ارسال به دیگران پرینت

اردن: سوریه به اتحادیه عرب بازگردد

«عبدالکریم الدغمی» رئیس پارلمان اردن پنجشنبه شب تأکید کرد که سوریه باید بار دیگر به اتحادیه عرب بازگردد. اظهارات الدغمی پس از حدود دو ماه از تماس تلفنی بشار اسد رئیس جمهوری سوریه با عبدالله دوم شاه اردن است. این تماس پس از آغاز جنگ علیه سوریه، برای نخستین بار صورت گرفت که براساس دیدگاه تحلیلگران، آغازی برای پایان انزوای دیپلماتیک سوریه با کشورهای همسایه عرب خود است.

اردن: سوریه به اتحادیه عرب بازگردد

«عبدالکریم الدغمی» رئیس پارلمان اردن پنجشنبه شب تأکید کرد که سوریه باید بار دیگر به اتحادیه عرب بازگردد.

الدغمی که در حاشیه برگزاری جلسه پارلمان عربی در امان سخن می گفت، اظهار کرد: ما به عنوان مجالس کشورهای عربی باید دولتهایمان را زیر فشار بگذاریم و از رهبران خود در نشست آینده سران اتحادیه عرب که در الجزایر برگزار خواهد شد، بخواهیم سوریه به دامن کشورهای عربی بازگردد.

رئیس مجلس اردن گفت: ما امروزه باید بر اساس پیروزی‌های برادران سوری و عراقی خود در برابر گروه‌های گمراه، فعالیت کنیم و برای اتحاد ملت‌های آنان و تمامیت اراضی، امنیت و ثبات آن گام برداریم.

اظهارات الدغمی پس از حدود دو ماه از تماس تلفنی بشار اسد رئیس جمهوری سوریه با عبدالله دوم شاه اردن است.

این تماس پس از آغاز جنگ علیه سوریه، برای نخستین بار صورت گرفت که براساس دیدگاه تحلیلگران، آغازی برای پایان انزوای دیپلماتیک سوریه با کشورهای همسایه عرب خود است.

اردن به تازگی نیز گذرگاه مرزی جابر - نصیب با سوریه را به روی مسافران و کامیون‌ها باز کرد.

"رمطان لعمامره" وزیر امور خارجه الجزایر نیز پیشتر گفته بود که زمان آن رسیده که سوریه به اتحادیه عرب بازگردد.

نشست اتحادیه عرب قرار بود اواخر ماه مارس ۲۰۲۰ (اوایل فروردین ۹۹) برگزار شود که به دلیل شرایط کرونا و بیماری رئیس جمهوری الجزایر به ۳۰ ماه ژوئن (۱۰ تیرماه ۹۹) و سپس به مارس سال آینده میلادی (اسفند ماه) موکول شد.

اتحادیه عرب یک سازمان بین‌المللی منطقه‌ای شامل ۲۲ کشور عربیِ جنوب غرب آسیا (۱۲ کشور) و شمال آفریقا (۱۰ کشور) است.

این اتحادیه در ۲۲ مارس ۱۹۴۵ با ۶ عضو موسس مصر، عربستان، عراق، سوریه، لبنان و فرا اردن که در ۱۹۴۶ به اردن تغییر نام داد بنیان نهاده ‌شد و یمن نیز چند روز بعد در ۵ مه ۱۹۴۵ به آن پیوست. این اتحادیه علاوه بر اعضای اصلی، ۴ عضو ناظر دارد.

عضویت سوریه در اتحادیه عرب از نوامبر ۲۰۱۱ به حالت تعلیق درآمده است.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه