ارسال به دیگران پرینت

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس مطرح کرد؛

جزئیات ۱۴ سوال نمایندگان مجلس از وزیر بهداشت

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفت: امروز در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، ۱۴ سوال ملی و منطقه‌ای از وزیر بهداشت مطرح شد.

جزئیات ۱۴ سوال نمایندگان مجلس از وزیر بهداشت

 شیخی در حاشیه جلسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، افزود: کمبود دارو، وضعیت تجهیز بیمارستان‌ها و نحوه توزیع پزشک در مناطق محروم، مهم‌ترین سوالات نمایندگان بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نمایندگان از جواب‌های وزیر قانع شدند، گفت: درباره تجهیز بیمارستان‌ها وزیر توضیحاتی داد و قرار شد گزارش کامل‌تر ظرف دو هفته تا یک ماه به نمایندگان ارائه شود.

شیخی افزود: درباره وضع دارو نیز گزارش دقیقی به کمیسیون ارائه نشد و قرار شد نهایتاً حداکثر دو هفته به نمایندگان کمیسیون توضیح داده شود.

وی گفت: طی هفته‌های آینده پس از بررسی پاسخ‌های جدید وزیر بهداشت به سوالات نمایندگان در آن صورت مشخص خواهد شد که نمایندگان از سوالات قانع شدند یا خیر که در صورت قانع نشدن طبیعتاً سوال به صحن مجلس خواهد رفت.

وزیر بهداشت | دارو | واکسن | کرونا | افزایش قیمت دارو

وزیر بهداشت: مردم نگران افزایش قیمت دارو نباشند

وزیر بهداشت با بیان اینکه ارز کافی برای دارو تأمین شده است، گفت: مردم نگران افزایش قیمت دارو نباشند.

وزیر بهداشت: مردم نگران افزایش قیمت دارو نباشند
 

 بهرام عین‌اللهی امروز در حاشیه مراسم آغاز فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونای "نورا" در دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله(عج) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: واکسن "نورا" واکسن جدید و مبتنی بر پروتئین نوترکیب است؛ با بررسی‌هایی که در وزارت بهداشت به عمل آمده یکی از بهترین واکسن‌ها خواهد بود؛ فکر می‌کنم واکسن "نورا" تا یک‌ماه آینده وارد سبد واکسیناسیون خواهد شد.

نیاز به واردات واکسن نخواهیم داشت

 

وی افزود: با توجه به وضعیتی که در زمینه تولید واکسن داریم فکر می‌کنم در آینده نیازی به واردات واکسن کرونا نداشته باشیم.

 

مردم مراعات یکدیگر را بکنند

 

وزیر بهداشت درباره کمبودهای دارویی نیز تصریح کرد: ارز کافی برای دارو در اختیار ما قرار گرفته است؛ قول می‌دهیم داروهای مورد نیاز مردم را به اندازه فراوان در اختیار مردم قرار دهیم؛ در مورد داروهای اساسی کمبودی وجود ندارد و مردم در این زمینه نگرانی نداشته باشند، زیرا برخی از مردم به دلیل نگرانی از کمبود احتمالی دارو، به مقدار زیادتر دارو را تهیه و در منزل ذخیره می‌کنند. مردم در زمینه دارو مراعات حال یکدیگر را بکنند؛ اگر کسی میزان زیادی دارو را در خانه‌اش نگهداری کند دارو به بقیه افراد نمی‌رسد.

 

عین‌اللهی بیان داشت: مردم نگران افزایش قیمت دارو نباشند. همان طور که در مورد واکسن نشان دادیم که کمبودی در کشور وجود ندارد و تاکنون 180 میلیون دوز واکسن تامین کرده‌ایم و ذخایر واکسن‌مان به حدی است که مردم دیگر نگرانی در این زمینه ندارند، در مورد دارو نیز همین اتفاق خواهد افتاد؛ البته یکسری مشکلات از قبل وجود داشته، مثلاً از حدود سال 97 گرانی دارو آغاز شد و از آن زمان 2500 قلم دارو گران شد و دنبال این هستیم که تولیدات داخلی را افزایش دهیم و افزایش تولیدات داخلی باعث می‌شود که دارو ارزان‌تر شود. درصدد هستیم کیفیت داروهای داخلی را بیش از پیش افزایش دهیم و طبیعی است که هرچه به سمت داروهای داخلی برویم می‌توانیم داروها را ارزان‌تر به مردم ارائه دهیم. برخی همکاران پزشک‌مان مردم را تشویق به استفاده از برندهای خارجی می‌کنند و طبیعی است که برند خارجی گران باشد. از مردم می‌خواهم که به تولیدات داخلی اعتماد کنند و پزشکان نیز داروهایی که مشابه داخلی دارند را تجویز نکنند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره پرداخت فوق‌العاده خاص کادر درمان گفت: ما نظر موافق خود را به برنامه و بودجه اعلام کردیم و امیدواریم قبل از سال 1401 آن را عملیاتی کنیم.

 

توزیع 20 هزار کیت تشخیص اومیکرون در کشور

وی درباره وضعیت اومیکرون در کشور گفت: نزدیک به 20 روز از شیوع اومیکرون گذشته است و ما در مدتی که اومیکرون را در کشور شناسایی کرده‌ایم، تعداد زیادی مبتلا نداشته‌ایم و امیدواریم تعداد مبتلایان بیشتر نشود. ما آمادگی کامل برای مقابله با اومیکرون داریم و 20 هزار کیت تشخیصی در کل کشور پخش کرده‌ایم.

 

دوز اول واکسن به 88 درصد جمعیت هدف تزریق شد

وی با بیان این‌که دوز اول واکسن کرونا به میزان 88 درصد در کشور تزریق شده است؛ تصریح کرد: 91 درصد جمعیت هدف تهران دوز اول و 78 درصد دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

 

وی در پاسخ به سؤالی درباره علت کمبود آسترازنکا به عنوان دوز سوم واکسن کرونا بیان کرد: الان برخی کشورها با تزریق واکسن آسترازنکا افراد را می‌پذیرند اما از لحاظ اثرگذاری تفاوتی میان آسترازنکا و واکسن‌های دیگر نیست و سازمان جهانی بهداشت نباید اجازه بدهد که این تبعیض ایجاد شود.

وی ادامه داد: ما به دنبال تأیید واکسن‌های خود هستیم و "برکت" مراحل اصلی را طی کرده است.

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه