ارسال به دیگران پرینت

رئیس کمیسیون انرژی مجلس:

طرح جدید دولت برای بنزین در حد یک ایده ناقص است

رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت که طرح آزمایشی جدید بنزین دولت در حد یک ایده ناقص است که به نظر اجماعی در دولت هم نرسیده است.


طرح جدید دولت برای بنزین در حد یک ایده ناقص است

رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت که طرح آزمایشی جدید بنزین دولت در حد یک ایده ناقص است که به نظر اجماعی در دولت هم نرسیده است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت که طرح آزمایشی جدید بنزین دولت در حد یک ایده ناقص است که به نظر اجماعی در دولت هم نرسیده است.

فریدون حسن‌وند با اشاره به طرح جدید دولت برای بنزین گفت: در مرحله اول باید تاکید کنم که ما در سال آینده افزایش قیمت بنزین نخواهیم داشت و بحثی در دولت و مجلس به ویژه  کمیسیون انرژی درباره افزایش قیمت بنزین صورت نگرفته است؛ لذا قطعا چیزی تحت عنوان افزایش سوخت به ویژه بنزین در بودجه ۱۴۰۱ دیده نخواهد شد.

وی افزود: درباره طرح جدید دولت برای بنزین ایده‌ها بین کارشناسان و دولتمردان مطرح شده که معاون اقتصادی دولت و وزیر نفت هم اشاره ای به آن داشت اینها ایده  و نه مصوبه است.

رئیس کمیسیون انرژی اضافه کرد: برخی آقایان معتقدند باید در توزیع  سوخت عدالت را رعایت کرد چون به هر حال بخشی از جامعه و مردم دارای وسیله نقلیه نیستند  و اینها باید از منابع کشور بهره‌مند شوند، ولی موضوع بر سر آن است که نفت و فرآورده های آن سرمایه ملی بوده که باید در توزیع آن هم عدالت رعایت شود. با این نگاه می گویند در توزیع سوخت ملاک خودرو و یا فرد باشد اما اینکه چگونه می خواهند سازوکار آن را تعیین کند مشخص نیست.

وی توضیح داد: نگاه برخاسته از عدالت محوری آن است که کسانی که خودرو ندارند سهمیه سوخت  ماهانه دریافت کنند این در سالهای قبل هم مطرح شد اما اجرای آن مشکلات عدیده و عوارضی به همراه داشت که از جمله آن قاچاق و نحوه نگهداری سوخت بین مردم و نحوه فروش آن است مشکلاتی که در نهایت باعث مخالفت با این طرح شد.

حسن وند با اشاره سخنان روز گذشته وزیر نفت گفت: علاوه بر وزیر نفت طی نامه ای اعلام شد که این موضوع قرار است به صورت آزمایشی در جزیره کیش و قشم اجرا شود اما همه اینها یک ایده است؛ وزیر نفت هم به این اشاره کرد ما باید دنبال مهیا کردن زیرساختها و اجرایی شدن این طرح باشیم موضوعی که به داشتن آمار دقیقی از جمعیت ساکن دارد. این جزایر جزایری هستند که عمدتا گردشگر به صورت روزانه در آنجا تردد داشته پس باید جمعیت ساکن و مستقر را در نظر گرفت و براساس نیاز و تعداد  خودرو و زیرساختها اقدامی را انجام داد؛ به همین دلیل است می گویم اینها ایده است و هنوز در دولت تصویب نشده و مجلس هم هنوز درباره آن نظری اعلام نکرده است.

وی مجددا تاکید کرد که طرح بنزین در حد یک ایده در دولت مطرح شده به همین دلیل مجلس هفته آینده از وزیر نفت دعوت کرده تا در باره این موضوع توضیح دهد؛ چون بنای ما این است که در بودجه سال آینده هیچ افزایش قیمت بنزین نداشته باشیم؛ پس نباید التهابی هم به جامعه وارد شود. به هر حال  خیلی از مردم از سهمیه بندی و دادن سهمیه به فرد و خودرو تلقی افزایش قیمت آن را می کنند یا اینکه تصور می کنند قرار است بستری برای افزایش قمیت بنزین ایجاد شود که چنین چیزی نیست؛ به همین دلیل ما می‌خواهیم هفته آینده قبل از بررسی بودجه در صحن وزیر نفت حاضر شده و برای نمایندگان و مردم  توضیح دهد هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

وی این اطمینان را داد که این طرح تا پایان سال اجرا نمی شود و برای اجرایی شدن در کیش و قشم هم باید زیرساختهای آن فراهم باشد از جمله مشخص شدن نحوه وصول پول و نحوه فروش بنزین؛  قطعا مجلس به ویژه کمیسیون انرژی باافزایش قیمت بنزین مخالف است و آن را تنها راه برای اصلاح وضعیت موجود نمی داند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا فقط بنزین به ازای هر کد ملی داده می شود و به خودرو داده نخواهد شد، گفت: بنا شده وزارت نفت و معاون اقتصادی این موضوع را بررسی کنند که قرار است به افرادی که  خودرو دارند چه میزان بنزین داده شود؛ طبیعتا افرادی هم هستند که خودرو ندارند و باید سهمیه دریافت کنند.

وی افزود: اعتقاد دوستان این است که سوخت و بنزین انفال است و انفال متعلق به همه است؛ پس باید عدالت را رعایت کرد. این یک بحث است اما در حوزه اجرا باید مواردی زیادی رعایت شود که خودمان عامل افزایش مصرف نباشیم.

حسن وند توضیح داد: وضعیت تولید در کشور ما مشخص است؛ نباید به گونه ای عمل کنیم که به وارد کننده سوخت تبدیل شویم؛ ما مسیری را رفتیم که نتیجه آن تبدیل شدن به صادر کننده سوخت بود. پس نباید دوباره  تبدیل به واردکننده شویم. به همین دلیل است که می گویم این طرح در حد ایده ناقصی است که  به نظر اجماعی در دولت هم نرسیده است.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر قرار باشد به هر فرد ۱۵ لیتر بنزین داده شود آن وقت میزان سهمیه بنزین برای خانواده دو نفر از ۶۰ لیتر به ۳۰ لیتر کاهش پیدا کرده و این با عدالت ناسازگار است گفت: من هم با شما موافقم؛ برای همین می گویم که این طرح در حد یک ایده است که برخی افراد مطرح کردند ایده ای نیست که در مجلس مطرح شده باشد؛ به همین دلیل وزیر نفت هفته آینده به مجلس می آید تا به نمایندگان توضیح دهد بیان برخی موارد بدون بررسی دقیق و کارشناسی تبعات مثبت و منفی دارد. برخی موارد پیوستهای فرهنگی اطلاع رسانی، اجتماعی، امنیتی و مالی و فنی داشته که باید با اجماع بین مجلس و دولت و ارگان های مختلف اجرایی شود؛ همچنین زیرساختهای آن هم در نظر گرفته شود و همه درباره آن نظر دهند.

رئیس کیسیون انرژی درباره اینکه قرار است از ۱۵ دی چگونه طرحی جدید دولت درباره بنزین در کیش اجرایی شود گفت: وقتی هنوز چیزی مشخص نیست چطور می توان آن را اجرا کرد؟ طبق گفته دولت این اجرایی آزمایشی در کیش و قشم است منتهی باید زیرساختها آماده شود وزیر نفت هفته آینده در مجلس می آید بعد از آن تمام زوایا بررسی شده و  اطلاع رسانی آن انجام می شود.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • مهدی ارسالی در

      بنظر من دستکاری در سیستم سوخت رسانی به ناوگان حمل و نقل ملی که شامل تمام خودرو ها می‌شود در بهترین حالتش می‌خواهد چقدر سوخت رایگان به بدنه فقیر جامعه که از سوخت استفاده نمی‌کنند به هر دلیلی بیشتر از ماهی شصت لیتر می‌تواند باشد بعنی نود هزار تومان سرانه در این وضعیت مسمومیت تنفسی اکسیژن در شرایطی که یک شهروند برای مسمومیت سرب ناشی از تنفس هوای آلوده این سوپسیت به اندازه وزیت دکتر هم نمی‌تواند باشد فقط اوضاع را بدتر پیچیده تر و هوای تنفسی مردم را مسموم تر بخاطر ماهی صد تومان خواهد کرد و اثر صد هزار تومان به اندازه دو وعده غذای گرم است بنظر من با همین امکاناتی که هست باید بطرف کاهش تولید بنزین درجه دو استاندارد بیشتر و بهینه تر برای اتومبیل ها حتی خروج چرخه از بنزین بسمت سوخت پاک و جایگزین مثل برق و گاز پیش رفت و از ایجاد توقع کاذب در مردم بخاطر ماهی صد تومان صرفه نظر کرد خط فقر اقتصادی امروز کشور رقمی وحشتناک شده است واین مدل نسخه ها جز اینکه دولت را با دست خالی و کسر بودجه مواجه کرده و مردم را هم دچار آلوده گی ذهنی کند و هوای شهر ها را هم از این که هست بدتر کند لطفی ندارد یارانه وقتی ارزش دارد که باری از دوش مردم واقعا بردارد وقتی اثری ندارد هزینه بیهوده ای است گفته می‌شود هستند خانواده هایی که با این سوپسیت زندگی می‌کنند سوال اینجاست این یادگار خیانت جناب احمدی نژاد قرار است چند قرص نان در یکماه کمک به حال فقرا باشد چند گرم گوشت و مرغ و برنج و سایر اقلام باشد دولت هایی که کارنامه عملکردشان جز کسر بودجه ، کالاهای چند نرخی توزیع و فروش و انبار و نگهداری و واردات رانتی و طبقه بندی شده که من یک قلم آن را دیدم با چشمان خودم روغن مایع و نباتی را فروشنده گان و پخش به ساندویچی در لواسان کامیونی تحویل می‌دادند و او هم عکس مرحوم سلیمانی را چهارقاب کرده و پول فریب و تزویر و دروغ و رانت را از اهالی منطقه می‌گرفت یک ساندویچی این بدبختی نه ربطی به مرحوم سلیمانی داشت و دارد و نه ارتباطی به عقاید رهبری کشور یکبار گفتم چرا پاسخ این بود ماهی شش میلیون کرایه ام را از ساندویچ در بیارم در حالیکه یک ساندویچ امروز پنجاه تومان قیمت خورده یک عدد سوسیس ادعای زیادی زرنگی بیش از اندازه و کثیف و از همه بدتر چهل مدل ریا و تزویر و فریب که باور کردنی نیست بخاطر پول و مال دنیا آیا مقصر در ماجرای طمع و حرص و دروغ دکان تازه تاسیس شهید سلیمانی است که از جنازه مغازه ساخته می‌شود من بارها گفته ام باز هم می‌گویم بین نیت و تصمیم فرق بگذارید و دست کم با خودتان صادق باشید وگرنه هر روز بدتر خواهد شد

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه