ارسال به دیگران پرینت

ونزوئلا | چهارمین محموله میعانات گازی

تحویل چهارمین محموله میعانات گازی ایران به ونزوئلا

ایران در راستای قرارداد با ونزوئلا برای صادرات میعانات گازی به این کشور و دریافت نفت خام، چهارمین محموله میعانات گازی خود را به این کشور تحویل داد.

تحویل چهارمین محموله میعانات گازی ایران به ونزوئلا

طبق گفته یکی از اعضای مجلس ونزوئلا، ایران چهارمین محموله میعانات گازی را در سال جاری میلادی به ونزوئلا تحویل داده است.
شرکت نفت دولتی ونزوئلا نیازی حیاتی به این میعانات گازی دارد، چون به‌خاطر تحریم‌های آمریکا هیچ گزینه دیگری برای تهیه آن ندارد. از این نفت خام فوق سبک برای ترکیب با نفت خام بسیار سنگین ونزوئلا استفاده می‌شود تا آن را رقیق‌تر کرده و آماده صادرات کند.
ایران و ونزوئلا که هر دو تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند، در سال جاری میلادی قراردادی امضا کرده‌اند که طبق آن ایران میعانات گازی خود را به کاراکاس می‌فرستد و نفت خام ونزوئلا را در ازای آن دریافت می‌کند.

چهارمین محموله میعانات گازی ایران به ونزوئلا رسید

یک قانونگذار ونزوئلا اعلام کرد که چهارمین محموله میعانات گازی ایران شامل دو میلیون بشکه رقیق‌ساز به این کشور رسیده است. رودریگز افزود که این وضعیت نشان‌دهنده وضعیت ونزوئلا در سایه تحریم‌ها است و این کشور مجبور است محصولاتی که پیش از این می‌ساخت را وارد کند.

چهارمین محموله میعانات گازی ایران به ونزوئلا رسید
 

یک قانونگذار ونزوئلا اعلام کرد که چهارمین محموله میعانات گازی ایران شامل دو میلیون بشکه رقیق‌ساز به این کشور رسیده است.

 

«آنجل رودریگز» قانونگذار ونزوئلا اعلام کرد که چهارمین محموله میعانات گازی ایران شامل دو میلیون بشکه رقیق‌ساز به این کشور رسیده است.

وی افزود که این محموله میعانات گازی ایران برای شرکت نفت دولتی ونزوئلا طی روزهای آینده تخلیه می‌شود.

 

رودریگز افزود که این وضعیت نشان‌دهنده وضعیت ونزوئلا در سایه تحریم‌ها است و این کشور مجبور است محصولاتی که پیش از این می‌ساخت را وارد کند.

 

خبرگزاری رویترز پیش از این به نقل از پنج منبع آگاه، از انعقاد قرارداد نفتی میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی نفت ونزوئلا خبر داده بود.

 

این قرارداد به‌رغم تحریم‌های ایالات متحده امضا می‌شود.

بر اساس این گزارش، در چارچوب این قرارداد، نفت سنگین ونزوئلا با میعانات گازی ایران تبادل خواهد شد تا کاراکاس از آن در راستای بهبود کیفیت نفت خام قیرمانند خود استفاده کند.

 

یکی از این پنج منبع اعلام کرد که این قرارداد ابتدا به مدت شش ماه به اجرا گذاشته می‌شود، اما امکان تمدید آن وجود دارد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در واکنش به گزارش خبرگزاری رویترز در خصوص توافق نفتی ایران و ونزوئلا، اعلام کرد که این امر می‌تواند نقض تحریم‌های ایالات متحده باشد.

 

این وزارتخانه اعلام کرد که به اعمال تحریم علیه هر دو کشور ادامه خواهد داد.

 

مرادی، کارشناس حوزه انرژی

قرارداد سواپ گازی با آذربایجان یک پشتوانه‌ است

یک کارشناس و تحلیلگر حوزه انرژی عنوان کرد: «ما حدود ۲۵ سال سابقه تبادلات گازی داریم و این در حقیقت دارد دوباره جریان پیدا می‌کند الیته با شرایط به نسبت جدید؛ بنابراین مسئله‌ای که متوقف شده و اختلاف ما با ترکمنستان بود و ترکمنستان هم خواهان ۲ میلیارد دلار اختلاف قیمت یا اجرت بهای گاز تامینی به ما بود، آن دو میلیارد دلار تسویه می‌شود.»

قرارداد سواپ گازی با آذربایجان یک پشتوانه‌ است
 

یک کارشناس و تحلیلگر حوزه انرژی عنوان کرد: «ما حدود 25 سال سابقه تبادلات گازی داریم و این در حقیقت دارد دوباره جریان پیدا می‌کند الیته با شرایط به نسبت جدید. بنابراین مسئله‌ای که متوقف شده و اختلاف ما با ترکمنستان بود و ترکمنستان هم خواهان 2 میلیارد دلار اختلاف قیمت یا اجرت بهای گاز تامینی به ما بود، آن دو میلیارد دلار تسویه می‌شود.»

 

حسن مرادی در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب»، در مورد قرارداد گازی میان ایران و آذربایجان که گفته می‌شود سالانه 1.5 تا 2 میلیارد متر مکعب به ایران انتقال پیدا می‌کند، گفت: «این عدد در حقیقت مازاد گازی است که سوآپ می‌شود. گازی که سوآپ می‌شود، حدود 12 یا شاید مقداری کمتر، میلیون بشکه است که اختلافش با گازی که تامین می‌شود، حدود 1 و نیم است و این مقدار، گازی است که به عنوان اجرت سوآپ بر می‌داریم و می‌تواند تا حدودی به بهبود وضعیت گاز در سطح مصرف زمستان کمک کند.»

او در پاسخ به این پرسش که آیا این 1.5 تا 2 میلیارد متر مکعب، گاز مصرفی پنج استان را تامین می‌کند یا خیر، اظهار کرد: «خیر، پنج استان را نمی‌توان تغذیه کرد اما بالانس را تغییر می‌دهد. بدان معنا که مصارف بعضی استان‌ها مثلا استان گلستان می‌شود به اندازه همین اختلاف. بنابراین نمی‌تواند گاز پنج استان را تامین کند اما پشتوانه خوبی‌ست برای ما که بدانیم با چه وضعیتی رو به رو خواهیم بود.»

 

مرادی درباره این ادعا که مطرح می‌شود که 2 میلیارد متر مکعب گاز در سال یعنی 1.20 تولید یک فاز عسلویه و از سال 95 هم شرکت غدیر سالیانه 2.5 میلیارد متر مکعب گاز ترکمنستان را به آذربایجان سوآپ می‌کرده و این قرارداد در واقع امر تازه‌ای محسوب نمی‌شود، گفت: «بله ما حدود 25 سال سابقه تبادلات گازی داریم و این در حقیقت دارد دوباره جریان پیدا می‌کند البته با شرایط به نسبت جدید. بنابراین مسئله‌ای که متوقف شده و اختلاف ما با ترکمنستان بود و ترکمنستان هم خواهان 2 میلیارد دلار اختلاف قیمت یا اجرت بهای گاز تامینی به ما بود، آن دو میلیارد دلار تسویه می‌شود.»

 

وی در ادامه افزود: «ایران با تدابیری که می‌اندیشد این دو میلیارد دلار را تغذیه می‌کند تا اختلافی وجود نداشته و تبادلات گازی همچنان ادامه داشته باشد.»

 

 

منبع : تسنیم
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه