ارسال به دیگران پرینت

تقویت همکاری دوجانبه قطر و ترکیه

اردوغان فردا به دوحه سفر می کند

رئیس جمهور ترکیه فردا(دوشنبه) در سفری رسمی برای تقویت همکاری دوجانبه و هماهنگی خارجی به قطر سفر می‌کند.


اردوغان فردا به دوحه سفر می کند

رئیس جمهور ترکیه فردا(دوشنبه) در سفری رسمی برای تقویت همکاری دوجانبه و هماهنگی خارجی به قطر سفر می‌کند.

به گزارش سایت روزنامه العربی الجدید، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه فردا(دوشنبه) برای شرکت در نشست‌های دوره هفتم کمیته مشترک استراتژیک میان قطر و ترکیه به دوحه می‌رود. سفر وی دو روز طول خواهد کشید.

مصطفی کوکسو، سفیر ترکیه در دوحه در این باره گفت: در جریان سفر اردوغان به قطر توافق‌نامه‌هایی میان دو کشور در زمینه‌های فرهنگ، تجارت، سرمایه‌گذاری، امداد، جوانان و ورزش، دیپلماسی، توسعه و بهداشت امضا خواهد شد.

از زمان تأسیس کمیته استراتژیک مشترک میان قطر و ترکیه در سال ۲۰۱۴ این دو کشور ۶۸ توافق‌نامه را در زمینه‌های اقتصاد، صنعت، دفاع، امنیت، سرمایه‌گذاری، انرژی، فرهنگ و آموزش امضا کرده‌اند.

کوکسو گفت: این کمیته نه فقط در حمایت از روابط دوجانبه میان دوحه و آنکارا بلکه در نزدیک کردن دیدگاه‌ها در سیاست خارجه نقش دارد. از زمان تأسیس این کمیته شش دوره برگزار شده است.

وی گفت: قطر و ترکیه درباره تعدادی از پرونده‌ها از جمله بحران سوریه، اوضاع سیاسی در لیبی، مبارزه با تروریسم اتفاق نظر دارند و همواره درباره اوضاع افغانستان به هماهنگی می‌پردازند.

وی درباره روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور گفت: این روابط شاهد تحول بزرگی است. میزان تبادل تجاری میان دو کشور نزدیک به دو میلیارد دلار است. صادرات اصلی ترکیه به قطر در زمینه‌های تجهیزات ساخت و ساز، برق، مصالح ساختمانی و تولیدات متنوع است.

جابر الحرمی، نویسنده قطری در این باره گفت: نشست‌های دوره هفتم کمیته مشترک قطر و ترکیه میزان ائتلاف و توافق موجود میان دوحه و آنکارا را نشان می‌دهد که بارها در بوته آزمون قرار گرفته و به شراکت واقعی رسیده است. در نشست‌های دوره هفتم شراکت‌های جدیدی میان دو کشور ایجاد خواهد شد و افق‌های جدیدی برای همکاری منطقه‌ای میان طرف‌های شورای همکاری خلیج (فارس) و ترکیه طی مرحله آتی باز خواهد شد. این اولین دوره‌ای است که بعد از بحران شورای همکاری خلیج (فارس) برگزار می‌شود. موضع ترکیه همواره حمایت از قطر بوده است. نشست کنونی در شرایط سخت اقتصادی و بهداشتی منطقه برگزار می‌شود و نشان دهنده ادامه هماهنگی و همکاری میان دوحه و آنکارا در بحران‌های منطقه است. این هماهنگی نقش مثبتی را در تعدادی از بحران‌ها به ویژه بحران افغانستان ایفا کرده است. ما خروج امن نیروهای خارجی را از آنجا تضمین کردیم و قطر و ترکیه در راه اندازی مجدد فرودگاه کابل نقش ایفا کردند.

الحرمی گفت: در دیدار میان امیر قطر و اردوغان در دوحه تمام پرونده‌ها از جمله تقویت همکاری دوجانبه در زمینه‌های مختلف بررسی خواهد شد و توافق‌نامه‌هایی میان دو کشور امضا خواهد شد. شراکت میان دو کشور تنها در زمینه سرمایه‌گذاری، اقتصادی و نظامی و امنیتی نیست بلکه درباره ادامه هماهنگی خارجی در محافل بین المللی و همکاری میان دو طرف در حمایت از حقوق ملت‌ها و پیروزی مسائل مهم از جمله مسئله فلسطین است.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه