ارسال به دیگران پرینت

تیم ملی فوتبال:

در چنین روزی| قهرمانی عربستان در جام ملت‌ها و ناکامی تیم‌ملی در سنگاپور

در چنین روزی تیم ملی فوتبال عربستان قهرمانی در هشتمین دوره جام ملت‌های آسیا را به دست آورد.

در چنین روزی| قهرمانی عربستان در جام ملت‌ها و ناکامی تیم‌ملی در سنگاپور

 در چنین روزی تیم ملی فوتبال عربستان قهرمانی در هشتمین دوره جام ملت های آسیا را به دست آورد و دست تیم ملی ایران به جام قهرمانی نرسید.

تیم ملی ایران برای حضور در هشتمین دوره جام ملت‌های آسیا که در سنگاپور برگزار می‌شد شرایط خوبی نداشت. از یک طرف تغییرات زیاد در کادرفنی تیم ملی و از طرف دیگر اجرای قانون عجیب ۲۷‌ساله‌ها در ورزش ایران باعث شده بود تا تیم ملی شرایط خوبی نداشته باشد.

تیم‌ملی در آن رقابت‌ها با ترکیب بهروز سلطانی، شاهین بیانی، اصغر حاجیلو، احمد سنجری، محمد پنجعلی، ضیا عربشاهی، ناصر محمدخانی، شاهرخ بیانی، حمید درخشان، حمید علی‌دوستی، عبدالعلی چنگیز، محمدرضا شکورزاده، رضا احدی، رحیم میرآخوری، جعفر مختاری‌فر، غلام‌رضا فتح‌آبادی، سعید مراغه‌چیان و حافظ طاحونی با هدایت ناصر ابراهیمی راهی سنگاپور شد.

جام ملت‌های ۱۹۸۴ در دو گروه پنج تیمی برگزار شد که در گروه A، عربستان، کویت، قطر، سوریه، کره‌جنوبی و در گروه B، چین، ایران، امارات، سنگاپور و هند حضور داشتند. این رقابت‌ها از ۱۰ تا ۲۵ آذر ۱۳۶۳ برگزار شد. یکی از مواردی جالبی که در این رقابت‌ها وجود داشت، استفاده از داوران انگلیسی، مکزیکی و اسپانیایی در جریان جام ملت‌ها بود.

مرحله گروهی

ایران در نخستین دیدار مرحله گروهی به مصاف امارات رفت که در این دیدار با گل‌های حمید علی‌دوستی، شاهرخ بیانی و ناصر محمدخانی این تیم حاشیه خلیج فارس را با ۳ گل شکست داد تا خط و نشانی برای باقی رقبا بکشد. ایران در ادامه هم موفق شد چین را با نتیجه ۲ بر صفر شکست دهد که ناصر محمدخانی و ضیا عربشاهی گل‌زنان ایران در این رقابت‌ها بود. در ادامه این رقابت‌ها روند نزولی ایران آغاز شد و تیم‌ملی مقابل هند به تساوی بدون گل رسید تا هندی‌ها تنها امتیازشان در جام ملت‌های ۱۹۸۴ را از ایران بگیرند. پس از آن هم شاگردان ناصر ابراهیمی دو امتیاز مهم دیگر در این رقابت‌ها از دست دادند. آن‌ها مقابل سنگاپور هم به تساوی یک بر یک رضایت دادند تا به سادگی صدر جدول گروه B جام ملت‌ها را به چین بدهند.

شکست تلخ برابر عربستان

مصاف حساس و سنتی ایران و عربستان به حدی برای مسئولان سیاسی ایران حائز اهمیت بود که به بازیکنان برای پیروزی در این بازی قول ماشین و خانه دادند. این دیدار در تاریخ ۲۲ آذر ۱۳۶۳ در ورزشگاه ملی سنگاپور به مصاف هم رفتند که قضاوت این دیدار را جرج کورتنی برعهده داشت. ایران در این بازی ابتدا با گل شاهرخ بیانی در دقیقه ۴۳ از عربستان پیش افتاد. در ادامه و در حالی که چراغ‌های ورزشگاه ملی سنگاپور یکی در میان روشن و خاموش می‌شدند، بازیکنان ایران بازی را کنترل کرده بودند که در اواخر بازی برق ورزشگاه رفت.

پس از آن ناصر ابراهیمی در اقدامی عجیب تصمیم گرفت یکی از خطرناک‌ترین بازیکنان ایران در جام ملت‌ها را از زمین بیرون بکشد که همین مساله کار دستش داد و ایران گل تساوی را دریافت کرد. ابراهیمی در اواخر بازی تصمیم گرفت که رضا احدی را به جای ناصر محمدخانی به زمین بفرستد که همین تعویض باعث آزاد شدن دو بازیکن عربستان شد که مسئولیت مهار ناصرمحمدخانی را داشتند.

شاهین بیانی روی یک توپی که درصورت رها شدن به اوت می‌رفت، تصمیم گرفت ریسک نکند و توپ را به کرنر بفرستد اما ضربه او به اشتباه وارد دروازه بهروز سلطانی، دروازه‌بان ایران در جام ملت‌های ۱۹۸۴ شد.

با این نتیجه بازی به وقت‌های اضافه رفت و پس از گذشت دو وقت ۱۵ دقیقه، هیچ کدام از دو تیم نتوانستند گلی به ثمر برسانند تا بازی به ضربات پنالتی کشیده شود. در اواخر نیمه دوم وقت اضافه بود که ناصر ابراهیمی دومین تعویض اشتباهش را انجام داد و طاحونی را به جای بهروز سلطانی به درون دروازه فرستاد تا او دروازه‌بان ایران در ضربات پنالتی باشد. این در حالی بود که طاحونی تجربه‌ای در بازی‌های ملی نداشت.

در ضربات پنالتی، اصغر حاجیلو، مختاری‌فر، درخشان و شاهرخ بیانی پنالتی‌هایشان را به گل تبدیل کردند اما پنجعلی نتوانست ضربه پنالتی‌اش را به گل تبدیل کند تا ایران بازنده ماراتن پنالتی‌ها باشد.

ایران در دیدار رده بندی نیز برابر کویت شکست خورد و در نهایت در روز ۲۵ آذر ۱۳۶۶ عربستان با نتیجه ۲ بر صفر چین را شکست داد و به عنوان قهرمانی رسید.

در پایان این رقابت‌ها ناصر محمدخانی، شاهرخ بیانی و ژیو کوان با سه گل زده، مشترکا آقای گل جام ملت‌ها شدند. عبدالله جمال الدعایه، دروازه‌بان عربستان به عنوان بهترین دروازه‌بان انتخاب شد و ژیوکوان بهترین بازیکن جام شد.

 

منبع : ايسنا
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه