ارسال به دیگران پرینت

قیمت دلار در هفته اول دولت جدید/ منتظر افت قیمت دلار باشیم؟

دوره دوم ریاست‌جمهوری دولت روحانی این هفته به پایان رسید. دورانی که در آن نرخ دلار آمریکا هشت برابر شد! حالا ابراهیم رئیسی در حالی عنان اقتصاد کشور را به دست گرفته که بازار ارز در فضای مبهم مذاکرات وین و وضعیت هشداردهنده آمارهای پولی حبس شده. در چنین شرایطی چه پیش‌بینی می‌توان از هفته اول دولت رئیسی در بازار ارز داشت؟

قیمت دلار در هفته اول دولت جدید/ منتظر افت قیمت دلار باشیم؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:  در حالی که انتظار می‌رفت در ادامه روند رو به رشد انتهای هفته گذشته، قیمت دلار کانال ۲۶ هزار تومانی را حفظ کند، نرخ اسکناس آمریکایی کاهشی شد و در انتهای هفته جاری حتی به نیمه اول کانال ۲۵ هزار تومانی بازگشت.

هفته پیش‌رو اولین روزها پس از پایان دوران برزخی تعویض دو دولت است و از این نظر برای فعالان و معامله‌گران اهمیت ویژه‌ای دارد. با توجه به اینکه دلار پس از تحلیف سال‌های۹۲ و ۹۶ عمدتا رفتاری آرام ولی صعودی داشته، تحلیل‌گران فنی احتمال می‌دهند که در دوره جاری نیز افزایش قیمت رخ دهد. حتی اگر چند روزه مهار شود.

از طرفی اکبر کمیجانی، رئیس‌کل بانک‌مرکزی نیز این روزها نسبت به آینده تورم در کشور اظهار نگرانی کرده و تنها راه کنترل پایه پولی و نقدینگی را رعایت جدی انضباط مالی دانسته است. همتی، رئیس پیشین بانک مرکزی هم به طور پیوسته، نسبت به تامین پولی کسری بودجه و اثرات تورمی ناشی از آن هشدار می‌دهد.

با این حال عده‌ای باور دارند که امکان افزایش عرضه ارز توسط بازارساز جهت تلطیف فضای روانی نسبت به دولت جدید وجود دارد و حتی علت کاهش قیمت دلار در روزهای پایانی هفته جاری را هم این می‌دانند که معامله‌گران به واسطه هراس از عرضه زیاد بازارساز در آغاز دولت سیزدهم وارد موقعیت فروش شدند.

بعضی دیگر اما این افزایش فروش را با احتمال تعطیلی دو هفته‌ای پایتخت با توجه به درخواست وزیر بهداشت، مرتبط می‌دانند. فارغ از این که کدام یک از این دو نگاه به واقعیت بازار نزدیک‌تر است، تاثیر درهم امارات را نباید فراموش کرد.

از دو روز پیش درهم امارات (حواله) برخلاف رشد قبلی با افت قیمت روبرو شد، بطوری که درهم امارات (حواله) که ۳ روز پیش تا هفت هزارتومان رسیده بود، روز گذشته با کاهش ۰.۲۸ درصدی به هفت هزار تومان رسید. طبیعتا با ریزش قیمت حواله درهم در چند روز اخیر، نرخ دلار هم متاثر شده است.

حالا هم به باور تحلیلگران تکنیکی، در صورتی که درهم به بالای مرز ۷ هزارتومانی برگردد، خریدها زیاد خواهد شد و دلار با شکستن مرز مقاومتی ۲۵ هزار و ۸۰۰ پا به کانال ۲۶ هزار تومانی می‌گذارد.

روند کاهشی دلار ادامه دارد؟

سهراب اشرفی، کارشناس و فعال بازار ارز، معتقد است که سخنرانی روز گذشته رئیسی در مراسم تحلیف توانسته قدری فضای بازار را تحت کنترل در بیارد.

او می‌گوید: از دیروز پس از تحلیف و با تاکید رئیس‌جمهور جدید بر برجام و حذف تحریم‌ها جو بازار آرامتر و قیمت دلار کمی کاهشی شد. این هفته هم پیش‌بینی می‌شود روند کاهشی ادامه پیدا کند اما این که کف قیمتی چقدر باشد، بستگی دارد به اخبار و اقدامات عملی رئیسی.

او در پاسخ به این سوال که امکان افزایش عرضه ارز در هفته پیش‌رو را چقدر می‌داند، عنوان می‌کند: ابزار اصلی بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز تزریق است. پیش از این هم تمام روسای بانک‌مرکزی دولت‌های قبلی این کار را می‌کردند، مثلا بهمنی چیزی حدود ۱۵۰ میلیارد دلار و سیف ۳۰ میلیارد دلار ارز به بازار تزریق کردند اما الان قاعدتا شرایط این کار را ندارند و ممکن است به علت محدودیت منابع ارزی حتی برای تامین ارز کالاها هم به مشکل بخورند.

سیگنال نگران‌کننده هفته آینده

یکی از اتفاقات مهم برای بازار در هفته جاری حمله به کشتی تجاری رژیم صهیونیستی بود. این نخستین باری بود که حمله به کشتی تجاری خسارت جانی در میان غیر نظامیان به بار آورد! حالا هم رژیم صهیونیستی مدعی شده که مدارک خود را برای متهم کردن ایران به بریتانیا داده و برخی رسانه‌ها هم گزارش کردند که بریتانیا ایران را مقصر معرفی کرده است.

رژیم صهیونیستی با تهدید ایران، هشدار داده که موضوع را از طریق سازمان ملل پیگیری خواهد کرد. آمریکا نیز از رژیم صهیونیستی در این مسئله اعلام حمایت کرده و این موضوع به افزایش نگرانی‌ها درباره مذاکرات وین دامن زده است.

با این حال اشرفی باور دارد که بازار به سیگنال‌های ماجرای کشتی واکنش چندانی نشان نمی‌دهد چون پیش از این هم با مسائلی از این دست و تهدیداتی این چنینی مواجه بوده‌ایم. او به عنوان گواه ادعای خود مسیر کاهشی در چند روز اخیر را یادآوری می‌کند آن هم در حالی که تهدیدات رژیم صهیونیستی در این باره شدت یافته بود.

ظاهرا حتی حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی هم نتوانسته موجب بدبینی او به ماجرای مذاکرات شود. اشرفی عنوان می‌کند که بازار ما چند هفته‌ای در شرایط برزخی تعویض دولت بود و حالا دولت همراه امیدواری درباره مذاکره روی کار آمده، آمریکا هم منتظر روی کار آمدن دولت جدید بود. پس از اینجا به بعد بازار باید منتظر سیگنال‌های جدید برجامی باشد!

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه