ارسال به دیگران پرینت

ریاست جمهوری ترکیه

سخنگوی اردوغان از ایجاد سازوکار مشترک درخصوص روابط ترکیه-آمریکا خبر داد

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد که آنکارا نامه‌ای به واشنگتن درباره ایجاد و عملکرد ساز و کاری درخصوص روابط دوجانبه و موضوعات مورد توافق رجب طیب اردوغان و جو بایدن ارسال کرده است.

سخنگوی اردوغان از ایجاد سازوکار مشترک درخصوص روابط ترکیه-آمریکا خبر داد

به نوشته روزنامه ینی شفق، ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه، برای شرکت در مراسم "کنوانسیون جامعه مسلمانان آمریکایی و حلقه اسلامی آمریکای شمالی"  (MAS-ICNA)به شیکاگو سفر کرد؛ مراسمی که ده‌ها هزار مسلمان را از سراسر جهان گردهم می‌آورد. کالین، در یک مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری آناتولی، به سوالاتی به‌خصوص در حوزه روابط ترکیه-آمریکا پاسخ داد.

سوال خبرنگار: شما برای شرکت در چنین مراسمی به‌مدت سه روز در شیکاگو حضور داشتید. شما با رهبران مسلمان دیدار کردید. آیا می‌توانید نظر خود را درخصوص این کنوانسیون و دیدارتان با رهبران مسلمان شرح دهید؟

ابراهیم کالین: این کنواسیون از بزرگترین نشست‌های سالانه جامعه مسلمان آمریکا است. این مراسم هر سال موقع کریسمس در شیکاگو برگزار می‌شود و شاهد حضور فعال و پرشوری هستیم. ما سعی می‌کنیم تا جایی که امکان دارد در این مراسم شرکت کنیم. البته که ما شهروندان ترکیه‌ای را داریم که در این‌جا زندگی می‌کنند و آن‌ها هم در این مراسم شرکت می‌کنند. امسال ما به‌همراه «حسن مورات مرکان»، سفیر ترکیه در واشنگتن و «انجین تورسین»، سرکنسول ترکیه در شیکاگو  در این‌جا حضور داریم. ما نشست‌های مختلفی را برای کشورمان تا حد امکان برگزار کردیم تا روابط بین جامعه آمریکایی و رهبران برجسته آمریکا و ترکیه را تقویت کنیم. بسیار نشست "مفیدی" بود. همانطور که می‌دانید، ترکیه جایگاه مخصوصی برای جامعه مسلمان آمریکا دارد، زیرا خیلی از آن‌ها به ترکیه می‌آیند. برخی‌ها برای سرمایه‌گذاری و تجارت و برخی‌ها برای تحصیل و فراغت به ترکیه می‌آیند. این کنوانسیون همچنین محیط خوبی‌ است تا افراد ترک زبانی که در آمریکا زندگی می‌کنند با سایر مسلمانان این جامعه ارتباط برقرار کنند. البته که جامعه مسلمان آمریکا از عناصر مختلفی تشکیل شده است و نمایندگانشان در این گروه‌ها این‌جا حضور دارند. البته، آمریکا کشوری بزرگ است و مردمانش روش‌های زندگی متفاوتی دارند. ما همیشه به فکر تقویت روابط با آن‌ها بوده‌ایم. همانطور که می‌دانید، هر وقت که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به آمریکا می‌آید، با رهبران آمریکا صحبت می‌کند؛ حال چه در نیویورک باشد یا واشنگتن. ما به‌طور کلی به روابطمان با آمریکا اهمیت می‌دهیم زیرا نمایندگان برجسته و رهبران جامعه مسلمان آمریکا مواضع مختلفی در زمینه‌های گوناگون از جمله سیاست، اقتصاد، رسانه و سیاست‌های محلی دارند و ما به تقویت روابطمان با آنها اهمیت می‌دهیم.

سوال خبرنگار: شما پیرامون روابط با آمریکا صحبت کردید. سال ۲۰۲۱ رو به اتمام است و دولت جدید آمریکا تقریبا یک‌ساله می‌شود. شما با همتایان خود بارها صحبت کرده‌اید. آیا می‌توانید روابط ترکیه-آمریکا را در سال ۲۰۲۱ ارزیابی کنید؟

ابراهیم کالین: در حال حاضر، روابط ترکیه-آمریکا، رابطه‌ای طولانی است و ریشه‌ای عمیق در تاریخ دارد. روابط ما در سطح مشارکت استراتژیک تعریف شده است، ما همچنین دو کشور متحد در داخل ناتو هستیم. اما ما شاهد این هستیم که سیاست‌های آمریکا، منافع ملی ترکیه را در نظر نمی‌گیرد. دو الی سه مسئله اصلی وجود دارد که بر روابط ترکیه-آمریکا سایه افکنده و ما نمی‌توانیم در این خصوص با آن‌ها توافق کنیم. یکی از آن‌ها حمایت‌هایی است دولت آمریکا از زمان باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، از "حزب اتحاد دموکراتیک" (PYD) و "یگان‌های مدافع خلق" (YPG) می‌کند. ما از ابتدا گفته‌ایم که چنین سیاستی "غلط" است و بارها خاطرنشان کرده‌ایم که این سیاست باید عوض شود. دوما، هرشخصی می‌داند که این دو حزب و شاخه نظامی در سوریه از شاخه‌های اصلی "حزب کارگران کردستان" است؛ آمریکایی‌ها نیز چنین مسئله‌ای را می‌دانند. ثالثا، باید تاکید کرد که این امر باعث ایجاد ناراحتی بزرگ به ویژه در جامعه سوریه شده است. مسئله دوم این است که " قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها" (کاتسا)، تحریم‌های غیرمنصفانه‌ای را علیه ترکیه به‌علت مسئله اس-۴۰۰ اعمال کرده است. دوباره، ترکیه مورد هدف برنامه‌های غیرمنصفانه و غیرقانونی قرار گرفته است که کشور ما را از برنامه اف-۳۵ منع می‌کند. مسئله سوم این است که آمریکا اقدامات روشنی را درخصوص "نهاد تروریستی فتح‌الله" (فتو) انجام نداده است و این موضوع نه تنها ما را راضی نمی‌کند بلکه جزو یکی از اختلافات روابط بین ترکیه و آمریکا محسوب می‌شود. توقع ما شامل اجرای یک فرآیند بازنگری در سیاست است که منافع ملی ترکیه را در نظر بگیرد. در نهایت، همانطور که می‌دانید، در حاشیه نشست "گروه۲۰" در رم، جلساتی را با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا داشتیم و نه تنها درخصوص این مسائل بحث‌برانگیز بلکه پیرامون مسائل دیگری از جمله تحولات قفقاز، روند سوریه، عراق، مبارزه با تروریسم، مدیترانه شرقی و مسائل دیگر و تحولات اوکراین نیز به تفصیل گفت‌وگو کردیم. در نتیجه این نشست، قرار شد ساز و کاری ایجاد شود که به تمام مسائل روابط ترکیه و آمریکا رسیدگی کند. در حال حاضر، وزارت امور خارجه کشورمان نامه‌ای را به طرف آمریکایی ارسال کرده است که ساختار این ساز و کار چگونه خواهد بود، به چه موضوعاتی پرداخته می‌شود و روند آن چگونه پیش می‌رود. کار ما در این زمینه ادامه دارد.

سوال خبرنگار: نشست‌های متعددی بین نمایندگان ترکیه-آمریکا وجود دارد و براساس هرآنچه شما ذکر کردید، ساز و کاری بین وزاری امور خارجه در حال شکل‌گیری است. آیا فکر می‌کنید که امکان باز شدن صفحه جدیدی بین ترکیه و آمریکا وجود دارد؟ انتظارات شما در این زمینه برای سال آینده چیست؟

ابراهیم کالین: اگر شروط و اقداماتی خاصی درخصوص منافع امنیت ملی ترکیه درنظر گرفته شود، بله، چنین چیزی امکان‌پذیر است. این روابط می‌تواند بهبود پیدا کند البته از طرفی نمی‌شود مسائل اصلی نام‌برده شده را نادیده گرفت.

سوال خبرنگار: نگرانی‌هایی درخصوص حمله احتمالی روسیه به اوکراین وجود دارد. موضع و پیشنهاد ترکیه در این زمینه و برای حل این بحران دقیقا چیست؟

ابراهیم کالین: اول از همه، ما با نگرانی شدید، تنش بین روسیه و اوکراین را دنبال می‌کنیم. رئیس جمهور ما دائما این مسئله را در نشست‌هایش با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین مطرح می‌کند. توصیه ما به طرفین این است که تنش زدایی کنند و از هرگونه درگیری در دونباس و شرق اوکراین خودداری کنند. هیچ شخصی و طرفی از چنین درگیری‌ها و تجاوزهایی سود نخواهد برد. رئیس جمهور ما با هر دو کشور رابطه خوبی دارد. خیلی از کشورها مثل ما نیستند؛ ممکن است با روسیه خوب باشند اما رابطه خوبی با اوکراین نداشته باشند و یا بالعکس. اما ترکیه این طور نیست. به عبارت دیگر، اگر ترکیه نقشی در اجرای دیپلماسی هوشمند و روند دیپلماتیک موثر در این مسئله داشته باشد، مسلما رئیس جمهور ما با خوشحالی آن را انجام خواهد داد. توصیه ما به آمریکا و اروپا این است که اقدامات موثر و هوشمندانه‌ای بردارند تا تنش زدایی کنند.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه