشگاه ۵ کارگاه ـ ورک شاپ ـ در گالری ۲ نیاوران برگزار می شود که در این کارگاه ها در بخش نقاشی؛ اسدی جوزانی/ علی غیبی/ عباس گنجی/ محمدرضا قادری/ بهنام ولدوند و در بخش خوشنویسی؛ مسعود فاضلی مقدم/ مصطفی کارگر/ حسین شیرکوند حضور دارند.

 

منبع : افکارنیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه