ارسال به دیگران پرینت

قیمت دلارگران شد

آخرین تحولات بازار طلا و ارز پایتخت | نگاه معامله گران به برجام

بازار ارز و طلا امروز چهارشنبه 10 آذر 1400 شاهد صعود قیمت دلار ، قیمت سکه و قیمت طلا بود. قیمت درهم نیز کانال 8 هزار تومان را فتح کرد.

آخرین تحولات بازار طلا و ارز پایتخت  | نگاه معامله گران به برجام

قیمت دلار در انتهای معاملات عصر روز گذشته با 29  هزار و 200 تومان بسته شد. این اسکناس آمریکایی در بازار ارز 10 آذر 1400 بر مدار افزایش قرار گرفت و 70 تومان گران شد. قیمت دلار امروز 29 هزار و 270 تومان بود.

قیمت درهم کانال 8 هزار تومان را فتح کرد

امروز همزمان با افزایش قیمت دلار ، قیمت درهم نیز رشد کرد. قیمت درهم دیروز با 7 هزار و 920 تومان به کار خود پایان داد. قیمت درهم در شروع معاملات نقدی بازار ارز امروز با 50 تومان افزایش توانست خود را به پشت مرز 8 هزر تومان برساند و با 7 هزار و 970 تومان معامله شود.قیمت درهم  در ادامه روند بازار ارز امروز  توانست کانال 8 هزار تومان را فتح کند . با ضرب کردن قیمت درهم در نرخ تبدیل درهم به دلار (3.673) عدد 29 هزارو 384 تومان به دست می‌آمد که نسبت به قیمت دلار در بازار 114 تومان بالا تر بود. 

قیمت دلار ، سکه و طلا را بالا کشید

قیمت اونس طلا  در بازار جهانی امروز 16 دلار گران شد و با ۱۷۸۷ دلار خرید و فروش شد. قیمت طلا 18 عیار  روز گذشته 18 هزار و 400 تومان پایین رفت و با 1 میلیون و 251 و 100 تومان بسته شد. این فلز زرد رنگ امروز  با افزایش قیمت دلار و قیمت درهم بر مدار صعود قرار گرفت. قیمت طلا امروز 10 هزار و 800 تومان بالا رفت و با 1 میلیون و 261 و 800 تومان معامله شد.  قیمت سکه نیز  که دیروز 130 هزار تومان ارزان شد و با 12 میلیون و 555 هزار تومان به کار خود پایان داده بود.  در بازار امروز توانست بخشی از ضرر روز گذشته را جبران کند  و 75 هزار تومان  بالا برود. قیمت سکه در انتهای معاملات امروز 12 میلیون و 630 هزار تومان بود.   با احتساب قیمت 29 هزار 270 تومان برای دلار اندازه قیمت واقعی سکه 12 میلیون و 314 هزار تومان بود  و حباب قیمتی سکه 2.56 درصد به دست می‌آمد.

نگاه معامله گران به برجام

سومین روز از مذاکرات وین، امروز (چهارشنبه)  برگزار شد. اخبار برجام امروز هم در بازار ارز تهران برجسته بود.  قرار بود امروز پس از دو روز مذاکره درباره موضوعات اصلی، چشم انداز ادامه گفت‌وگوها با محور لغو تحریم‌ها مشخص شود. هم زمان هیات ایرانی سرگرم برگزاری جلسات کارشناسی با موضوع رفع تحریم‌ها است. امروز همچنین کارگروه تعهدات هسته‌ای تشکیل جلسه‌ داد و  عمده تمرکز گفت‌وگوها همچنان بر موضوع تحریم‌هاست. جمهوری اسلامی ایرن تاکید دارد تا زمانی که وضعیت تحریم‌ها روشن نشود، امکان تصمیم‌گیری در خصوص موضوعات دیگر وجود ندارد.

خبرگزاری تسنیم از قول "یک منبع" گفته کشورهای اروپایی در مذاکرات وین درخواست پایان سریع این دور از گفت‌وگوها را مطرح کرده‌اند.این خبرگزاری با انتشار این خبر همچنین از قول "یک منبع دیگر نزدیک به تیم مذاکره کننده ایران" گفته "تیم ایرانی ترجیح می‌دهد به ادامه گفتگوها تا زمانی که نیاز باشد، ادامه دهد".

تسنیم گفته مهمترین مانع در مسیر تفاهم حداکثری در نشست روز گذشته، اصرار طرف‌های اروپایی بر لزوم نظرخواهی مورد به مورد از آمریکا بود.

 
 

با آغاز دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران، چندین سناتور و نماینده کنگره آمریکا گفته‌اند بایدن اختیار ارائه تضمین درباره رفع ابدی تحریم‌های ایران را ندارد و همین موضوع موجب بروز عدم اطمینان در مذاکرات شده است.انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا هم آبان ۱۴۰۱ برگزار می‌شود و دموکرات‌ها با اختلاف اندکی اکثریت کرسی‌های کنگره را در اختیار دارند. جمهوری‌خواهان ممکن است سال آینده توافق احتمالی برای ورود دولت بایدن به برجام را از اثر بیندازند. عدم اجماع داخلی و دمدمی مزاجی آمریکا در عرصه بین‌الملل، مهم‌ترین مانع در مسیر دستیابی به توافق است. همین مسئله این ضرورت انکارناپذیر را ایجاد کرده که آمریکا برای بازگشت به برجام باید تضمین‌های قطعی و عینی ارائه دهد.

مذاکرات امروز بی نتیجه بود ادامه مذاکرات به فردا موکول شد.ایران در نشست کارگروه لغو تحریم‌ها روز سه‌شنبه، خواسته‌های خود را برای لغو تحریم‌ها به صورت دسته‌بندی‌شده و مشخص مطرح کرد و به دیگر هیأت‌ها نیز توصیه کرده است که فعالانه و سازنده به ارائه راهکار و پیشنهاد درباره چگونگی برداشتن تحریم‌ها بپردازند. مذاکرات برای لغو تحریم‌ها در روز پنجشنبه نیز ادامه می‌یابد.

 

آیا خرید و فروش طلا مشمول قانون مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود؟

یکی از موارد مشمول قانون مالیات بر عایدی سرمایه، معاملات طلا است که زیر ساخت های زیادی برای به مرحله اجرا رسیدن نیاز دارد.

 آیا خرید و فروش طلا مشمول قانون مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود؟
 

لایحه مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) که خرداد ماه امسال در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، تاکنون مسکوت مانده بود، اما به تازگی وزیر اقتصاد از احتمال اجرایی شدن آن طی ماه های آینده خبر داده است.

 

مالیات بر عایدی سرمایه جزء مالیات‌هایی است که در بیش از ۱۳۰ کشور در دنیا مورد استفاده قرار گرفته است. این پایه مالیاتی در واقع وسیله‌ای است برای مقابله با سوداگری و برای جلوگیری از ورود نقدینگی به بازارهای غیر واقعی مانند ارز، سکه، مسکن و خودرو.

رصد و شناسایی معاملات، اولین ابزار اجرایی این پایه مالیاتی محسوب می شود. با در نظر گرفتن اینکه روزانه معاملات دارایی های مشمول این قانون بسیار است، لذا به نتیجه رسیدن قانونگذار از اجرایی این پایه مالیاتی نیازمند زیرساخت هایی است. در این گزارش به طور ویژه به بررسی مالیات بر یکی از موارد مشمول این قانون جدید یعنی طلا می پردازیم.

 

حجت اله فرزانی، کارشناس اقتصادی گفت: نحوه محاسبه این مالیات، براساس صورتحساب‌های الکترونیکی صادره در زمان خرید و اختلاف آن با صورتحساب‌های صادره در زمان فروش است. به جهت جلوگیری از سوداگری، درصد مالیات برای نگهداری دارایی مورد نظر، کمتر از یکسال معادل ۳۵ درصد و بیش از یکسال براساس ماده ۱۳۱ قانون مالیات‌های مستقیم، کاهش می‌یابد، به گونه‌ای که تا سال پنجم به بعد، حداقل خواهد شد.

 

او ادامه داد: زیرساخت‌ صورتحساب‌های الکترونیکی در حال حاضر بابت مسکوکات سکه و طلا براساس کد ملی که در فاکتورها درج می‌شود، لحاظ خواهد شد، یعنی بخشی از زیرساخت‌های لازم عملیاتی شده است. اما نحوه محاسبه و اینکه مبنای قیمتی برای سایر منسوجات طلا به چه ترتیبی خواهد بود، در هاله‌ای از ابهام است.

 

این کارشناس اقتصادی در ادامه بیان کرد: در این قانون، معادل گرمی طلای ۱۸ عیار مبنا قرار گرفته و براساس نرخ اعلامی بانک در تاریخ خرید و فروش لحاظ می‌شود که این مساله نیز به پیچیدگی‌های محاسبه می‌افزاید. از جمله موارد چالش برانگیز دیگر، این است که دوره ۵ سال و بیشتر را مشمول تعدیل شده با تورم می‌دانند. یعنی می‌خواهند برای دوره بیش از ۵ سال، آثار تورم را در عایدی بر سرمایه حذف کنند. اما با توجه به اینکه کشور ما دچار تورم بالایی است، می‌طلبد که بند تعدیل، برای مدت زمان ۵ سال، کوتاه‌تر شود. زیرا گرفتن مالیات از بخشی که به علت افزایش سطح عمومی قیمت‌ها رخ داده، خیلی منطقی نیست.

او گفت: در این قانون به کارپوشه‌های افراد اشاره شده است که از این بابت تعبیه شدن زیرساخت‌های آن در سازمان امور مالیاتی، جای سوال خواهد بود.

 

فرزانی گفت: در این پایه مالیاتی، صورتحساب‌های الکترونیکی مبنای محاسبه قرار می‌گیرند. اما باید در نظر داشت که طلا می‌تواند موارد ثبت نشده‌ای نیز داشته باشد که شناسایی را دچار مشکل می‌کند. بنابراین، این طرح در این موارد نیازمند بازبینی است. به ویژه اینکه موارد غیر ثبتی و الکترونیکی و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات ما در سطح پایین قرار دارند که خود این موضوعات مزید بر علت خواهد شد و بی نظمی‌هایی را ایجاد می‌کند.

بدون مدیریت بازار طلا، اجرای CGT غیرممکن است

 

محمدرضا یزدی زاده کارشناس اقتصادی گفت: قانون مالیات بر عایدی سرمایه (CGT)، بسیار مشکل زا و مخرب است. زیرا طبق آنچه که در کلیات آمده، به فعالیت‌های غیرمولد و معافیت آن‌ها مشروعیت کامل داده شده است. بنابراین، در سیستمی که پربازده ترین، نقدشونده‌ترین و کم ریسک‌ترین فعالیت‌ها از مالیات معاف هستند، نمی‌توان انتظار داشت کسی به دنبال تولید برود.

او تاکید کرد: امیدوارم که یک لایحه معقول، با در نظر گرفتن تمام جوانبی که مالیات CGT به عنوان اساسی‌ترین مالیاتی که باید در کشور اجرا شود، مورد اجرا قرار بگیرد. اگر نتوانیم ارز و طلا را در کشور مدیریت کنیم، اجرای CGT نیز غیر ممکن و مخرب است.

منبع : اقتصاد نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه