ارسال به دیگران پرینت

تغییر قیمت دلار | قیمت دلار در سراشیبی

دلار طی دیروز و امروز تحت تاثیر مذاکرات دور هشتم به روند نزولی ادامه داده و حالا در واکنش به توییت الجزیره که ادعا کرده توافق اولیه حاصل شد، به مرز ۳۰هزار تومان رسیده است

تغییر قیمت دلار | قیمت دلار در سراشیبی

به گزارش پایگاه خبری مثلث آنلاین: قیمت دلار طی دیروز و امروز تحت تاثیر مذاکرات دور هشتم به روند نزولی ادامه داده است.قیمت دلار طی چند هفته اخیر دستخوش تغییرات بسیاری بوده و نوسانات عجیب و غریب بازار ارز بسیار شوکه کننده بود. قیمت دلار به 30 هزار تومان در بازار امروز رسید.همه منتظر اعلام نتایج برجام هستند تا اثرات آن را بر قیمت دلار ببینند.

حالا در واکنش به توییت الجزیره که ادعا کرده توافق اولیه حاصل شد، به مرز ۳۰هزار تومان رسیده است.دور هشتم مذاکرات نسبت به نشست قبلی با رویکرد متفاوتی برگزار شده و بعد از گذشت سه روز، همچنان اخبار امید‌وارکننده‌ای از وین منتشر می‌شود. از همین رو دلار هم برخلاف دور قبلی، روند نزولی را متوقف نکرد و تا صبح امروز به ۳۰۱۵۰تومان کاهش یافت؛ تا اینکه دقایقی پیش با انتشار توییت الجزیره عاجل که ادعا کرده توافق اولیه حاصل شد، دلار در مرز ۳۰هزار تومان ایستاد.

از طرفی پیش‌نویس ایران که در دور قبلی منجر به بروز اختلاف میان طرفین شده بود و رد آن از سوی اروپایی‌ها، انتظارات منفی را تشدید کرده بود، حالا امروز روزنامه سعودی الشرق الاوسط از افزایش جلسات در وین میان هیات‌های اروپایی و ایرانی طی دو روز گذشته و پذیرش متون ارائه شده ایران از سوی طرف‌های اروپایی خبر داده است.

حالا با تداوم انتشار اخبار مثبت، انتظارات هم تغییر کرده و برخلاف تصور برخی معامله‌گران که بر این باور بودند این دور از مذاکرات هم بی‌نتیجه به اتمام خواهد رسید، دور هشتم مذاکرات تاکنون روند رو‌به پیشرفتی داشته است؛ بر همین اساس حجم خرید‌ها از هفته گذشته و با شروع مذاکرات کاهش یافت و حالا با خبر توافق اولیه، پیش‌بینی می‌شود که بازار ارز میزبان فروشندگان شود.

به این ترتیب از آنجا که با افزایش حجم فروش‌ها شدت روند نزولی دلار بیشتر خواهد شد، انتظار می‌رود در این صورت کانال ۳۰هزار تومان شکسته شود و دلار به قیمت ۱۰روز پیش یعنی محدوده ۲۹هزار تومان بازگردد؛ از طرفی روند درهم نیز نزولی شده و این عامل هم به فروکش کردن انتظارات و کاهش بیشتر قیمت دلار دامن خواهد زد.
 البته هنوز ادعای الجزیره به صورت رسمی از سوی مقامات داخلی تایید نشده و دلار صرفا به جوی که این رسانه ایجاد کرده واکنش نشان داده؛ لذا چنانچه این خبر رسما تایید شود، شاهد افت بیشتر قیمت دلار خواهیم بود.

علاوه بر اخبار مذاکرات و روند نزولی درهم، خبر آزادسازی دلارهای بلوکه شده کشور از سوی رییس کل بانک مرکزی هم در افت قیمت دلار نقش داشته؛ صالح آبادی اظهار کرده که در خصوص آزاد‌سازی منابع ارزی کشور، اقدامات خوبی انجام شده که توان بانک مرکزی را برای مدیریت بازار ارز افزایش داده است.

در این بین به گفته برخی فعالان بازار ارز، تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۱ به مجلس هم در کنار عوامل گفته شده، تاثیر جزیی بر توقف خرید‌ها و کاهش قیمت دلار داشته است؛ حالا چنانچه ورود سیگنال‌های مثبت به بازار ارز ادامه داشته باشد، دلار از کانال ۳۰هزار تومان به قیمت‌های پایین‌تر سقوط خواهد کرد و بالعکس، با تغییر مسیر مذاکرات و انتشار اخبار غیر‌منتظره روند نزولی دلار متوقف خواهد شد.

قیمت دلار با پیش بینی های وحشتناکی مواجه شده است.متوسط هفتگی  قیمت دلار که در حال افزایش است با این مساله مواجه شده که در آینده نزدیک ممکن است قیمت بالاتری به خود بگیرد.طبیعتا افزایش قیمت دلار تاثیر مستقیم بر بازار  خواهد داشت.مسئولان مربوطه حتما باید مقابل افزایش قیمت دلار بایستند.

قیمت دلار و دامنه نوسان آن کاهش یافت، سخنگوی وزارت خارجه از خنثی‌سازی تحریم‌ها و نه برداشته شدن آن‌ها سخن می‌گوید و سوال پیش رو این است که آیا بازار آمادگی واکنش به اخبار غیر برجامی را پیدا کرده است.

قیمت دلار در آخرین ساعات معاملات امروز ۴۰ تومان از عصر روز پنج‌شنبه پایین‌تر بود. افت دامنه نوسان قیمت دلار نیز در معاملات امروز جلب توجه می‌کرد. قیمت انتهایی دلار متشکل و سنا هم افت محدودی نسبت به روز پنج‌شنبه داشت. قیمت دلار متشکل با افت ۱۵ تومانی روی ۲۷ هزار و ۴۳۵ تومان قرار گرفت، قیمت دلار سنا نیز ۱۵ تومان پایین آمد و ۲۷ هزار و ۷۰۹ تومان گزارش می‌شد. توقف روند صعودی قیمت دلار و حرکت‌های محدودی که به سمت پایین داشت، می‌توانست تحت تاثیر چند عامل باشد، که احتمالا خروج برخی از افراد از بازار یکی از آن علت‌هاست. بر این اساس قیمت دلار به سقف رسید، عده‌ای دلارهای خود را فروختند و فعلا از بازار خارج شدند، در نتیجه عرضه افزایش یافت و قیمت قدری پایین آمد.

خنثی‌سازی تحریم‌ها و واکنش قیمت دلار

یکی از اخباری که در شبکه‌های اطلاع‌رسانی مبادله ارز جلب توجه می‌کرد به اظهارات سخنگوی وزارت خارجه مربوط می‌شود. در حالی که به اعتقاد برخی تحلیل‌گران ارزیابی کلی از فضای مذاکرات در این روزها چندان مثبت نیست، خطیب‌زاده از خبرهای خوش در مورد خنثی‌سازی تحریم‌ها و نه برداشته شدن آن‌ها سخن می‌گوید. پیش از این نیز تحلیل‌گران به افزایش درآمدهای ارزی در دولت جدید و تلاش بیشتر این دولت برای یافتن راه‌های جدید دور زدن تحریم‌ها سخن گفته بودند. اما آیا این به آن معناست که تاثیر اخبار برجامی بر بازار کاهش خواهد یافت؟ این احتمال وجود دارد که بازار تاثیر عدم توافق احتمالی را پیش‌خور کرده باشد و در حال حاضر آمادگی این را داشته باشد که از متغیرهای دیگر تاثیر بپذیرد و در جهت اصلاح قیمتی حرکت کند.

بازار طلای جهانی در روزهای شنبه و یک‌شنبه تعطیل است و امروز قیمت سکه تحت تاثیر افت قیمت دلار قدری به عقب بازگشت. قیمت سکه در آخرین ساعات معاملات امروز ۵۵ هزار تومان از عصر روز پنج‌شنبه پایین‌تر بود و روی ۱۳ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان قرار داشت. اندازه حباب قیمتی سکه حدود ۱.۷ درصد و نسبتا کوچک بود. حباب کوچک قیمت سکه حاکی از پایداری تقاضا و فروکش کردن انتظارات صعودی در بازار بود.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار در معاملات امروز قدری افت کرد. دامنه نوسان قیمت محدود شد. قیمت سکه نیز همراه با دلار پایین آمد. حباب قیمتی سکه کوچک بود. سخنگوی وزارت خارجه از خنثی‌سازی تحریم‌ها و نه از برداشته شدن تحریم‌ها سخن می‌گوید. افت قیمت دلار در حالی اتفاق افتاد که عرضه در بازار متشکل تغییر محسوسی نسبت به روز پنج‌شنبه نداشت. عرضه دلار با رشد ۴ درصدی نسبت به روز پنج‌شنبه روی ۷ میلیون و ۴۲۸ هزار قرار گرفت و باید توجه داشت که پنج‌شنبه‌ها بازار در نیمی از روز باز است و معمولا حجم عرضه از سایر روزها پایین‌تر است.

بازار ارز و سکه بعد از شنیدن اظهارات سخنگوی وزیر امور خارجه ایران مبنی براینکه خبرهای خوشی درباره خنثی سازی تحریم ها خواهیم داشت، اندکی آرام گرفت و قیمت دلار وارد فاز نزولی شد. قیمت دلار دیروز تا ۳۰ هزار و ۴۰۰ تومان هم عقب نشینی کرد و به تبع آن قیمت سکه نیز نزولی شد.

قیمت سکه در معاملات نقدی روز گذشته ۹۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و بر روی ۱۳ میلیون و ۱۰۵ هزار تومان قرار گرفت. سکه در هفته گذشته با کمک رشد دلار توانست حتی به نزدیکی محدوده ۱۳میلیون و ۳۰۰هزار تومانی برسد. برای تکرار این رشد عبور دلار از مرز ۳۱هزار تومانی ضروری است.

 سکه در صورتی که مرز ۱۳ میلیون تومانی را از دست بدهد، با حمایت ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی مواجه خواهد بود. شکست محدوده ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی می‌تواند فروشندگان زیادی را وارد بازار فلز گران‌بهای داخلی کند.

به گفته فعالان، اونس طلا نیز در هفته گذشته روند صعودی خاصی نداشت و این موضوع موجب شد قیمت سکه نیز در ابتدای هفته جاری تحت فشار بیشتری قرار بگیرد.اما در معاملات پشت خطی شب گذشته معامله گران قیمت سکه در بازار امروز یکشنبه ۲۱ آذر را چگونه پیش بینی کرده اند؟

نزول قیمت سکه در معاملات پشت خطی

در معاملات پشت خطی شب گذشته قیمت سکه بر روی ۱۳ میلیون و ۱۱۰ هزار تومان قرار گرفت. این قیمت نسبت به معاملات پشت خطی جمعه شب ۱۰۰ هزار تومان پایین تر بود. در معاملات پشت خطی جمعه شب قیمت سکه بر روی ۱۳ میلیون و ۲۱۰ هزار تومان قرار داشت.

قیمت جهانی طلا در پایان معاملات دیشب، بامداد شنبه به وقت تهران، به دنبال انتشار گزارشی که نشان می‌داد تورم آمریکا در ماه گذشته بالا بوده است، به پایین‌ترین سطح خود در یک هفته گذشته رسید.قیمت جهانی طلا در پایان معاملات دیشب، بامداد شنبه به وقت تهران، به دنبال انتشار گزارشی که نشان می‌داد تورم آمریکا در ماه گذشته بالا بوده است، به پایین‌ترین سطح خود در یک هفته گذشته رسید.گزارش تورم ماهانه آمریکا باعث رشد دلار و سود اوراق قرضه آمریکا شد و دوباره توجهات را به اجلاس سیاست‌گذاری پیش‌روی فدرال‌رزرو متمرکز کرد.

قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، ۰.۹ درصد سقوط کرد و به ۱,۷۸۲.۲۳ دلار بازگشت.قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا ۱.۰۴ درصد سقوط کرد و به ۱,۷۸۳.۹۰ دلار رسید.داده‌های تورم بالای آمریکا این وحشت را در بازارهای مالی اجرا کرد که بانک مرکزی آمریکا ممکن است به یک باره نرخ بهره خود را بالا ببرد.

فدرال‌رزرو در پایان اجلاس سیاست‌گذاری خود در ۲-۳ نوامبر زمان خروج از برنامه‌های حمایتی مالی خود را اعلام خواهد کرد.

واکنش به پیش بینی قیمت دلار  280 هزار تومانی

قیمت دلار در بازار امروز ۱۴۰۰/۰۷/۲۹ با %0.4 افزایش، 27,415 تومان اعلام شده است.قیمت دلار در بازار آزاد امروز پنجشنبه ۲۹ مهر با 107 تومان افزایش، 27,415 تومان معامله شد. در طی معاملات امروز، 27,468 تومان بیشترین قیمت و 27,350 تومان کمترین قیمت ثبت شده برای دلار است.همچنین، بانک مرکزی قیمت دلار رسمی را ۴,۲۰۰ تومان اعلام کرده است.در هفته ای که دلار نزدیک به هزار تومان ارزش خود را از دست داد،‌ یک نماد در بازار سهام بیش از ۶ درصد افزایش قیمت را ثبت کرد. نماد زاگرس در روز چهارشنبه توانست وارد کانال ۳۲ هزار تومان شود. این نماد به طور معمول برای معامله گران حرفه ای بازار اهمیت زیادی دارد،‌چرا که گفته می شود وابستگی مستقیمی به قیمت دلار دارد.

 از نگاه برخی معامله گران افزایش نماد زاگرس در روزهای کاهشی دلار به معنای آن است که بخشی از بازیگران بازار سهام، افت قیمت دلار را مداوم نمی دانند. رشد نماد یاد شده از آن جهت قابل توجه است که در هفته گذشته اکثر نمادهای بازار سهام افت قیمت را تجربه کردند و در مجموع شاخص کل و شاخص هم وزن، رکوردهای کاهشی هفتگی را به ثبت رساندند.

 به گزارش اقتصادنیوز در روزهای اخیر جدولی به نقل از این سازمان منتشر شده که قیمت دلار را با وجود تحریم و لغو تحریم پیش بینی کرده است.

پیش بینی قیمت دلار در بازار امروز

اقتصاد بیمار این روز‌های کشورمان نگرانی‌ها در خصوص آینده اقتصادی را بیشتر کرده است، مضاف بر اینکه اقتصاد امروزمان به سیاست‌های خارجی گره خورده و تحریم رکن اساسی بیماری اقتصادی کشورمان به شمار می‌آید. با این حال بنا به گزارشی منتسب به سازمان برنامه و بودجه، در صورت عدم رفع تحریم‌ها نرخ دلار در سال ۱۴۰۶ به بیش از ۲۸۰ هزار تومان خواهد رسید. همچنین مطابق استانداردهای بین‌المللی، دولت سیزدهم به دلیل ناتوانی در پرداخت بدهی‌ها در سال ۱۴۰۳ در شرایط احتمال ورشکستگی قرار می‌گیرد. حتی در صورت رفع تحریم‌ها این ورشکستگی در سال ۱۴۰۵ محتمل است و این موضوع نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد. حال باید دید گزارش منتشر شده تا چه اندازه مورد تائید اقتصاددانان است؟

اخیرا گزارشی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود که در آن ادعا شده سازمان برنامه و بودجه سناریو‌های وضعیت اقتصادی کشور در شرایط لغو تحریم و یا ادامه تحریم‌ها را بررسی و منتشر کرده است.

در این جدول که با عنوان «برآورد متغیر‌های اصلی اقتصاد ایران و منابع و مصارف اقتصادی بودجه عمومی دولت با استفاده از مدل برنامه‌ریزی مالی (FP) » منتشر شده، دو سناریو برای شرایط اقتصادی کشور در آینده پیش‌بینی شده است؛ سناریوی اول، لغو تحریم‌ها و سناریوی دوم ادامه تحریم ها.

بر اساس این گزارش نرخ دلار تا شش سال آینده در صورت ادامه تحریم‌ها علیه ایران به ۲۸۴ هزار تومان و در صورت لغو تحریم به ۵۵ هزار تومان خواهد رسید. با این حال هنوز اظهارنظر رسمی در خصوص اصالت این گزارش منتشر نشده است. ضمن آنکه تاریخ انتشار این گزارش به اواسط مرداد برمی‌گردد؛ به عبارتی این تحلیل در دولت روحانی انجام شده است. بنابراین مشخص نیست دولت جدید تا چه حد محتوای این گزارش را قبول دارد و تایید خواهد کرد.

 برآورد میزان صادرات نفت

در این گزارش میزان صادرات نفت خام در شرایط رفع تحریم‌ از سال ۱۴۰۱ روزانه ۲.۵ میلیون بشکه و در سناریوی تداوم تحریم روزانه ۸۰۰ هزار بشکه در نظر گرفته شده است. رقم ۸۰۰ هزار بشکه عددی نزدیک به برآوردهای شرکت‌های ردیابی نفتکش از میزان صادرات نفت ایران از زمان روی کار آمدن جو بایدن در آمریکاست.

 پیش‌بینی نرخ ارز در دو سناریو برای تحریم‌ها

این گزارش در سناریویی که تحریم‌های آمریکا علیه ایران برداشته نشوند، برآورد کرده است در سال جاری نرخ دلار ۲۵ هزار تومان باشد که اختلاف چندانی از نرخ کنونی ارز ندارد. قیمت دلار هم‌اکنون در بازار تهران بیش از ۲۷ هزار تومان است و میانگین آن از ابتدای سال هم کمی بیش از ۲۵ هزار تومان بوده است.در این سناریو دلار برای سال آینده ۳۵ هزار تومان برآورد شده است و با متوسط رشد سالانه ۵۰ درصدی نرخ ارز، در سال ۱۴۰۴ دلار به بیش از ۱۰۰ هزار تومان و نهایتا در ۱۴۰۶ به ۲۸۵ هزار تومان خواهد رسید.اما در سناریوی رفع تحریم‌ها، نرخ برابری دلار به ریال برای امسال و سال بعد حدود ۱۸ هزار تومان در نظر گرفته شده است. در این حالت در انتهای بازه شش ساله دلار به ۵۵ هزار تومان خواهد رسید.

ورشکستگی در ۱۴۰۵ حتی در صورت رفع تحریم

این گزارش مدعی آن است که شاخص «نسبت بدهی دولت به تولید ناخالص داخلی» برای سناریوی تداوم تحریم‌های اقتصادی در سال ۱۴۰۱ از آستانه حساسیت عبور می‌کند و دولت مطابق استانداردهای بین‌المللی در سال ۱۴۰۳ به دلیل ناتوانی در بازپرداخت بدهی در شرایط احتمال ورشکستگی قرارمی‌گیرد.

اگرچه در سناریوی رفع تحریم‌ها شرایط ورشکستگی با تاخیر رخ می‌دهد، ولی با حفظ ساختارهای کنونی و عدم تجدیدنظر اساسی در رویه خلق بدهی‌های دولت، شاهد ورود بدهی دولت به احتمال ورشکستگی در سال ۱۴۰۵ حتی در سناریوی رفع تحریم‌های اقتصادی خواهیم بود.

 تورم پایدار ۴۰ درصدی؟

در این گزارش اشاره شده است: بدیهی است گزینه جایگزین ورشکستگی برای دولت تکیه بر تورم‌های بالاتر خواهد بود. در این صورت انتظار می‌رود روند بلندمدت تورم ۲۰ درصد دو دهه گذشته (به غیر از سال‌های تحریمی) به نظام تورمی حدود ۴۰ درصد سالانه مانا شود.در این گزارش، حتی در صورت برداشته شدن فشار تحریم، در ۶ سال آینده نرخ تورمی بیش از ۲۵ درصد و به طور متوسط ۲۸ درصد خواهیم داشت.علاوه بر آن متوسط تورم سالانه در سناریوی باقی ماندن تحریم‌ها، نزدیک به ۵۴ درصد خواهد بود.

با این همه سوال اینجاست که گزارش منتشر شده تا چه مقدار مورد تائید اقتصاددانان است؟

سید مرتضی افقه، استاد دانشگاه و اقتصاددان در این خصوص به آفتاب یزد گفت:« با توجه به فعال بودن متغیر‌های غیر اقتصادی داخلی خیلی نمی‌توان به این محاسبات کمی و مدل‌ها اتکا کرد، اما مواردی که در گزارش سازمان برنامه و بودجه ذکر شده است با کمی تغییرات قابل حدس و گمان بود.»

وی تصریح کرد:« واقعیت این است که اگر تحریم‌ها برداشته نشود اقتصاد دچار فرو پاشی خواهد شد. من بعید می‌دانم با شرایط فعلی امکان تداوم اقتصاد، بیشتر از یکسال وجود داشته باشد بنابراین تصورم این است که به هر حال باید به سمت حل مسئله تحریم‌ها بروند در غیر این صورت مدیریت اقتصاد امکان نا پذیر خواهد بود و کشور دچار بحران‌های اقتصادی شدید و احتمالا در پی آن بحران‌های سیاسی و اجتماعی خواهد شد. به نظر می‌رسد هدف از این محاسبه و گزارش هم همین باشد که اگر مسئله تحریم‌ها حل نشود چه مشکلاتی پیش خواهد آمد.»

این اقتصاد دان در خصوص اینکه فروپاشی اقتصادی در علم اقتصاد به چه معناست گفت:« ببینید در یک اشل کوچک بودجه دولت را در نظر بگیرید، وقتی دولت نتواند حتی هزینه‌های جاری خود را تامین کند معنی‌اش این است که حتی به کارکنان خودش هم نمی‌تواند پرداختی داشته باشد، از طرف دیگر وقتی هزینه‌های عمرانی هم نداشته باشد بسیاری از پیمانکارانی که تا الان با دولت قرار داد می‌بستند دیگر این کار را نخواهند کرد اگر چه طی چند سال گذشته هم بسیاری از آن‌ها به این دلیل اینکه بودجه‌های عمرانی کاهش یافته است اقدام به همکاری با دولت نکرده‌اند و این‌ها باعث می‌شود بیکاری که امروز یک بحران است، به بحران عمیق‌تری تبدیل شود و افزایش یابد. وقتی بیکاری افزایش یابد در علم اقتصاد بدون در نظر گرفتن بحران‌های سیاسی و اجتماعی، به این معنی است که سطح تقاضا کاهش پیدا می‌کند و این یعنی همان مختصر تولیدی هم که در داخل انجام می‌شود خریدار نداشته باشد ضمن اینکه قدرت خرید کاهش پیدا می‌کند و فقر گسترده می‌شود، بدون شک طبعات آن به بحران‌های سیاسی و اقتصادی نیز منجر می‌شود.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه