ارسال به دیگران پرینت

لایحه بودجه | مجلس شورای اسلامی | سربازی | دولت

پیشنهاد صدور کارت پایان خدمت سربازی برای مشمولان غایب مقیم خارج و واریز درآمد آن به بودجه فرهنگی

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به سهم ناچیز فرهنگ از بودجه ۱۴۰۱، گفت: دولت، بودجه نهادهای فرهنگی را ذیل چند مجموعه تجمیع کرده، در حالی که آن‌ها باید ردیف اعتباری مستقل داشته باشند.

پیشنهاد صدور کارت پایان خدمت سربازی برای مشمولان غایب مقیم خارج و واریز درآمد آن به بودجه فرهنگی

سید علی یزدی‌خواه ، با انتقاد از بودجه در نظر گرفته برای بخش فرهنگی کشور در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، گفت: بودجه بخش فرهنگی کشور در لایحه بودجه سال ۹۹ حدود نیم درصد از کل بودجه عمومی کشور بود که با تلاش اعضای کمیسیون فرهنگی و تلفیق مجلس، سهم بخش فرهنگ در بودجه سال ۱۴۰۰ به حدود دو درصد از بودجه عمومی کشور ارتقا یافت. متاسفانه سهم فرهنگ از بودجه سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و باید افزایش یابد.

وی با بیان اینکه معمولاً بخش فرهنگی کشور در بودجه‌ریزی مظلوم واقع می‌شود، افزود: معمولاً دولت‌ها در تدوین بودجه به بخش‌های اقتصادی، درمانی و حمل و نقل اولویت می‌دهند و آن طور که باید و شاید به بودجه بخش فرهنگی توجه نمی‌کنند، در حالی که اگر به بخش فرهنگ توجه شود، بسیاری از مشکلات اساسی کشور مرتفع می‌شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تجمیع بودجه نهادهای فرهنگی در چند مجموعه، متذکر شد: در بودجه سال‌های قبل، نهادهای فرهنگی خودشان به صورت مستقل ردیف اعتباری داشتند اما در لایحه بودجه ارائه شده از سوی دولت برای سال آینده، بودجه نهادهای فرهنگی ذیل چند مجموعه تجمیع شده که از نظر ما پسندیده نیست.

یزدی‌خواه ادامه داد: تجمیع بودجه نهادهای فرهنگی ذیل چند مجموعه، اختصاص بودجه به نهادهای فرهنگی را بسیار سخت می‌کند و باعث می‌شود که آنان دچار تعارضات درون دستگاهی شوند. نظر ما تفکیک بودجه نهادها و دستگاه‌های فرهنگی از یکدیگر است و حتماً این موضوع مهم را در جریان بررسی لایحه بودجه در صحن مجلس دنبال خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه همچنین تلاش می‌کنیم بودجه بخش فرهنگی کشور را افزایش دهیم، اظهار داشت: یکی از راه‌های افزایش بودجه بخش فرهنگی کشور آن است که نمایندگان در قالب پیشنهادات خود منابع جدید مالی برای دولت تعریف کنند. برای مثال، برخی از مشمولان غایب خدمت سربازی در خارج از کشور هستند که این نگرانی را دارند که اگر به ایران بیایند، به آنان اجازه داده نشود به خارج از کشور بازگردند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: ما می‌توانیم در بودجه پیش‌بینی کنیم که این افراد برای دریافت کارت پایان خدمت باید چه هزینه‌ای را پرداخت کنند. با این کار هم مشکل مشمولان غایب خدمت سربازی در خارج از کشور حل می‌شود و هم درآمدی برای دولت ایجاد می‌شود و می‌تواند آن را برای تقویت بودجه بخش فرهنگی کشور اختصاص دهد.

یزدی‌خواه با انتقاد از فضاسازی منفی برخی افراد و جریان‌های سیاسی نسبت به بودجه نهادها و دستگاه‌های فرهنگی، افزود: برخی از افراد درباره بودجه بخش فرهنگی کشور فقط سیاسی‌کاری می‌کنند. بودجه نهادها و دستگاه‌های فرهنگی، عدد قابل توجهی نیست و حتماً باید تقویت شود.

وی با بیان اینکه بودجه فرهنگ در مقابل بودجه کل کشور عدد قابل توجهی نیست اما منتقدان به بودجه بخش فرهنگی کسانی هستند که اعتقادی به فرهنگ بومی و ارزشی کشور ندارند، گفت: علت هجمعه غربی‌ها و معاندان نظام به بودجه نهادها و دستگاه‌های فرهنگی کشورمان آن است که آنان قائل به فرهنگ مستقلی برای ایران نیستند و تمایل دارند مردم ایران مانند غربی‌ها زندگی کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما باید در مقابل این تفکرات بایستیم و در راستای تقویت وضعیت فرهنگی کشور گام برداریم و این مسئله مستلزم تقویت بودجه فرهنگی کشور است.

 

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه