ارسال به دیگران پرینت

پرسش و پاسخ با سید محمد غرضی

سید محمد غرضی: مالیات گذاشتن امتیاز دادن به کارمندان دولت است

تا وقتی که تصمیمات دولت در راستای به دست آوردن قلب مردم فقیر و گرفتار کشور نباشد، نمی‌توانند مشکلی را از پیش ببرند و مسئله‌ای را حل کنند.

سید محمد غرضی: مالیات گذاشتن امتیاز دادن به کارمندان دولت است

به گزارش 55 آنلاین در گفتگو با سید محمد غرضی:

عمده‌ی مشکلات ایران رانت‌خواری داخلی و رانت‌خواری خارجی است. همان‌طور که می‌دانید هر کالا در ایران که مشابه آن در آمریکا باشد، قیمت نمونه‌ی داخلی آن گران‌تر است. علت اصلی این گرانی، رانت‌خواری داخلی است. رانت‌خواری داخلی سبب افزایش قیمت می‌شود. این افزایش قیمت در تمام زمینه‌ها، از مواد غذایی گرفته تا خودرو می‌تواند اتفاق بیفتد.

برای مثال محصولی مثل گندم را در نظر بگیرید. یک کیلو گندم در ایران چه قیمتی دارد؟ در آمریکا چطور؟

یا مثلاً کاغذ روزنامه‌ی معمولی، در ایران کیلویی سی هزار تومان قیمت دارد که معادل یک دلار است، اما در آمریکا، با یک دلار می‌توانید سه کیلو کاغذ روزنامه خریداری کنید. 

در اروپا، آمریکا، انگلیس، روسیه و چین هم به همین صورت است. این کشورها همه از ایران امتیاز می‌خواهند. این یعنی رانت‌خواری سیاسی، اقتصادی و غیره.

این مقدمه را گفتم تا به این نکته برسم که عمده‌ی مشکلات کشور ما داخلی است و تا زمانی که دولت نتواند رانت‌خواری داخلی را از بین ببرد، نمی‌تواند قلب ملت را تسکین داده و زندگی آسوده‌ای را برای ایشان فراهم کند.

مثلاً همین دولت جناب آقای رئیسی را در نظر بگیرید. دو روز پیش که لایحه‌ی بودجه اعلام شد، مقدار بسیار زیادی مالیات تعیین کردند. مالیات گذاشتن، امتیاز دادن به کارمندان دولت است. در این شرایط ممکن است بستری ایجاد شود که کارمندان دولت با مالیات‌چی یا بدهکار مالیاتی زد و بند کنند، یا خدایی ناکرده به رشوه منجر شود.

از طرف دیگر، مالیات باعث افزایش قیمت‌ محصولات داخلی و خارجی می‌شود. در واقع هم واردات و هم صادرات کالاهای قاچاق افزایش پیدا می‌کند. بنابراین، این رویکرد که مدام قیمت‌ها را بالا ببریم و مدام مالیات بگیریم، تنها به ایجاد فاصله و جدایی میان دولت و ملت منجر می‌شود.

بنابراین به عقیده‌ی من، مسائل مربوط به مذاکرات وین، بیشتر مسائل داخلی است. زیرا خارجی‌ها می‌خواهند از دولت امتیاز بگیرند و از آن‌جایی که دولت در داخل کشور دچار مشکلات بسیاری است، مجبور می‌شود به آن‌ها امتیاز بدهد.

پس باید بدانیم تا وقتی که تصمیمات دولت در راستای به دست آوردن قلب مردم فقیر و گرفتار کشور نباشد، نمی‌توانند مشکلی را از پیش ببرند و مسئله‌ای را حل کنند.

 

منبع : 55 آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      سپاس فراوان به خاطر مصاحبه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه