ارسال به دیگران پرینت

سویه جدید، بازار‌های سراسر جهان به هم ریخت

سویه اُمیکرون به اروپا رسید

سه کشور آلمان، انگلیس و جمهوری چک از شناسایی افراد مبتلا به سویه جدید آفریقایی اُمیکرون در کشورشان خبر دادند.

 سویه اُمیکرون به اروپا رسید

مقامات آلمان (شنبه) از شناسایی اولین مورد مشکوک ابتلا به سویه جدید ویروس کرونا، اُمیکرون، در فردی که از آفریقای جنوبی بازگشته است، خبر داد.

«کای کلوس» وزیر امور اجتماعی ایالت هِسِن  که فرودگاه بین المللی فرانکفورت در آن واقع است، در حساب کاربری توییتر خود نوشت: «شب گذشته چندین جهش ویروس کرونا در مسافری که تازه از آفریقای جنوبی به آلمان بازگشته بود، شناسایی شد.»

همچنین موسسه ملی بهداشت عمومی جمهوری چک نیز امروز (شنبه) اعلام کرد که یک مورد مشکوک به سویه اُمیکرون در فردی که مدتی در کشور نامیبیا بوده، شناسایی کردند. سخنگوی این موسسه با صدور بیانیه‌ای در این باره توضیح داد: «یک آزمایشگاه در حال بررسی برای یافتن نمونه مثبت سویه اُمیکرون در این فرد است. ما منتظر تایید یا رد این مورد هستیم.»

در لندن نیز وزیر بهداشت انگلیس از ثبت دو مورد ابتلا به سویه اُمیکرون ویروس کرونا در این کشور خبر داد.

سویه جدید کرونا شامل ۵۰ جهش مربوط به ویروس SARS CoV-۲ اصلی است که در سال ۲۰۱۹ در چین ظاهر شد. این نوع جدید ویروس به سلول‌های انسانی دسترسی دارد.

روز جمعه، سازمان بهداشت جهانی این سویه جدید را نامگذاری کرد و آن را نگرانی جدید نامید. با این اعلام شناسایی این سویه جدید، بازار‌های سراسر جهان به هم ریخت. منشا این گونه جدید منطقه جنوبی آفریقا اعلام شده است. چندی پیش، کشور‌های انگلیس، آلمان و ایتالیا مرز‌های هوایی خود را  به روی آفریقای جنوبی بستند.

 

هر آن‌چه تاکنون درباره گونه ویروس کرونا امیکرون می‌دانیم

 

گونه جدید ویروس کرونا با نام علمی B.1.1.529 به‌تازگی در آفریقای جنوبی کشف و توسط سازمان بهداشت جهانی با اسم «امیکرون» (Omicron) معرفی شده است.

 

اولین نمونه‌های ابتلا به کرونا امیکرون از ۲۰ آبان در کشور «بوتسوانا» شناسایی شد و در این مطلب می‌خواهیم نگاهی به اندک اطلاعات در دسترس درباره این سویه داشته باشیم.

در حال حاضر مشخص نیست که واکسن‌های موجود تا چه اندازه در برابر گونه کرونا امیکرون موثر عمل می‌کنند.

 

تحقیقات برای کشف پاسخ این سوال در دست انجام قرار دارد، ولی آن‌چه تاکنون می‌دانیم حاکی از آن است که برخی از جهش‌های این سویه احتمالا می‌توانند واکسن‌ها را دور بزنند.

 

«تولیو د اولیویرا» همه‌گیرشناس اهل آفریقای جنوبی توضیح می‌دهد که گیرنده ACE2 در گونه ویروس کرونا امیکرون ۱۰ جهش دارد، در حالی که گونه بتا ۳ جهش و دلتا ۲ جهش داشت.

 

گیرنده ACE2 پروتئینی است که مدخلی برای ایجاد آلودگی در سلول‌های بدن توسط ویروس کرونا ایجاد می‌کند. اولیویرا می‌گوید گونه کرونای امیکرون دارای مجموعه بسیار عجیبی از جهش‌هاست و فقط در پروتئین اسپایک بیش از ۳۰ جهش دارد.

 

 

به گفته «ریچارد لسلز» متخصص بیماری‌های عفونی، گونه امیکرون شباهت‌هایی به گونه لامبدا و بتا دارد که ذاتا قادر به گریز از سیستم ایمنی بودند.

 

با این حساب، جهش جدید کرونا این ویروس را مسری‌تر از قبل خواهد کرد و احتمالا اثربخشی واکسن‌ها را کاهش خواهد داد.

 

با این وجود، پزشکان و متخصصان مکزیکی به مردم توصیه کرده‌اند که از گونه امیکرون نهراسند و اجازه دهند تا تحقیقات بیشتری درباره این جهش انجام شود.

 

در عین حال، از همه شهروندان خواسته شده تا به استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی، شستن دست‌ها و ادامه واکسیناسیون ادامه دهند.

 

ویروس کرونا امیکرون به‌طور عمده در میان جوانان مشاهده شده است. این سویه تاکنون به آفریقای جنوبی، هنگ کنگ، چین و بلژیک رسیده.

 

کشورهایی مثل آلمان که از قبل با موج چهارم کووید-۱۹ مواجه شده بودند، با افزایش سخت‌گیری‌ها مانع از ورود مسافران از آفریقای جنوبی می‌شوند تا جلوی ورود امیکرون به این کشور را بگیرند.

کمیسیون اروپا هم به دنبال شیوع گونه B.1.1.529 پیشنهاد بستن مرزهای هوایی از جنوب آفریقا را داده است.

 

افزون بر این، سازمان بهداشت جهانی هم گونه امیکرون را به عنوان یک گونه نگران‌کننده توصیف کرده، به این معنا که جهش جدید می‌تواند سرعت شیوع بالاتری داشته باشد، نمونه‌های وخیم‌تری از بیماری کووید-۱۹ را به وجود آورد و اثربخشی واکسن‌ها را کاهش دهد.

 

آسترازنکا، فایزر/بیون‌تک و مدرنا به‌صورت جداگانه در حال انجام تحقیقاتی برای بررسی میزان اثربخشی واکسن‌های تولید خود روی گونه امیکرون هستند.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه