ارسال به دیگران پرینت

رستم قاسمی: با این بودجه‌ای که اختصاص یافته، پروژه‌های عمرانی را نمی توان پیش برد

قاسمی وزیر راه و شهرسازی گفت: حتما از بودجه وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۴۰۱ اطلاع دارید و می‌دانیم که با این اعتبارات امکان اجرای پروژه‌های عمرانی وجود ندارد و در این روز‌ها با بدهی به کارگران و کارکنان در حوزه ساخت مواجه هستیم. طبق فرموده حضرت محمد (ص) دستمزد کارگر بلافاصله داده شود و امروز شرایط معیشتی به گونه‌ای است که اگر کارگری یک ماه حقوق نگیرد حتی تخم مرغ هم نمی‌تواند بخورد.


رستم قاسمی: با این بودجه‌ای که اختصاص یافته، پروژه‌های عمرانی را نمی توان پیش برد

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ترانزیت زغال سنگ در مسیر روسیه- هند اظهار داشت: سالانه حدود ۲۰ میلیون تن زغال سنگ در این مسیر جابه‌جا می‌شود که اگر تبادل این کالا از مسیر ایران انجام شود ما به هر تن زغال سنگ ۲۰ تا ۳۰ دلار تخصیص می‌دهیم، اما با احتساب همین تخصیص‌ها هم تنها درآمد ایران از تبادل این کالا بین هند و روسیه به ۶ میلیارد دلار می‌رسد.

رستم قاسمی در نشست با فعالان و پیمانکاران حوزه راهسازی در شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل در هفته حمل و نقل اظهار داشت: حتما از بودجه وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۴۰۱ اطلاع دارید و می‌دانیم که با این اعتبارات امکان اجرای پروژه‌های عمرانی وجود ندارد و در این روز‌ها با بدهی به کارگران و کارکنان در حوزه ساخت مواجه هستیم.

وی ادامه داد: طبق فرموده حضرت محمد (ص) دستمزد کارگر بلافاصله داده شود و امروز شرایط معیشتی به گونه‌ای است که اگر کارگری یک ماه حقوق نگیرد حتی تخم مرغ هم نمی‌تواند بخورد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: امروز نامه‌ای را در رابطه با بخش حمل و نقل خطاب به آقای مخبر و رئیس جمهور تنظیم کردم و امیدوارم که توجه ویژه‌ای به بخش حمل و نقل شود.

قاسمی با بیان اینکه پیمانکاران کشور از این شرایط آسیب دیده‌اند، بیان کرد: پیمانکاران، سرمایه‌گذاران کشور ما هستند و زیرساخت‌های کشور با همت و تلاش پیمانکاران به اجرا می‌رسد.

وی از اضافه کردن تبصره‌هایی برای بخش حمل و نقل به بودجه سال آینده خبر داد و گفت: برای جذاب شدن سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل، تبصره‌هایی برای بودجه سال آینده در نظر گرفته‌ایم. هنوز بودجه به کمسیون تلفیق هم نرفته است و تبصره‌هایی برای بخش حمل و نقل در قانون بودجه ۱۴۰۱ پیش‌بینی کرده‌ایم که تا یکشنبه فعالان حمل و نقل می‌توانند نظرات خود در این باره را به ما ارائه دهند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه با بودجه‌های عمرانی نمی‌توان پروژه‌ها را پیش برد و پروژه‌ها بسیار کند پیش می‌ر‌وند، اذعان داشت: باید شرایط برای حضور سرمایه‌گذاران در این بخش فراهم شود.

قاسمی با اشاره به جلسه روز گذشته با سفیر هند توضیح داد: توافقاتی با هند برای سرمایه‌گذاری این کشور در چابهار داشته‌ایم و معتقدیم باید از بحث ترانزیت حداکثر استفاده را داشته باشیم و ترانزیت می‌تواند منشأ درآمد برای کشورمان باشد.

وی با اشاره به ترانزیت زغال سنگ در مسیر روسیه- هند اظهار داشت: سالانه حدود ۲۰ میلیون تن زغال سنگ در این مسیر جابه‌جا می‌شود که اگر تبادل این کالا از مسیر ایران انجام شود ما به هر تن زغال سنگ ۲۰ تا ۳۰ دلار تخصیص می‌دهیم، اما با احتساب همین تخصیص‌ها هم تنها درآمد ایران از تبادل این کالا بین هند و روسیه به ۶ میلیارد دلار می‌رسد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه امروز به ۱۵۰۰ دستگاه لکوموتیو برای بخش ریلی نیاز داریم، گفت: در حال حاضر ۵۰۰ دستگاه لکوموتیو در کشور ما فعال است که ما به ۱۵۰۰ دستگاه لکوموتیو نیاز داریم و در حالی که با تعدد پروژه‌ها مواجه هستیم، کل بودجه وزارت راه و شهرسازی ۱۶ هزار میلیارد تومان است که حتی با این رقم نمی‌توانیم چراغ پروژه‌های عمرانی را روشن نگه داریم.

قاسمی یادآور شد: ما در کشورمان ثروت کمی نداریم و تنها از فروش اراضی می‌توانیم ۱۰۰ هزار میلیارد تومان منابع به صندوق توسعه حمل و نقل و صندوق ملی مسکن واریز کنیم که اگر این اراضی به فروش نرسد در طی سال‌ها تصرف خواهد شد.

وی ادامه داد: ما در وزارت راه و شهرسازی به دنبال پول نیستیم، اما از دولت و مجلس مجوز می‌خواهیم و در بخش حمل و نقل به ویژه ناوگان، مصوبات خوبی گرفته‌ایم که تا زمان نهایی شدن آن اطلاع‌رسانی نخواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت نوسازی در ناوگان حمل و نقل تصریح کرد: امروز سرعت قطار‌های ما در دنیا غیراستاندارد است و ما درباره نوسازی ناوگان مذاکرات مهمی با سران قوا و شخصیت‌های مهم کشور داشته‌ایم.

قاسمی با تاکید بر اینکه بنده در شرایط بسیار سخت‌تر هم مسئولیت‌های دیگری داشته‌ام، بیان داشت: برای پذیرفتن وزارت راه و شهرسازی تمایلی نداشتم و در واقع از پذیرفتن این سمت در رفته بودم و امروز هم ترسی ندارم و به دنبال حفظ مسئولیت نیستم.

وی تاکید کرد: شرکت زیرساخت از مجموعه‌های مهم کشور است و سقف اعتبارات کمی هم ندارد و می‌تواند در بحث اشتغال بسیار اثرگذار باشد از این رو باید به سمت ساختار‌های نوین برویم.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: امروز هیچ کسی نمی‌تواند بگوید که پیشرفت پروژه‌های پارس جنوبی با متخصصان داخلی مانند توتال نیست و تجهیزات بسیار دقیقی در پارس جنوبی با توان داخل ایجاد شده که کیفیت آن‌ها به اندازه توتال است. در صنعت نفت به سمت تجهیزات نوین رفته‌ایم و باید در بخش مسکن و حمل و نقل هم از تجهیزات نوین استفاده کنیم.

قاسمی اذعان کرد: امروز در حالی که مرکز تحقیقات ۲۷ هکتار از بهترین زمین‌های تهران را در اختیار گرفته و نیرویِ انسانیِ زیادی هم دارد، اما کیفیت ساخت و ساز کشورمان اینچنین است.

وی اضافه کرد: امروز عمر مفید ساختمان در ایران بین ۱۵ تا ۲۰ سال است و ما در صنعتی‌سازی مراحل ۲ و ۳ را طی نکرده‌ایم، در دنیا ۷ و ۸ را هم گذرانده‌اند. امروز در دنیا با تکنولوژی صنعتی‌سازی تنها در ۶ ماه ساختمان‌های ۱۲ طبقه می‌سازند، اما در ایران ساخت یک ساختمان بیش از ۲ سال طول می‌کشد.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه