ارسال به دیگران پرینت

بمانم یا بروم | دکتر رامانی دورواسلا

آیا شریک عاطفی شما یک نارسیسیست (خودشیفته) است؟+پرسشنامه

پرسشنامه ای برای تشخیص افراد نارسیسیست از کتاب « بمانم یا بروم» نوشته دکتر رامانی دورواسلا ، روانشناس و استاد دانشگاه آیا شریک عاطفی شما یک نارسیسیست است؟

آیا شریک عاطفی شما یک نارسیسیست (خودشیفته) است؟+پرسشنامه

پرسشنامه ای برای تشخیص افراد نارسیسیست 

از کتاب « بمانم یا بروم» نوشته دکتر رامانی دورواسلا ، روانشناس و استاد دانشگاه 

آیا شریک عاطفی شما یک نارسیسیست (خودشیفته) است؟

به سوالات زیر با بله یا خیر پاسخ دهید.

 

1. آیا شریک عاطفی تان در مواجهه با احساسات شما و دیگران سرد و بی اعتنا به نظر میرسد ؟ به نحوی که به نظر میرسد درک احساسات دیگران برایش دشوار است؟

2.  آیا در مورد زندگی ، شغل و دستاورهایش بزرگ نمایی میکند؟(بطور مثال اینکه موقعیت شغلی منحصربفردی داشته یا از هرچیز بهترینش را دارد) آیا او خودش را بالاتر و برتر از دیگران میبیند؟

3.  آیا او در همه زمینه ها ، انتظار خدمات ، تسهیلات و توجه ویژه ای از دیگران دارد؟ (مثلا هنگام خرید یا از خانواده و دوستان) و هنگامی که این خدمات را دریافت نمیکند خشمگین میشود؟

4.  آیا او همواره سعی میکند که با تقلب ، زرنگی و نقشه چینی  از شرایط یا از دیگران به نفع خودش استفاده کند و اعتنایی به احساسات دیگران ندارد؟

5.  آیا او معمولا به سرعت و بیش از اندازه خشمگین می شود؟

6.  آیا او همواره تصور میکند دیگران به دنبال سواستفاده از او هستند؟

7.  آیا انتقاد کردن از دیگران برای او آسان است ؟ در حالیکه پذیرفتن حتی کوچکترین بازخوردها برایش دشوار بوده و به سرعت به حالت دفاعی فرو رفته و عصبانی میشود؟

8.  آیا او به شما، موفقیت ها و فرصت هایتان، به روابط  دوستی و یا سایر روابطتان حسادت میکند؟

9.  آیا او به خاظر رفتارها و اعمال نادرستش احساس پشیمانی نمیکند ؟ و یا حتی متوجه نادرستی انها هم نمیشود؟

10.  آیا او همواره نیازمند تایید و تحسین دیگران است ؟ آیا همیشه بدنبال کسب جایزه، تعریف و تمجید و تجلیل از سوی دیگران می گردد؟ ( مثلا از طریق  شبکه های اجتماعی و یا صحبت کردن بی وقفه از دستاورهایش)

11.  آیا او معمولا دروغ میگوید یا عمدا جزییات مهمی را از قلم می اندازد؟ یا مرتبا ضد و نقیض حرف میزند؟

12.  آیا او اهل نمایش دادن است؟ از مهمانی ها ، از ماشینی که سوار میشود ، از مسافرت هایی که رفته است و به طور کل از سبک زندگی اش برای نمایش دادن به دیگران استفاده میکند؟

13.  آیا او احساساستش را به شما نسبت میدهد؟ بطور مثال وقتی خشمگینانه در حال داد و فریاد کردن است شما را به عصبانی بودن متهم میکند؟ یا شما را به ناسازگاری متهم میکند در حالی که شرایط خودش متناقض و پر هرج و مرج است؟

14.  آیا او حریص و مادیگرا است؟ آیا میل زیادی به جمع کردن مال و اموال داشته اما برای دستیابی به آنها قدم موثری برنمیدارد؟

15.  آیا از لحاظ عاطفی سرد و بی احساس به نظر میرسد؟ آیا هنگامی که شما در اوج احساسات قرار دارید از شما فاصله میگیرد؟

16.  آیا آنقدر شما را زیر سوال میبرد تا جایی که نسبت به خودتان دچار شک و تردید میشوید؟

 

17.  آیا در صرف پول ، وقت و انرژی خساست میکند؟ و فقط هنگامی گشاده دستی به خرج میدهد که منفعتی برایش در کار باشد؟

18.  آیا معمولا از پذیرش مسئولیت ها سر بازمیزند و به سرعت دیگران را مقصر میشمرد؟ به جای به عهده گرفتن مسئولیت رفتارش صرفا به دفاع کردن از خودش میپردازد؟

19.  آیا در اهمیت دادن به ظاهرش زیاده روی میکند و غرق در ظواهر است؟ آیا در پرداختن به آراستگی موها و لباس ها ، در استفاده از زیورآلات افراط میکند؟

20.  آیا او فردی کنترلگرا است؟ آیا دائما رفتار شما را کنترل میکند؟ آیا به شکلی وسواسگونه نیاز دارد تا همه چیز در محیط اطرافش از نظم و ترتیبی کنترل شده پیروی کند؟

21.  آیا روحیه ، رفتارها و شیوه زندگی اش غیر قابل پیش بینی و متناقض است؟ ایا دائما احساس میکنید نمیدانید چه چیزی در انتظارتان قرار دارد؟

22.  آیا مرتبا از شما و دیگران به نفع خودش استفاده میکند؟ آیا در هر شرایطی باید از برآورده شدن نیازهایش اطمینان حاصل کند حتی اگر لازم باشد از وقت و شرایط شما و دیگران سواستفاده کند؟

23.  آیا از مشاهده شکست دیگران لذت میبرد؟ آیا از فکر به مشکل برخوردن دیگری در کار و زندگی اش هیجان زده میشود ؟ بخصوص اگر آن شخص معمولا از او موفق تر عمل کرده باشد؟

24.  آیا تنها بودن و خلوت کردن با خود برای او دشوار است؟

25.  آیا او در روابطش با دیگران حدومرزهای ضعیفی دارد؟ آیا او به روابط بدون حدومرز خود با دوستان یا همکارانش ادامه میدهد با وجود اینکه شما بارها ناراحتی خودتان را از این موضوع با او مطرح کرده اید؟

26.  آیا او تا به حال از لحاظ جنسی یا عاطفی به شما خیانت کرده است؟

27.  آیا هنگامی که با او صحبت میکنید به شما بی توجه است؟ خمیازه میکشد، گوشی تلفنش را چک میکند یا مشغول کار دیگری میشود؟

28.  آیا در هنگام فشار و در موقعیت های سخت، حساس و زودرنج میشود؟ آیا در رویارویی با مشکلات شکننده است و توایایی مدیریت شرایط را ندارد؟

29.  آیا بی توجهی از رفتارهای معمول اوست ؟ آیا آداب اولیه ارتباط را رعایت نمیکند؟ بطور مثال وقتی قرار است دیرتر از همیشه برسد خبر نمیدهد؟ یا نسبت به تاثیر رفتار و گفتارش بر شما بی اعتناست؟

30.  آیا معمولا از ظاهر و یا جذابیت جنسی اش برای جلب توجه استفاده میکند؟  آیا در رفتار و گفتارش در شبکه های اجتماعی یا پیام رسان ها با دیگران سویه های جنسی وجود دارد؟  یا از شوخی هایی با مضامین جنسی استفاده میکند؟

 

اگر به 15 تا از سوال های بالا جواب مثبت دادید به احتمال زیاد با یک نارسیسیست روبرو هستید و اگر به 20 سوال جواب مثبت دادید به طور حتم او یک نارسیسیست حاد است.

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه