ارسال به دیگران پرینت

رایزنی های مفیدی را با هیات مذاکره کننده جدید ایران

زمان بازگشت مجدد به مذاکرات | گفتگوها ادامه دارد

انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا پس از نشست کمیسیون برجام اعلام کرد که چهارشنبه یا پنجشنبه آینده به مذاکرات باز می گردیم.

زمان بازگشت مجدد به مذاکرات  | گفتگوها ادامه دارد

انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا پس از نشست کمیسیون برجام اعلام کرد که چهارشنبه یا پنجشنبه آینده به مذاکرات باز می گردیم.

مورا گفت: ما رایزنی های مفیدی را با هیات مذاکره کننده جدید ایران آغاز کرده ایم.

دیپلمات ارشد اروپایی در ادامه گفت:  گفتگوها ادامه دارد و همه طرف ها در حال بررسی همه پیشنهادات هستند.

وی افزود:  چهارشنبه یا پنجشنبه آینده به مذاکرات باز می گردیم.

گفتنی است که جلسه کمیسیون مشترک برجام بعد از ظهر روز جمعه به ریاست انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و علی باقری، رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران در محل هتل کوبورگ وین برگزار شد.

در این نشست که با شرکت هیأت‌های ایران، گروه ۱+۴ (روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) و اتحادیه اروپا برگزار شد، شرکت‌کنندگان به بررسی نتایج به دست‌آمده و پیشرفت‌های صورت‌گرفته در این دور از گفت‌وگوها با توجه به متون ارائه‌شده از سوی جمهوری اسلامی ایران پرداختند.

 

با اشاره به مذاکرات وین:

مرندی: نقشه ب ایران توسعه برنامه هسته‌ای‌اش است|آمریکا به توافق نیاز دارد

یک تحلیل‌گر سیاسی همراه تیم مذکرات ایران در وین گفت: آمریکا به توافق نیاز دارد و زمان به نفع ایران است. پس اگر آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نپذیرند وظایف‌شان ذیل توافق را به طور کامل انجام دهند، آن وقت توافقی در کار نخواهد بود.

مرندی: نقشه ب ایران توسعه برنامه هسته‌ای‌اش است|آمریکا به توافق نیاز دارد
 

محمد مرندی، تحلیل‌گر سیاسی و مشاور تیم‌ مذاکره‌کننده ایران در وین در گفت‌وگویی با المیادین گفت: برای آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نقشه «ب» وجود ندارد. نقشه «ب» آن‌ها جنگ روانی است اما نقشه «ب» ایران این است که به توسعه برنامه هسته‌ای‌اش و اعمال فشار علیه دشمنانش ادامه دهد و رابطه خود با کشورهای آسیایی را بهبود ببخشد.

 

وی ادامه داد: کمپین فشار حداکثری که تنها می‌خواسته مردم عادی ایران را رنج دهد شکست خورده است. ایالات متحده دیگر اهرم فشاری ندارد. اگر ما را ده بار تحریم کرده باشند، تحریم برای بار یازدهم تغییری ایجاد نمی‌کند. فشار حداکثری، فشار حداکثری است. دیگر بالاتر از آن چیزی ندارند. ایران خود را با شرایط وفق داده است. بدون شک شرایط در ایران سخت است اما ایران خود را وفق داده است. ایران دوام می‌آورد، رشد می‌کند و برای آمریکا به شدت سخت خواهد بود تا موضعش از شرق آسیا تا غرب آسیا و شرق اروپا و سایر جاها را حفط کند.

مرندی افزود: آمریکا مشکلات بزرگی در خاکش دارد. اختلافات عظیمی در این کشور وجود دارد. شرایط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ایالات متحده ایده‌آل نیستند. می‌دانیم که چین و روسیه و ایران درحال بزرگ شدن هستند. آمریکا برای مقابله با چین و روسیه سختی‌های زیادی دارد.

 

وی ادامه داد: آمریکا به توافق نیاز دارد و ایرانیان از این رو می‌دانند که زمان به نفع آن‌هاست. پس اگر آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نپذیرند وظایفشان ذیل توافق را به طور کامل انجام دهند، آن وقت توافقی در کار نخواهد بود.

 

مشاور تیم مذاکره‌کننده ایرانی بیان کرد: هر دو پیش‌نویس ما با برجام همخوانی دارند. درواقع پیس‌نویس‌ها مشخص می‌کنند که توافق چگونه به طور کامل اجرا شود. ایرانیان چیزی بیشتر از آنچه که در ۲۰۱۵ توافق شده بود نمی‌خواهند اما انتظار چیزی کمتر از آنچه توافق شده بود نیز نمی‌پذیرند.

 

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها تاکنون در تلاش بودند تا برخی تحریم‌ها را نگه دارند. آن‌ها می‌خواهند ایران به توافق هسته‌ای بازگردد اما می‌خواهند بسیاری از تحریم‌ها را حفظ کنند. در پایان  دوره دولت پیشین، آقای روحانی و وزارت خارجه مذاکرات را آغاز کردند اما آن مذاکرات موفقیت‌آمیز نبود. آن‌ها پیش‌نویس اسنادی را آماده کردند اما این تیم آن اسناد را بررسی کرده و اصلاحاتی اعمال کرده است چراکه برخی از جاهای آن پیش‌نویس مطابق با توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ یا برجام نبود و یا حتی آن را نقض می‌کرده است. در برخی حوزه‌ها نیاز جزئیات ذکر نشده بود پس این جاهای خالی باید پر می‌شد.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      لطفاً به فکرمردم بیجاره باشید همه داریم نابود میشیم توافق کنید

    • ناشناس ارسالی در

      هر چی در تقدیر جهان است به خواست خداوندبلند مرتبه خواه اسایش ارامش یا تنبیه انسانهای فریب کا ر ونا شکر

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه