ارسال به دیگران پرینت

ازدیاد نسل

پیشنهاد پناهیان درباره ایجاد انگیزه ازدیاد نسل به مردم

پناهیان با بیان اینکه مادری که روضه می‌گیرد فرزندان خود را بیمه کرده است، گفت: بسیاری از سیاست‌های ما مانند ایجاد انگیزه ازدیاد نسل باید در روضه‌های خانگی شکل بگیرد و این روضه ها می‌تواند در ترویج مباحث فرهنگی بسیار مؤثر باشد.


 پیشنهاد پناهیان درباره ایجاد انگیزه ازدیاد نسل  به مردم

پناهیان با بیان اینکه مادری که روضه می‌گیرد فرزندان خود را بیمه کرده است، گفت: بسیاری از سیاست‌های ما مانند ایجاد انگیزه ازدیاد نسل باید در روضه‌های خانگی شکل بگیرد و این روضه ها می‌تواند در ترویج مباحث فرهنگی بسیار مؤثر باشد.

به گزارش  پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه علمیه در یادواره 18 شهید روضه فاطمیه قم که در حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد، اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس در ایام فاطمیه اول در مجلس روضه‌ زنانه‌ای که در خانه‌ای برپا بود، موشک به این خانه اصابت می‌کند و 18 نفر از بانوان به همراه سه جنین به شهادت می‌رسند.

وی با بیان اینکه روضه خانگی هدف قرار گرفت تا شهید دادن این مجالس هم در تاریخ ثبت شود، گفت: این حادثه دقیقا در روز شهادت حضرت زهرا(س) در شهری اتفاق افتاد که نماد قبر گمشده حضرت زهرا(س) در آن قرار دارد و خداوند با شهادت این بانوان خواست نماد تازه‌ای را در ذهن ما به ثبت برساند.

عضو هیئت امنای دانشگاه هنر با بیان اینکه خداوند اهل ثبت نماد است و محل شهادت این بانوان را نماد شهادت در روضه‌های خانگی قرار داده است، افزود: خداوند درباره مکان‌های خاص حرمت‌های خاصی قائل است و در روایت است که ابتدا حرمین شریفین مکه و مدینه در صدر مکان‌های مقدس قرار دارد، سپس قبور ائمه، بعد مقتل شهیدان، بعد محل دفن امامزادگان و بعد مساجد؛ بنابراین مقتل این شهدا هم یک مکان مقدس است که باید به‌عنوان یک نماد تبدیل به بنای یادبود شود.

وی روضه‌های خانگی را از مؤثرترین روش‌های تربیت نفوس، تزکیه جان‌ها و تعالی ایمان و معرفت مردم دانست و گفت: یکی از مصادیق بروز و ظهور ایمان در جامعه روضه‌های خانگی است و وقتی این مجالس در خانه انجام شد فرزندان ما آن را جدی‌تر می‌گیرند و هویت دینی پیدا می‌کنند.

 قم باید الگویی برای روضه‌های خانگی باشد 

پناهیان با بیان اینکه به‌واسطه حضور علما در قم باید این شهر بیشترین روضه‌های خانگی را داشته باشد، تصریح کرد: روضه‌های محدود که با جمعیت‌های کم شکل می‌گیرند خودشان موضوعیت دارند و شهر مقدس قم که باید از این نظر الگوی دیگر شهرها باشد.

وی با تأکید بر اینکه روضه‌های خانگی باید با تلاش بانوان شکل گیرد، افزود: نقش احساسات مادر در تربیت فرزند بسیار مؤثر است و کودک با تمام هوشیاری، کنجکاوی و تأثیرپذیری این صحنه‌ها و تلاش‌های مادر برای برپایی روضه را در ذهن خود ثبت کرده و این مسیر را ادامه می‌دهد.

نایب‌رئیس قرارگاه عمار با بیان اینکه یکی از شاخص‌های سطح معنوی جامعه برگزاری روضه‌های خانگی است، عنوان کرد: امام سجاد(ع) و امام باقر(ع) در خانه خود روضه می‌گرفتند و امام سجاد(ع) به شیعیان امر می‌کردند که در خانه‌های خود روضه بگیرید.

وی با اشاره به اینکه حضرت زهرا(س) هفته‌ای یک بار برای حضرت حمزه سیدالشهدا(ع) روضه می‌گرفتند، ادامه داد: وقتی برای شهادت جعفر طیار خانواده‌اش در خانه گریه می‌کردند فردی آمد و به این نوع گریه کردن برای فرد از دست رفته اعتراض کرد ولی پیامبر(ص) فرمودند برای فردی مثل جعفر باید گریه کرد و دستور دادند که خانم‌ها غذا نپزند و آقایان غذا را آماده کنند تا بانوان عزاداری کنند.

پناهیان با بیان اینکه مادری که روضه می‌گیرد فرزندان خود را بیمه کرده است، خاطرنشان کرد: بسیاری از سیاست‌های ما مانند ایجاد انگیزه ازدیاد نسل باید در روضه‌های خانگی شکل بگیرد و این روضه ها می‌تواند در ترویج مباحث فرهنگی بسیار مؤثر باشد.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه