ارسال به دیگران پرینت

خدمات میلیونی در هتل‌های حیوانات

هتل در دنیای حیوان‌ها هم ستاره‌بندی دارد. بعضی از پانسیون‌های شمال شهر تهران که تبلیغات زیادی در دنیای مجازی به راه انداخته‌اند از مارک‌های آلمانی غذاهایشان گفته و عکس‌های رنگارنگی از آرایش متنوع حیوان‌ها به نمایش گذاشته‌اند.

خدمات میلیونی در هتل‌های حیوانات

هتل در دنیای حیوان‌ها هم ستاره‌بندی دارد. بعضی از پانسیون‌های شمال شهر تهران که تبلیغات زیادی در دنیای مجازی به راه انداخته‌اند از مارک‌های آلمانی غذاهایشان گفته و عکس‌های رنگارنگی از آرایش متنوع حیوان‌ها به نمایش گذاشته‌اند.

 این‌جا هتل 5 ستاره حیوان‌هاست؛ سگ و گربه‌هایی که وقتی صاحبشان سر کار می‌رود، چند ساعتی در این‌جا نگهداری می‌شوند! آنهایی که نیاز به شست‌وشو دارند به حمام فرستاده می‌شوند و بعضی دیگر زیر دست آرایشگر می‌نشینند و موهایشان کوتاه می‌شود.

 روزنامه شهروند با این مقدمه، آورده است: البته کوتاه کردن موها فقط به یک ماشین‌کردن ساده خلاصه نمی‌شود و مدل‌های مختلفی در منوی آرایشگر حیوان‌ها وجود دارد. در هتل حیوان‌ها خدمات همسریابی هم ارائه می‌شود. آلبوم بزرگی از حیوان‌های نر و ماده و از انواع نژادها وجود دارد و حیوان پسندیده شده به‌عنوان جفت حیوان میهمان انتخاب می‌شود.

در فروشگاه هتل، لباس‌های رنگارنگ حیوان‌ها به چوب‌رختی آویزان شده است. علاوه بر لباس، کفش‌های متنوعی برای آنها وجود دارد و انواع و اقسام اسباب‌بازی‌ها و سرگرمی‌های مورد نیاز حیوان نیز به فروش می‌رسد. مالکان هتل حیوان‌ها، عنوان پانسیون را برای مرکزشان انتخاب کرده‌اند و می‌گویند، این شغل نوظهور به سرعت در حال گسترش است.

هتل 5 ستاره در دنیای حیوان‌ها

هتل در دنیای حیوان‌ها هم ستاره‌بندی دارد. بعضی از پانسیون‌های شمال شهر تهران که تبلیغات زیادی در دنیای مجازی به راه انداخته‌اند از مارک‌های آلمانی غذاهایشان گفته و عکس‌های رنگارنگی از آرایش متنوع حیوان‌ها به نمایش گذاشته‌اند. این تبلیغات تا جایی پیش می‌رود که یکی از پانسیون‌هایی که در منطقه الهیه تهران قرار دارد از کلاس‌های آموزشی برای حیوان‌های خانگی پرده‌برداری می‌کند. هزینه نگهداری حیوان‌ها در این پانسیون‌ها بستگی مستقیم با کیفیت خدماتی دارد که به حیوان‌ها ارائه می‌دهند. بعضی از پانسیون‌ها به چند قفس کوچک و مقداری غذا خلاصه می‌شوند و برخی دیگر مدعی‌اند به بهترین وجه ممکن از حیوان شما پذیرایی می‌کنند. آنها عادات حیوان را از شما می‌پرسند؛ به‌عنوان مثال بعضی از حیوان‌ها عادت دارند در جعبه‌های پلاستیکی بخوابند و بعضی دیگر به خوابیدن روی چمن عادت دارند. بعضی حیوان‌ها نیاز دارند در طول روز مسافتی پیاده‌روی و دوندگی کنند و بعضی دیگر به نوعی میوه یا غذای خاص علاقه نشان می‌دهند.

پانسیون‌های ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت در ازای نگهداری حیوان‌ها روزانه 5 تا 10 ‌هزار تومان دریافت می‌کنند و هزینه نگهداری در پانسیون‌های لوکس به روزی 50 تا 70 ‌هزار تومان نیز می‌رسد. این قیمت‌ها برای نگهداری سگ و گربه‌ها وضع شده‌اند. نگهداری جوندگان و پرندگان هزینه کمتری دارد. از کم امکانات‌ترین تا لوکس‌ترین پانسیون‌ها برای نگهداری این دسته از حیوان‌های خانگی روزانه حداقل 2 و حداکثر 10 هزار تومان قیمت تعیین کرده‌اند.

علاوه بر کیفیت نگهداری، جثه حیوان نیز در تعیین قیمت‌ها اثرگذار است. حیوان‌ها بر اساس وزنشان به زیر 15 کیلوگرم و بالای 15 کیلوگرم تقسیم‌بندی می‌شوند. در پانسیون‌ها حیوان‌های بزرگتر به دلیل فضای نگهداری و غذای مصرفی بیشتر هزینه بالاتری دارند. با این حساب می‌شود گفت، شاغلان مالک حیوان خانگی، به‌صورت ماهانه حداقل 60 ‌هزار و حداکثر حدود 2 ‌میلیون و 100 ‌هزار تومان برای نگهداری حیوان‌هایشان هزینه می‌کنند. علاوه بر شاغلان بعضی افراد حیوان‌های خود را مدت زمان طولانی‌تری به این پانسیون‌ها می‌سپارند. آنها معمولا افرادی هستند که قصد مسافرت دارند یا به دلیل بعضی شرایط در مقاطعی امکان نگهداری از حیوانشان را ندارند.

کلاس‌های آموزشی چند‌میلیون تومانی

در پانسیون‌ها علاوه بر نگهداری مقطعی حیوان‌ها، خدمات جانبی دیگری نیز ارائه می‌شود. کلاس‌های آموزشی برای حیوان‌ها یکی از جالب‌ترین این خدمات است. با پانسیونی در منطقه الهیه تماس می‌گیرم و به مربی حیوان‌ها ارتباط داده می‌شوم. مربی که خود را «کی مرام» معرفی می‌کند به «شهروند» می‌گوید: این کلاس‌ها در دو دوره برگزار می‌شود. دوره مقدماتی و پیشرفته. در دوره مقدماتی دستورهای ضروری به حیوان آموزش داده می‌شود، مثلاً این‌که کجا دستشویی برود، مفهوم فرامین منفی و عبارت نکن را یاد بگیرد و در کل آموزش‌هایی که حیوان را تحت امر صاحبش درآورد. این مرحله بیشتر ویژه توله‌ها و حیوان‌های تازه خریداری شده است. در مرحله پیشرفته که بیشتر مخصوص حیوان‌های بزرگتر و آموزش دیده است دوره‌های اصلاح رفتار برای حیوان‌ها برگزار می‌شود.

افزایش اعتماد به نفس حیوان و از بین بردن ترس‌هایش، ترک‌کردن برخی عادات مثل صمیمیت با غریبه‌ها و ... نرخ کلاس‌های مقدماتی که دوره یک ماهه دارند 500 تا 800 ‌هزار تومان است و هزینه آموزش در کلاس‌های پیشرفته که شامل 12 جلسه است یک میلیون و 200 تا یک میلیون و 500 ‌هزار تومان است. هزینه کلاس‌ها ممکن است به دلیل دیرآموزی حیوان افزایش داشته باشد. به‌گفته این مربی، باهوش‌ترین سگ‌ها، سگ‌های نژاد «ژرمن شپرد» هستند که بیشتر توسط پلیس و گروه‌های امداد به کار گرفته می‌شوند و بازیگوش‌ترین سگ‌ها برای آموزش سگ‌های «هاسکی» هستند. این سگ‌ها به دلیل انرژی و تحرک زیاد، تمرکز کمتری برای آموزش دارند.

در برخی از پانسیون‌های نگهداری حیوان‌ها علاوه بر کلاس حیوان‌ها، دوره‌های آموزشی برای مالکان هم برگزار می‌شود. در این جلسات به افراد تشویق و تنبیه‌های مناسب، نیازهای انواع نژادها و باید و نبایدهای رفتار با حیوان‌ها آموزش داده می‌شود. جلسات مالکان کوتاه‌تر است و حداکثر به 5 جلسه ختم می‌شود. نرخ هر جلسه حدود 100 تا 200 ‌هزار تومان است و علاوه بر کلاس‌های حضوری شامل پکیج‌های آموزش غیرحضوری نیز می‌شود. این پکیج‌ها بین 20 تا 50 ‌هزار تومان قیمت دارد.

از کوتاه کردن ناخن تا مدل مو

آرایشگاه حیوان‌ها یکی دیگر از بخش‌های تماشایی این پانسیون‌هاست. آرایشگر، کاتالوگی از انواع مدل‌های آرایش حیوان‌ها در اختیار مالک می‌گذارد. بیشتر این مدل‌ها از ژورنال‌های خارجی انتخاب شده‌اند. آنها یک نرخ‌نامه کلی دارند که به صورت پایه در نظر گرفته می‌شود و به ازای آرایش حیوان با مدل‌های مختلف این قیمت‌ها را افزایش می‌دهند. نرخ‌های پایه برای آرایش سگ‌ها حدود 25 هزار تومان برای نژادهای کوچک تا 8 کیلوگرم، 30 هزار تومان برای نژادهای متوسط تا 15 کیلوگرم و 35 ‌هزار تومان برای نژادهای بزرگ بالای 15 کیلوگرم است. نرخ پایه آرایش گربه‌ها 30 ‌هزار تومان و آرایش پرندگان شامل کوتاه کردن بال و گرفتن ناخن بین 10 تا 15 ‌هزار تومان است.

نوسانات قیمت برای شست‌وشوی حیوان‌ها کمتر است. بیشتر پانسیون‌ها برای شستن سگ‌ها با توجه به وزنشان بین 20 تا 35 ‌هزار تومان و برای شستن گربه‌ها 35 هزار تومان قیمت‌گذاری کرده‌اند.

درآمد هنگفت از خدمات همسریابی!

همسریابی یکی دیگر از خدمات جالب پانسیون‌های نگهداری از حیوان‌های خانگی است. در این پانسیون‌ها برای حیوان‌هایی که نیاز به جفتگیری و تولیدمثل دارند زوج مناسب جست‌وجو می‌شود. زوج مناسب حیوانی است که عاری از بیماری باشد و باعث بر هم خوردن نژاد نوزادهای متولد شده نشود. پیدا کردن زوج مناسب با مشاوره یک دامپزشک انجام می‌شود. در پانسیون‌ها معمولاً مجموعه‌ای از نژادهای معمول سگ و گربه و سایر حیوان‌های خانگی نگهداری می‌شود. عکس این حیوان‌ها به همراه شناسنامه و مشخصات کامل در کاتالوگ‌هایی به چاپ رسیده است و پس از مشاوره با دامپزشک پانسیون، زوج مناسب در اختیار حیوان مهمان قرار داده می‌شود. پروسه دریافت هزینه خدمات همسریابی کمی متفاوت است. به‌طور معمول با مالک حیوان خانگی یک توافق ایجاد می‌شود که تعدادی از توله‌های متولد شده به مالک و تعدادی به صاحب پانسیون واگذار شود. اگر پانسیون گربه نر واگذار کند یکی از توله‌ها را می‌گیرد و اگر گربه ماده واگذار شود تنها یک توله به مهمان سپرده می‌شود و بقیه توله‌های متولد شده از آن صاحب پانسیون خواهد بود. صاحب پانسیون با فروش توله‌ها یا جوجه‌های تازه متولد شده برای خود یک درآمد جنبی ایجاد می‌کند.

یکی از مشتریان این پانسیون‌ها به «شهروند» می‌گوید: بعضی از پانسیون‌ها حقوق حیوان‌ها را رعایت نمی‌کنند و با بهره‌برداری زیاد از حد از حیوان‌های مولد زندگی طبیعی آنها را مختل می‌کنند. این افراد تنها به منافع مادی حاصل از تولد نوزادان فکر می‌کنند و در واقع از حیوان‌های مولد بهره‌کشی مادی می‌کنند. قیمت نوزادان سگ و گربه در پانسیون‌ها حداقل حدود 500 هزار تومان و حداکثر به 2 تا 3 ‌میلیون تومان برای نژادهای کمیاب‌تر می‌رسد.

در پانسیون‌ها خدمات ثبت نژادهای اصیل در فدراسیون‌های جهانی و ارائه کد رهگیری به حیوان‌ها نیز انجام می‌شود. ثبت نژاد در فدراسیون‌های بین‌المللی پس از معاینه حیوان و دریافت تأییدیه‌های لازم انجام می‌شود. این برگه ثبت ارزش حیوان را بالا می‌برد و آن را گرانقیمت‌تر می‌کند. میکروچیپ همان کد رهگیری برای حیوان است. این روش به مالک حیوان‌ها کمک می‌کند تا با اختصاص یک کد هویتی منحصربه‌فرد برای حیوان، در صورت گم‌شدن امکان ردیابی حیوان را برای مالک آن فراهم کند. این کد هویتی یک کد جهانی است و با کاشت یک دستگاه ردیاب ظریف در بدن حیوان قابل پیگیری است. ثبت نژاد حیوان‌ها و کاشت میکروچیپ حدوداً بین 50 تا 200 ‌هزار تومان هزینه در بر دارد.

از سوهان منقار پرنده تا کفش سگ

فروشگاه حیوان‌ها یکی دیگر از بخش‌های جانبی پانسیون‌هاست. در این فروشگاه‌ها انواع و اقسام خوراکی‌های حیوان‌های مختلف، وسایل بازی و سرگرمی، اسباب زندگی و حتی لوازم تزئینی مانند لباس و کفش حیوان‌ها به چشم می‌خورد. تقریباً تمام خوراکی‌ها وارداتی است و بهترین مارک‌های آن از آلمان وارد می‌شود. قیمت خوراکی‌ها متفاوت است. خوراکی‌ها با توجه به نوع حیوان و وزن بسته‌ها قیمت‌گذاری می‌شوند اما معمولاً غذایی کمتر از 20 هزار تومان پیدا نمی‌کنید. اسباب‌بازی‌ها شامل توپ‌های رنگی، آویزهای مختلف و وسایلی با فرم‌های مختلف است؛ از بالشتک‌های نرم و بادی گرفته تا احجامی با بافت‌های زبر و مرجانی که گفته می‌شود پرنده‌ها برای سوهان کشیدن منقار خود از آن استفاده می‌کنند! اسباب‌بازی‌ها بین 10 تا 50 ‌هزار تومان قیمت دارند و همراه با فروش هرکدام از آنها یک برگه کوچک راهنمایی به مشتری عرضه می‌شود.

وسایل ضروری نیز شامل ظرف‌های غذا و آبخوری، جای خواب، قفس و سبدهای حمل حیوان‌ها می‌شود. این وسایل نیز بین 15 هزار تا 2 میلیون تومان قیمت دارند. ارزان‌ترین آن آبخوری‌های کوچک مسافرتی است و گران‌ترین‌ها سبدهای مخصوص حمل سگ‌های بزرگ جثه است. لباس حیوان‌ها بین 20 تا 50 هزار تومان قیمت دارد. لباس‌های سگ بیشترین طرفدار را دارد اما برای سایر حیوان‌ها نیز سفارش دوخت لباس پذیرفته می‌شود. کفش‌های حیوان‌ها نیز بیشترشان مخصوص سگ‌هاست که حدوداً 30 تا 50 ‌هزار تومان قیمت دارد و 2 جفت است. یک جفت برای دست‌ها و یک جفت برای پاها.

صاحب یک فروشگاه کالای حیوان‌های خانگی به «شهروند» می‌گوید: کفش سگ‌ها کاربردی بیشتر از تزئین صرف دارد. سگ‌ها معمولاً در محیط‌های آزاد پیاده‌روی می‌کنند. این کفش‌ها به مالکان وسواسی اجازه می‌دهد که حیوان با پاهای کثیف وارد محیط خانه نشود.

تخلف پانسیون‌ها قابلیت پیگیری قانونی دارد

پانسیون‌ها در ازای پذیرش حیوان‌ها یک برگه شناسایی به مالک تحویل می‌دهند که روی این برگه‌ها سلامت حیوان‌ها، رعایت اصول نگهداری از حیوان‌ها و گزارش به موقع مشکلات احتمالی تضمین کتبی شده است. «مجید ذاکریان» نایب رئیس جامعه دامپزشکی حیوان‌های کوچک درباره قانونی بودن این تضمین‌ها به «شهروند» می‌گوید: پانسیون‌ها معمولا مجوزهای خود را از شبکه‌های دامپزشکی دریافت می‌کنند و چنانچه مشکلی ایجاد شود یا تخلفی صورت بگیرد این موضوع می‌تواند از طریق شبکه‌های دامپزشکی پیگیری شود.

صاحب یک پانسیون حیوان‌ها در منطقه 10 تهران به «شهروند» می‌گوید: تمیز کردن به موقع قفسه‌های نگهداری و استاندارد بودن غذا و میزان خوراکی عرضه شده به حیوان‌ها، چکاپ‌های دامپزشکی و اطمینان از بیمار نبودن یا بیمار نشدن حیوان‌های مهمان مهم‌ترین تعهدات پانسیون حیوان‌های خانگی است.

او ادامه می‌دهد: معمولاً پانسیون‌ها از پذیرش حیوان‌های بیمار یا پرسر و صدا و بی‌قرار خودداری می‌کنند. ضمن این‌که حیوان‌های خانگی به دلیل وابستگی به مالکانشان چنانچه به مدت طولانی در پانسیون نگهداری شوند دچار افسردگی و حتی مرگ می‌شوند. غذا نمی‌خورند و اگر پرنده باشند آواز نمی‌خوانند یا پرهایشان می‌ریزد. به همین دلیل پانسیون‌ها از پذیرش بیشتر از یک ماه به دلیل دردسرهای احتمالی ناشی از وابستگی حیوان به صاحبش، خودداری می‌کنند.

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه