ارسال به دیگران پرینت

عضو کمیسیون بهداشت:

این درست نیست که می گویند در کشور ما پزشکان بیشترین درآمد را دارند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به مشکل کمبود پزشک در شهرهای کوچک عنوان کرد: مردم شهرستان ها مجبور هستند برای دریافت خدمات تخصصی پزشکی و مراجعه به پزشک متخصص از شهرستان ها به کلان شهر ها و مراکز استان ها سفر کنند.

این درست نیست که می گویند در کشور ما پزشکان بیشترین درآمد را دارند

 عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به مشکل کمبود پزشک در شهرهای کوچک عنوان کرد: مردم شهرستان ها مجبور هستند برای دریافت خدمات تخصصی پزشکی و مراجعه به پزشک متخصص از شهرستان ها به کلان شهر ها و مراکز استان ها سفر کنند.

همایون سامه یح نجف آبادی در خصوص وضعیت نامناسب تعداد پزشک در کشور و ناعدالتی موجود در توزیع پزشک گفت: نسبت تعداد پزشک به کل جمعیت در ایران تعداد مورد قبولی می‌باشد، مشکل در این است که پزشکان ما بیشتر تمایل دارند در کلان شهر‌ها مستقر شوند، برای مثال در کلان شهرهای تهران،مشهد و یا شیراز تعداد پزشکان متخصص ما زیاد است و بر همین اساس مردم شهرستان ها مجبور هستند برای دریافت خدمات تخصصی پزشکی و مراجعه به پزشک متخصص از شهرستان ها به این کلان شهر ها و مراکز استان ها سفر کنند.

وی افزود: این موضوع باید ریشه یابی شود، باید بررسی شود که چرا پزشک ما تمایلی به زندگی در مناطق کوچک ندارد، حتی پزشکانی هستند که خود از اهالی این مناطق هستند ولی برای مهاجرت به شهر های بزرگتر تمایل نشان ‌می‌دهند، اگر ظرفیت جذب پزشکی را هم افزایش دهیم باز همین روند و همین تفکر در جامعه پزشکی ما ادامه خواهد داشت و بازهم تمایل به فعالیت پزشکی در کلان شهر ها باقی‌خواهد ماند، اگر این ظرفیت جذب دانشجوی پزشکی را افزایش دهیم به تبع در کلان شهر ها میزان درآمد پزشکان کاهش می‌یابد ولی این هم باعث نمی‌شود که پزشکان به شهرهای کوچکتر بروند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بیان کرد: در برخی کشورهای حوزه خلیج فارس برای جذب پزشک متخصص ۱۵۰ میلیون تومان حقوق قطعی در نظر گرفته‌اند، البته در ایران هم توریسم درمانی و گردشگر پزشکی داریم و موفق هم عمل کرده است و با وجود کاهش شرایط کرونایی مراجعه به پزشکان ما از کشور های خارجی صورت می‌پذیرد.

سامه‌یح ادامه داد:رفع مشکل این حوزه نیازمند ریشه یابی است، درمان این مسئله چاره موقتی ندارد، برای مثال توجه کنید که با افزایش ظرفیت دانشگاه های پزشکی باید ده یا ۱۲ سال منتظر برون‌ده و خروجی دانشگاه ها باشیم، که در حوزه آقاین با در نظرگرفتن سربازی این زمان به ۱۴ سال هم افزایش پیدا می‌کند،یعنی اگر اکنون اقدام شود ۱۴ سال زمان‌ میبرد که بر جمعیت فعلی پزشکان،پزشک متخصص اضافه کنیم،پس بهترین راه حل ریشه یابی اساسی است.

وی با ابراز نگرانی نسبت به مهاجرت متخصصین حوزه های مختلف از کشور عنوان کرد:متاسفانه ما فقط شاهد مهاجرت پزشک نیستیم، بلکه بسیاری از متخصصین حوزه های مختلف به دلایل وضعیت رفاهی و دآرمدی بر خلاف میل باطنی و با وجود اینکه مجبور هستند از خانواده، دوستان، همکاران و وطن خود دور شوند بالاجبار به کشور دیگری مهاجرت می‌کنند،یعنی بسیاری از متخصصین حوزه‌های پزشکی، پرستاری، مهندسی، نجاری و ...به دلیل درآمد و رفاه بیشتر به کشور های دیگر مهاجرت می‌کنند، البته رفاه و درآمد خوب باید برای همه مردم کشور باشد.

نماینده مردم کلیمیان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در خصوص استقرار پزشک در شهرهای کوچک باید توجه کنیم که به هر شکل پزشک یک رفاه نسبی هم لازم دارد، نوع دوستی موضوع بسیار مهمی است ولی به هرشکل آیا نباید به رفاه افراد هم توجه کنیم؟ بعید میدانم افزایش ظرفیت دانشجوی پزشکی بتوانند درمان قطعی این شرایط باشد، اگر همین شرایط حال را در نظر داشته باشیم و تعداد پزشک را هم دو برابر در نظر بگیریم باید بدانیم که باز هم پزشک ما دو انتخاب پیش روی خود دارد، یا فعالیت پزشکی در شهرهای محروم با آن وضعیت درآمد و رفاه و یا شهرهای بزرگتر با درآمد خوب، اگر بخاهیم واقع‌بینانه به موصوع نگاه کنیم هر شخصی به هم‌وطن و کشور خود علاقه‌مند است ولی همان شخص خانواده هم دارد و باید به شرایط رفاهی و درآمدی خود نیز توجه کند.

سامه‌یح در بخش دیگری از اظهارات خود عنوان کرد: متاسفانه در کشور ما اینگونه جا افتاده است که پزشکان بیشترین درآمد را دارند، درحالی که به هیچ‌عنوان اینگونه نیست، افرادی وجود دارند که در حوزه های دیگر فعالیت کرده و درآمدهای نجومی دارند، بسیاری از آن‌ها حتی نیمی از سال را خارج از کشور زندگی‌ می‌کنند و فقط برای جمع‌آوری و سامان‌دهی حساب های مالی خود به کشور باز می‌گردند و سپس دارایی خود را از کشور خارج می‌کنند.

وی در پایان اضافه کرد: اما اینگونه افراد در مقابل چشم نیستند، اما به آن پزشکی که سالیانی از عمر خود را با مشقت و سختی فراوان صرف درس‌خواندن کرده است و بدون در نظر گرفتن ۱۲ سال مدرسه ۱۴ سال از عمر خود را صرف تخصص پزشکی کرده است هجمه وارد می‌کنند که شما درآمد داردید، به هرشکل پزشک به مردم خدمت می‌کند و اجر کار خود را دریافت می‌کند، ما نمی‌توانیم بگوییم چرا شمای پزشک درآمد داری؟خیلی از پزشکان و پرستاران ما در این دوسال کرونا شهید راه درمان شدند، کادر درمان و پرستاران عمر خود را صرف سلامت مردم می‌کنند و لازم است توجه ویژه ای به این قشر داشته باشیم.

 

کاهش میزان ماندگاری پزشکان در مناطق محروم از ۲۴ به ۱۲ درصد | یکی از پزشکان سیستان و بلوچستان: از آبان ۹۷ تا فروردین ۹۹ حقوق نگرفتم

مناطق محروم، با بحران کمبود پزشک متخصص مواجهند؛ با اینکه پیش از این و در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت، برای ماندگاری پزشکان متخصص در مناطق محروم، طرح‌های تشویقی درنظر گرفته شده بود، اما با گذشت نزدیک به ۷ سال از اجرای طرح تحول نظام سلامت، بسیاری از این وعده‌ها فراموش شده است. در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

کاهش میزان ماندگاری پزشکان در مناطق محروم از ۲۴ به ۱۲ درصد | یکی از پزشکان سیستان و بلوچستان: از آبان ۹۷ تا فروردین ۹۹ حقوق نگرفتم
 

همشهری: مناطق محروم، با بحران کمبود پزشک متخصص مواجهند؛ با اینکه پیش از این و در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت، برای ماندگاری پزشکان متخصص در مناطق محروم، طرح‌های تشویقی درنظر گرفته شده بود، اما با گذشت نزدیک به ۷ سال از اجرای طرح تحول نظام سلامت، بسیاری از این وعده‌ها فراموش شده است. همین موضوع سبب شده تا مناطق محروم با کمبود جدی متخصصان پزشکی مواجه شوند و در نهایت طرح افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پزشکی مطرح شود؛ طرحی که کلیات آن هم به تصویب رسیده است.

ماجرا، اما تعداد پزشک و متخصص نیست، مشکل در توزیع متخصصان است. اوایل شهریور سال ۹۳ بود که معاون وزیر بهداشت وقت اعلام کرد برای ماندگاری پزشکان فراری از مناطق محروم، طرح‌های تشویقی درنظر گرفته شده است. آن زمان به‌تازگی اجرای طرح تحول نظام سلامت کلید خورده بود. به‌گفته محمد آقاجانی، پرداخت تعرفه‌های تشویقی برای این پزشکان و اعمال میزان محرومیت آن منطقه در پرداختی پزشکان، یکی از این طرح‌های تشویقی بود که توانست تا میزان قابل توجهی درآمد پزشکان را افزایش دهد. براساس اعلام وزارت بهداشت، به استناد نتیجه تحقیقی که انجام شده بود، پزشکان مورد مطالعه اعلام کرده بودند اگر این طرح‌ها ادامه‌دار باشد، ۴۲ درصد از آن‌ها

 

پس از پایان تعهدات‌شان در مناطق محروم ماندگار می‌شوند.

 

این طرح‌ها، اما ادامه‌دار نبود و سبب فراری‌شدن رزیدنت‌ها پس از پایان دوره طرح‌شان از این مناطق شد. آن‌ها مسئله معیشت و نبود امکانات رفاهی را یکی از دلایل اصلی در ماندگارنبودن‌شان در این مناطق عنوان می‌کنند. به همه این‌ها دوری از خانواده، شرایط زندگی سخت در نبود ساده‌ترین امکانات و تأخیر در پرداخت حقوق را هم باید اضافه کرد، مجموعه این مسائل منجر شده که این افراد پس از پایان دوره طرح، منطقه را ترک کنند.

 

پیش از این غلامرضا حسن‌زاده، دبیر شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی اعلام کرده بود که میزان ماندگاری پزشکان در مناطق محروم از ۲۴ درصد به ۱۲ درصد کاهش پیدا کرده و پزشکان در این مناطق تنها ۸ سال می‌مانند. این در حالی است که به گفته وزیر بهداشت برای حل این مشکل، باید ۳۰ درصد پزشکان متخصص در مناطق محروم به کار گرفته شوند.

منبع : ایلنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      با سلام واحترام
      از اردیبهشت 400 مرتب ریزش موی شدید وتب ولرز وسردرد داشتم ،گمان می کردم ،کرونا گرفتم ، آزمایش می دادم منفی بود، هربار 360 هزار تومان بتبت ازمایش پرداخت می کردم ؛ تا این که خودم به پزشک عمومی درمانگاه پیشنهاد دادم که چون تب نشانه عفونتِ یک آزمایش کامل ازمن بگیرین ، ایشان پذیرفت ، مشخص شد که تیرویید دارم وکم کار است وقرص برایم تجویز کردن، به پزشک متخصص مراجعه کردم البته به دستور دکتر قلبم، پزشک متخصص ،مطب این آقا در کرج توی یک زیر زمین است که حدود 200 یا بیشتر در آنجا سر پا وتعداد کمی نشسته چون صند لی به اندازه کافی نیست، ازهفت خوان که گذشتیم ونزد جناب دکتر که معلم وی را به این اینجا رسانده اجازه حرف زدن نمی دهد بیماران ازش می ترسن ، خلاصه همان قرصی را بهم دادن که جناب پزشک عمومی برایم تجویز کردن ، تراکم استخوان وآزمایش جدید نوشتن و برای بار دوم که مراجعه کردم با جواب آزمایش وتراکم استخوان همان قرص رو نوشتن ، من بار اول خدمتشون عکس وآزمایش های مختلف نشونشون دستیارانشون دادم که پوکی استخوان دارم و مهرماه هم دستم شکست چون از روی صندلی بر اثر بی احتیاطی پرت شدم ودستم ، مچم شکست ودو هفته است که فیزیو تراپی می روم خب پزشک حاذق باید بدونن که من الان دارم کلسیم وD3 می خورم دوباره برام می نویسن اصلا نمی گن که کم کارِ یا پُرکار ؛ گفتم چون یکی از کلیه هام 2 میلی متر کوچکِ نمی خوام کلسیم چون دارم میخورم آزمایش ادارِ24 ساعته نوشته میگم آقای دکتر من سنگ ندارم میگه خودت گفتی ، گفتم مشکل داره شما نپر سیدین چیه، حالا که آزمایش ندشتین دارم میگم سنگ ندارم عفونت هم ندارم فقط 2 میلی متر کوچکِ اما اهمیت نداد، مگر من چقدر زنده ام که این هم آزمایش ودارو ، بیخودی بخورم، به خدا دکتر عمومی خیلی بهتر محترمتر است تا این متخصث وفوق تخصص هایی که برای بیمار بینوا قیافه می گیرن! بسیاری از بیمارانی که توی زیر زمین بود می گفتن دیگه نمی یاییم پیش این آقا، کجا فاصله های اجتماعی رعایت شده توی این زیر زمین ؟ برای چه مانند پزشک های دیگه تلفنی یا اینترنتی نوبت نمی ده که این همه بریزن توی این زیر زمین با این اخلاقِ... ... !من هم نمیرم دیگه . آدم بمیره بهتره تا به این شکل مطب ها پیش چنین پزشک هایی بره! هربار 100 هزار تومان ویزیت می گیره !!!

    • ناشناس ارسالی در

      من به علت تب داشتن که هربار هم تست می دادم منفی بود واکسن نزدم حالا که حالم بهتر شده می خواهم واکسن بزنم میگن فقط سینو فارم می زنیم، میگم من 68 سال دارم برای من استرازنکا بزنین میگن فقط کسانی که دز اول را زدن استرازنکا می زنیم برای شما که اصلا نزدی فقط سینو فارم، من هم نزدم اگر مردم خونم گردن کسانی است که نظارت ندارن چون سرپرست 4 فرزندم

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه