ارسال به دیگران پرینت

فائو: افزایش بی سابقه قیمت مواد غذایی در جهان

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد که قیمت جهانی مواد غذایی در ماه اکتبر (مهر/آبان) با جهشی دوباره، به بالاترین حد خود از پس از ژوئیه ۲۰۱۱ میلادی رسیده است.

فائو: افزایش بی سابقه قیمت مواد غذایی در جهان

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در گزارشی اعلام کرد، شاخص قیمت مواد غذایی در ماه اکتبر (مهر/آبان) برای سومین ماه متوالی رو به رشد بوده و نسبت به ماه گذشته (سپتامبر) ۳ درصد افزایش داشته است.

این سازمان در بیانیه ای افزایش سالانه قیمت مود غذایی را ۳۱.۳ درصد اعلام کرده است. این شاخص که تغییرات ماهانه قیمت‌های جهانی محصولات غذایی اساسی را اندازه‌گیری می‌کند، در حال شکستن رکورد ثبت شده در ۲۰۱۱ است.

قیمت گندم در ماه جاری برای پنجمین ماه متوالی ۵ درصد و نسبت به سال گذشته ۳۸.۳ درصد افزایش یافته است. به گفته این آژانس ملل متحد مستقر در رم (ایتالیا)، این میزان از نوامبر ۲۰۱۲ به بالاترین حد خود رسیده است.

اخلال در عرضه گندم به دلیل «کاهش برداشت در کشورهای اصلی صادرکننده، به‌خصوص کانادا، روسیه و ایالات متحده» را از جمله افزایش قیمت آن بر شمرد. به گفته فائو، قیمت‌های جهانی دیگر غلات اصلی نیز نسبت به ماه گذشته افزایش یافته است.

این گزارش می افزاید: قیمت روغن های گیاهی نیز به نوبه خود طی یک ماه ۹.۶ درصد افزایش یافت و به بالاترین حد خود رسید. قیمت روغن پالم برای چهارمین ماه متوالی افزایش یافت. این افزایش عمدتاً به دلیل نگرانی هایی است که در مورد محدودیت تولید آن در مالزی به دلیل کمبود کارگران مهاجر در این کشور وجود دارد.

همچنین فائو در گزارش خود به افزایش قیمت محصولات لبنی اشاره کرده است که از ماه گذشته (سپتامبر) ۲.۶ واحد افزایش یافته است. در مقابل، قیمت پنیر به طور کلی ثابت ماند، زیرا عرضه آن از کشورهای عمده تولیدکننده برای پاسخگویی به تقاضای واردات جهانی کافی بوده است.

بر اساس این گزارش، به رغم کاهش قیمت جهانی گوشت گاو، قیمت گوشت طیور و گوسفند افزایش یافته که ناشی از رشد تقاضای جهانی و روند کند تولید آن است.

قیمت شکر نیز از ماه گذشته (سپتامبر) ۱.۸ درصد کاهش یافته که نخستین روند نزولی آن پس از افزایش در شش ماه متوالی بوده است.

در این گزارش همچنین آمده است: با وجود رکورد پیش‌بینی تولید غلات در جهان در سال ۲۰۲۱، انتظار می‌رود که ذخایر جهانی غلات در سال‌های ۲۰۲۱-۲۰۲۲ کاهش یابد. طبق گزارش فائو، برآوردهای به عمل آمده از تولید جهانی غلات در سال ۲۰۲۱ در حال حاضر ۲.۷۹۳ میلیون تن است که از آغاز ماه جاری تا کنون تولید گندم با کاهش ۶.۷ میلیون تنی مواجه شده است.

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه