ارسال به دیگران پرینت

کم‌فروشی ۱۹۱۷ نازل بنزین

زینب مختاری: رئیس سازمان ملی استاندارد ایران از کشف ۱۹۱۷ مورد مشکل فنی و کم‌فروشی نازل‌های بنزین در جریان بازرسی این سازمان از پمپ بنزین‌ها پس از افزایش قیمت بنزین خبر داد. نیره پیروزبخت همچنین درباره کیفیت بنزین توزیعی در فصول مختلف سال اعلام کرد: در فصل گرم سال در مجموع، ٥٥ نمونه از بنزین، برداشت‌شده که میانگین پارامترهای آنها خوب است. او درباره آزمون بنزین در فصل سرد سال نیز افزود: از ابتدای فصل سرد سال جاری تا‌کنون ۱۳۲ نمونه از بنزین‌های توزیعی یورو ۴ جایگاه‌های سوخت برای آزمایش برداشت شده و نتیجه بررسی ۳۸ مورد آنها هیچ مشکلی را در موضوع آلایندگی نشان نداده است. پیروزبخت همچنین اضافه کرد: سازمان ملی استاندارد در حال پژوهش در زمینه تدوین استانداردهای تبدیل کارگاهی خودروهای بنزینی به گازسوز است.

کم‌فروشی ۱۹۱۷ نازل بنزین

هر چه بهای بیشتری برای کالا بپردازید، کیفیت بیشتری را از آن انتظار دارید. از همین رو افزایش قیمت بنزین در ماه‌های گذشته، حساسیت‌ها نسبت به کیفیت بنزین توزیعی را نیز بالا برده است. در همین زمینه سازمان ملی استاندارد ایران نیز در پاسخ به این انتظار، نظارت‌های خود بر پمپ‌های بنزین، نازل‌ها و کیفیت بنزین توزیعی در آنها را گسترش داده است. از سوی دیگر، پس از افزایش قیمت بنزین بسیاری از صاحبان خودروهای بنزینی در راستای کاهش هزینه‌های تردد خود، مصمم شده‌اند خودروهای خود را گازسوز کنند. افزایش تقاضا برای تبدیل خودروهای بنزینی به گازسوز در همین مدت کوتاه، برخی کارگاه‌های قدیمی تبدیل را به فعالیت مجدد ترغیب کرده است. با این حال مشخص نیست که این کارگاه‌ها از چه سطح استانداردی در این زمینه برخوردار هستند. رئیس سازمان استاندارد در این باره در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه خودروهایی که در کارخانه گاز دوگانه‌سوز هستند از نظر استاندارد مشکلی ندارند، تصریح کرد: در دنیا استانداردی برای تبدیل کارگاهی خودروهای بنزینی به گازسوز وجود ندارد؛ بنابراین سازمان ملی استاندارد برای این موضوع کار پژوهشی انجام می‌دهد و استاندارد این بخش در حال تدوین است. پیروزبخت اظهار کرد: نبود استاندارد مشخص در این زمینه موجب نگرانی نیست؛ زیرا تا‌کنون این تبدیل کارگاهی بر اساس رویه وزارت نفت انجام شده است اما خطری در این زمینه وجود نداشته و شاهد انفجاری نبوده‌ایم. با این حال برای سروسامان دادن به این کار، تهیه استاندارد در دستور کار قرار گرفته و بعد از اجرای آن، دریافت کارت سوخت منوط به ارائه گواهی استاندارد خواهد بود.
 کیفیت بنزین توزیعی خوب است
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران اظهار کرد: از اول فروردین امسال تا ٢٦ بهمن، ٨٠هزار و ٨١٣ نازل در سراسر کشور مورد بازرسی قرار گرفته است که از میان آنها ١٩١٧ نازل از لحاظ فنی و کم‌فروشی مردود شده‌اند، با این حال اگر وزارت نفت در مورد اصلاح این نازل‌ها اقدام کند، حتما به مدار باز خواهند گشت. پیروزبخت همچنین با بیان اینکه پارامترهای بنزین توزیعی در فصل گرم سال خوب بوده است افزود: بر اساس آزمایش‌های صورت‌گرفته، اکتان بنزین سوپر 43/95، یورو٤ معادل ٩٢ و بنزین معمولی ٨٨ است؛ در حالی‌که حداقل مجاز ٩١ است. او ادامه داد: میزان آروماتیک در بنزین سوپر 5/16، یورو ٤ معادل 7/14 و در بنزین معمولی 5/18 است؛ در حالی‌که میزان مجاز ٣٥ است که اوضاع در این مورد هم نگران‌کننده نیست. پیرزوبخت اضافه کرد: در فصل سرد سال نیز شاخص اکتان نمونه‌ها 5/91، آروماتیک‌ها 5/11، اولفین‌ها چهار، بنزن  48/0 و گوگرد 8/32 بوده که همگی پایین‌تر از حد مجاز بوده است. در این میان، فقط اکتان 5/0 درصد میزان مجاز بیشتر بوده است که مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند.
  بازرسی از نازل‌های CNG
پیروزبخت همچنین با اشاره به وجود 2479 جایگاه CNG در سراسر کشور گفت: اغلب این جایگاه‌ها مورد بازرسی قرار گرفته‌اند. در عین حال بیش از ۱۰۰هزار مخزن ذخیره در جایگاه‌های CNG در کشور وجود دارد. او افزود: ۲۴هزار مخزن ذخیره مورد بازرسی قرار گرفته‌اند و در مجموع، وضعیت پرخطری در مورد جایگاه‌ها وجود ندارد. رئیس سازمان ملی استاندارد در ادامه با اشاره به تغییر رویکرد این سازمان در تدوین استاندارد و توجه بیشتر به کیفیت استانداردها، اعلام کرد: 100 استاندارد این سازمان برای بازنگری در دستور کار قرار گرفته تا اگر نیاز بود در مورد آنها تجدید‌نظر شود. خوراک دام، گندم و برنج از جمله محصولاتی هستند که تاکنون تصمیم به تجدید نظر در استاندارد آنها گرفته شده است و تصمیم نهایی در باره آنها متعاقبا اعلام خواهد شد.

 

منبع : آرمان ملی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه