ارسال به دیگران پرینت

وضعیت قیمت کالاهای اساسی در آذر ماه

کالاهای پرمصرف در صدر افزایش قیمت

بررسی قیمت کالاهای اساسی در ماه گذشته نسبت به ماه آبان نشان می‌دهد که دستمال کاغذی با ۱۹ درصد، رب گوجه‌فرنگی با ۱۶ درصد و شکر بسته بندی با ۱۳ درصد افزایش قیمت در صدر افزایش قیمت قرار دارند و تخم مرغ با کاهش ۱۱ درصدی بیشترین کاهش قیمت را به خود اختصاص داده است.

کالاهای پرمصرف در صدر افزایش قیمت

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش کارگروه رصد و پایش قیمت اقلام اساسی و پرمصرف بازار منتهی به 30 آذر 1400 که از سوی انجمن حمایت حقوق مصرف کنندگان منتشر شده، قیمت گوشت گوسفندی و گوساله؛ گوسفند و گوساله زنده؛ چای گلستان؛ انواع روغن؛ لپه؛ مقاطع فولادی؛ لاستیک سمند و لاستیک ال‌نود طی ماه گذشته نسبت به آبان تغییری نکرده است.

اما قیمت ۱۸ قلم کالا شامل شیر؛ کره؛ قند و شکر؛ چای دو غزال؛ برنج؛ ماکارونی؛ نخود، لوبیا، عدس؛ سیب زرد؛ سیب زمینی؛ گوجه؛ خرما؛ آب آشامیدنی بطری؛ گچ سفید؛ لاستیک پژویی؛ روغن موتور بهران؛ پودر شوینده؛ کاغذ نسبت به ماه قبل بین یک تا ۱۰ درصد افزایش قیمت داشته اند.

در این میان قیمت شکر بسته بندی؛ سیب قرمز؛ رب گوجه فرنگی؛ سیمان؛ روغن موتور ایرانول؛ دستمال کاغذی در آذر ماه امسال نسبت به ماه قبلش افزایش قیمت بیش از 10 درصد داشتند.

از بین کالاهای یاد شده دستمال کاغذی با ۱۹ درصد، رب گوجه‌فرنگی با ۱۶ درصد و شکر بسته بندی با ۱۳ درصد افزایش قیمت در صدر جدول قرار دارد. به طوری که در آذرماه امسال قیمت هر بسته ۲۰۰ برگ دستمال کاغذی به ۱۱ هزار تومان، قوطی ۸۰۰ گرمی رب گوجه فرنگی به ۳۱ هزار تومان و هر کیلوگرم شکر به نزدیک ۱۷ هزار تومان رسیده است.

قیمت برخی اقلام هم در آذر ماه امسال کاهش یافته است که از جمله آن‌ها می‌توان به گوشت مرغ تازه؛ پنیر پاستوریزه؛ موز؛ لاستیک پرایدی بارز با کاهش قیمت بین یک تا ۱۰ درصدی نسبت به آبان ماه اشاره کرد. اما قیمت تخم مرغ در این ماه بیش از ۱۰ درصد کاهش یافته، به طوری که میانگین قیمت هر کیلو تخم مرغ با ۱۱ درصد کاهش به بیش از ۲۳ هزار تومان رسیده است.

انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان در حاشیه این گزارش به این نکته هم اشاره کرده که اقلام شیر کم چرب، پنیر پاستوریزه، شکر بسته بندی، قند، نخود، سیب زمینی، آب آشامیدنی بطری، رب گوجه فرنگی و سیمان نسبت به یک سال گذشته بیش از 80 درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

گرانی میوه استقبال مردم از میوه شب یلدا را کاهش داده است

یلدا یا شب چله یکی از آیین‌های ایرانیان قدیم است که درست در شب پیش از زمستان جشن گرفته می‌شود تا مرهمی باشد بر بلندای طولانی ترین شب تاریک سال. تا دل مردمان با دل سرخ انارش گرما یابد و کامشان با شیرینی خرمالو شیرین شود.

 

یلدا یا شب چله یکی از آیین‌های ایرانیان قدیم است که درست در شب پیش از زمستان جشن گرفته می‌شود تا مرهمی باشد بر بلندای طولانی ترین شب تاریک سال. تا دل مردمان با دل سرخ انارش گرما یابد و کامشان با شیرینی خرمالو شیرین شود.

از دیرباز میوه و تنقلات جزو جدا نشدنی مردم در شب یلدا بود. اما این سال‌ها نه تنها شیوع بیماری دورهمی را ازمردم سلب کرده است بلکه سرخی انار و روشنای خرمالو هم از سفره‌های یلدایی کم شده است. قیمت‌های سربه فلک کشیده اجناس از جمله میوه در شب یلدا باعث شده مردم نتوانند مانند گذشته به خرید میوه بپردازند و ظاهرا این شرایط هر سال بدتر می‌شود.

 

درآستانه این شب آیینی زیبا به بازار سری زدیم تا از اوضاع میوه فروشی ها در این ایام سراغی بگیریم و از رئیس اتحادیه میوه فروشان شرایط بازار را جویا شدیم که در ادامه می خوانید.

 

بازار نیست

 

به سراغ برخی میوه فروشی‌های شهر رفتم تا در شب منتهی به یلدا سری به بازار میوه های یلدایی بزنم. اکثر میوه فروشی‌ها خالی از جمعیت هستند و گویی رونق هر ساله حتی در شب یلدا هم از میوه فروشی ها رخت بربسته است. معدود کسانی هم که برای خرید به میوه فروشی‌ها آمده‌اند از وضعیت گرانی میوه گله مند هستند. فروشندگان میوه هم درد دل های مشابه مردم دارند و می گویند بازار نیست. یکی از فروشندگان میوه که نخواست نامی از وی برده شود با انتقاد از وضعیت سخت معیشت گفت: یلدا دیگر جایی در زندگی مردم ندارد. بازار میوه شب یلدا هم نیست.

وی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: امسال خرید مردم نسبت به سال‌های گذشته به شدت افت کرده است.همه زیر بار گرانی هستند و دیگر خرید میوه و جشن یلدا جزو اولویت‌های مردم نیست.

خرید میوه به کمتر از نصف گذشته کاهش یافته‌است

 

از دیگر فروشندگان هم با اشاره به اینکه خرید میوه مردم به کمتر از نصف رسیده گفت: دیگر شور وشوق گذشته در شب یلدا وجود ندارد و میوه فروشی مثل گذشته شلوغ نیست. آن افرادی هم که برای خرید می‌آیند میزان کمتری و شاید نصف قبل خرید می‌کنند.

وی افزود: حتی افرادی هستند که نه برای خرید میوه بلکه صیفی‌جات و ضروریات پولی ندارند و از ما می‌خواهند مقداری رایگان به آن ها ببخشیم و این موارد اخیرا زیاد شده است.

 

این میوه فروش ادامه داد: وقتی یک هندوانه ۱۰۰ هزار تومان باشد و یا چند عدد انار بیش از ۱۰۰ هزار تومان باشد مشخص است که مردم توان خرید ندارند. گاهی خودمان از گفتن قیمت‌های موجود خجالت زده ایم ولی چاره‌ای نیست زیرا هزینه و قیمت خرید ما هم بالاست و نسبت به گذشته و با توجه به استقبال مردم بار کمتری می‌آوریم.

حقوق بازنشستگی به مخارجمان نمی‌رسد

 

مردمی هم که برای خرید میوه آمده‌اند از گرانی گله مندهستند. بانویی مسن که در حال خرید میوه است با انتقاد از وضعیت معیشت مردم گفت: ۱۲ سال است بازنشسته تامین اجتماعی هستم اما گرانی که در این دو سال وجود داشته هرگز نبود. حقوق ما به مخارج زندگی‌مان نمی‌رسد در حالی که من و همسرم هر دو بازنشسته ایم.

نوبخت در گفت وگو با خبرنگاران افزود: برای شب یلدا برای دورهمی در کنارعروس و دامادم میوه و آجیل گرفته ام و فقط یک میلیون و دویست هزار تومان هزینه میوه و یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هزینه آجیل پرداخته ام. این درحالی است که ماهیانه ۷میلیون ۸۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می کنم.

 

وی ادامه داد: حتی امسال گفته ‎اند برای جلوگیری از تورم حقوق‌ها افزایش نمی‌یابد و متاسفانه تورم به هر حال اتفاق می‌افتد و ما ضعیف‌تر و ضعیف‌تر می‌شویم. در این چند سال با وضعیت نابه سامان معیشت تمام طلا و پس اندازهایمان را فروخته ایم.

 

رنگ و بوی یلدا وجود ندارد

یکی دیگر از شهروندان عنوان کرد: این سال‌ها اصلا رنگ و بوی یلدا وجود ندارد. با حقوق ۴ میلیون تومانی از پس هزینه‌های زندگی و فرزندم بر نمی‌آیم چه برسد که بخواهم به فکر خرید میوه‌های یلدایی باشم.

شورگشتی با گلایه از اینکه حداقل‌های زندگی نیز با این شرایط اقتصادی تامین نمی‌شود به ایسنا گفت: میوه هم مانند بقیه اجناس به قدری گران شده است که به ندرت خرید می‌کنیم و همین که حداقل‌های زندگی و کرایه خانه را تامین کنیم هزینه ای نمی‌ماند. حتی پس اندازی برای آینده فرزند و حتی مخارج درمان را نداریم.

استقبال مردم از میوه شب یلدا کم شده است

 

رئیس اتحادیه میوه فروشان کرج با اشاره به اینکه گرانی میوه باعث استقبال کم مردم در شب یلدای امسال شده است، گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی و بالا بودن هزینه‌های معیشت استقبال مردم از میوه کمتر شده‌است.

محمد رضا فلاح در گفت‌وگو با خبرنگاران قیمت میوه‌ها را بسته به عواملی چون کیفیت  متغیر دانست و اظهار کرد: میوه‌های یلدایی چون هندوانه و انار و خرمالو با توجه به کیفیت قیمت گذاری می شوند و حقیقت این است که قیمت‌ها بالاست. هرکیلو هندوانه  از ۸ هزار تومان تا ۱۱ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.

وی ادامه داد: انارهای با کیفیت درجه یک از هر کیلو ۲۵ تا ۴۵ هزار تومان در واحدهای صنفی میوه فروشی به فروش می‌رسند و انار درجه دو و سه از ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان در میوه فروشی‌ها موجود هستند که کیفیت چندان خوبی ندارند.

 

وی از دیگر میوه‌های فصل، که برای شب یلدا مورد توجه است را خرمالو عنوان کرد که بین  تا بین۳۰ تا ۴۵ هزار تومان به فروش می‌رسند.

به گفته رئیس اتحادیه میوه فروشان کرج با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی استقبال مردم از میوه کمتر شده است.

فلاح با اشاره به بالا بودن هزینه‌ها و کم شدن توان خرید مردم گفت: از طرفی هزینه‌های تولید، حمل و نقل، نگهداری و سردخانه  برای نگهداری میوه‌ها همگی افزایش پیدا کرده و مسلما بر افزایش قیمت تمام شده میوه تاثیرگذار است.

به گفته این مسئول مردم می توانند در صورت مشاهده موارد گرانفروشی و تخلف با سامانه ۱۲۴ تماس گرفته و شکایت خود را در مورد گرانفروشی اعلام کنند. از طرفی می‌توانند شکایت خود را با شماره ۳۲۲۱۰۴۲۸ اتحادیه میوه فروشان کرج در میان بگذارند.

وی با اشاره به افزایش شدید نظارت بر واحدهای صنفی میوه فروشی در ایام منتهی به شب یلدا اظهار کرد: نظارت‌ها در سه اکیپ و به صورت مستمر در این ایام انجام می‌شود. اکنون گشت‌های مشترک با بازرسی سازمان صنعت و معدن و بازرسی  اتاق اصناف انجام می‌شود و همچنین  بازرسان اتحادیه میوه فروشان نیز به صورت جدی به نظارت می پردازند.

وی در پاسخ به میزان مشاهده موارد گرانفروشی گفت: این روزها به دلیل اینکه استقبال چندانی از خرید میوه نمی‌شود و قیمت ها از مبدا بالاست، گرانفروشی نیست بلکه بیشتر گرانی است. به ندرت موارد گرانفروشی مشاهده شده و پرونده برای آن ها تشکیل شده است.

یلدا یا شب چله ای که ایرانیان سالیان سال با انار و خرمالو و خشکبار و دل خوش در کنار هم جشن می‌گرفتند حالا این سال‌ها با سفره‌های خالی از میوه و آجیل و حتی شبی دور از هم جایگزین شده است.

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • سعید ارسالی در

      این هم از برکات دولت به اصطلاح انقلابی .که با شعار های پر طمطراق در عرصه انتخابات ظاهر شدند .و وعده رفاه و ارزانی میدادند.بعد از انتصاب دیگه همه چیز فراموش شده و در فکر انتصابات و دادن مقام به فامیل هستند .و چون رسانه ها کلا در اختیارشان است به دروغ بلیغ می کنند .

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه