ارسال به دیگران پرینت

اردوغان :

"اردوغان درخواست فرمانده لیبی را رد کرد، زیرا هم‌سطح او نبود"

وزیر خارجه ترکیه اظهار کرد، سرلشکر بازنشسته لیبی، خلیفه حفتر خواستار ملاقات با رجب طیب اردوغان شد؛ اما اردوغان این درخواست را رد کرد زیرا حفتر همتای او نیست.

"اردوغان درخواست فرمانده لیبی را رد کرد، زیرا هم‌سطح او نبود"

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در این باره اشاره کرد، عقیله صالح، رئیس پارلمان لیبی چندین بار از سفر ترکیه صرف نظر کرده است.

این اظهارات چاووش‌اوغلو در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره ارزیابی سال ۲۰۲۱ بود که در آن درباره بسیاری از مسائل از جمله پرونده لیبی صحبت و تاکید کرد، ترکیه هیچ فرقی بین هیچ گروه لبنانی قائل نیست.

این اظهارات چاووش‌اوغلو درباره سفر اخیر هیئتی از پارلمان لیبی به آنکارا و درخواست برای گشودن کنسولگری ترکیه و انجام پروازهای خطوط هوایی ترکیه به شرقی لیبی بودو

او تاکید کرد، کشورش هیچ فرقی بین هیچ طرف لیبیایی قائل نیست. او اشاره کرد، خلیفه حفتر فرمانده نیروهای شرق لیبی و عقیله صالح چندین درخواست برای سفر به لیبی داشتند.

چاووش‌اوغلو اضافه کرد: عقیله صالح چندین بار درخواست کرده به ترکیه سفر کند و از او دعوت شده و زمان‌هایی هم تعیین شده؛ اما بعد صرف نظر کرده در حالی که حفتر یک بار درخواست سفر به ترکیه را مطرح کرد و یک شرط داشت و آن ملاقات با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه بود.

او افزود: اردوغان و معاونش فواد اوکتای من را مامور کردند با حفتر ملاقات کنم زیرا حفتر هم‌سطح رئیس‌جمهوری نیست. او شخص مسؤول کشور نیست و حفتر به این دلیل نیامد. اگر بیاید ما در وزارت خارجه آماده ملاقات با او هستیم. البته او تاریخی که حفتر خواستار این دیدار شده بود مشخص نکرد.

وزیر خارجه ترکیه اظهاراتش را این گونه ادامه داد، همه شاهد تلاش‌های ترکیه برای ایجاد وحدت گروه‌ها در مسکو بودند و اینکه چطور دولت وفاق ملی قانع شد؛ اما حفتر به راه‌حل نزدیک نشد و روسیه این را شاهد بود.

وزیر ترکیه‌ای ادامه داد، به لحاظ تاریخی، شرقی لیبی به ترکیه نزدیک‌تر است و شهروندان ترکیه‌ای در آنجا اقامت دارند؛ اما ترکیه نمی‌تواند بین دو منطقه فرق بگذارد زمانی که شرایط مناسب شود پروازهای ترکیه به این منطقه انجام خواهند شد و هیئت‌های دیپلماتیک بازگشایی می‌شوند.

چاووش‌اوغلو فاش کرد، کنان ییلماز، سفیر ترکیه در طرابلس قصد سفر به شرق لیبی را دارد تا دیدارهایی داشته باشد، ترکیه همچنین میزبان فتحی باشاغا، وزیر کشور سابق بود و کانال‌های تماسی با گروه‌های شرقی لیبی وجود دارند، همه طرف‌های لیبیایی تمایل دارند دولت با ملت به یک شکل برخورد کند.

ترکیه از روزهای قبل شاهد سفر هیئت پارلمان شرق لیبی به ریاست فوزی نویری بود که دیدارهایی با مقامات ترکیه از جمله شخص اردوغان داشت.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه