ارسال به دیگران پرینت

مقام اماراتی: ۱۰ میلیارد دلار در ترکیه سرمایه‌گذاری خواهیم کرد

محمد حسن السویدی، رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه ابوظبی طی نشست خبری در آنکارا اعلام کرد که امارات متحده عربی ۱۰ میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در ترکیه اختصاص داد.

مقام اماراتی: ۱۰ میلیارد دلار در ترکیه سرمایه‌گذاری خواهیم کرد

 امارات متحده عربی ۱۰ میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در ترکیه اختصاص داد.

محمد حسن السویدی، رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه ابوظبی امروز طی نشست خبری در آنکارا اعلام کرد که امارات متحده عربی ۱۰ میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در ترکیه اختصاص داد.

السویدی پس از امضا شدن توافق‌نامه‌ها با حضور شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه نشست خبری برگزار کرد.

وی با بیان اینکه محمد بن زاید آل نهیان بنابه دعوت اردوغان به ترکیه سفر کرده است، گفت: امارات متحده عربی ۱۰ میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در ترکیه اختصاص داده است.

یکی از مشوق هایی که محمد بن زاید با استفاده از آن عملا لحن اردوغان و موضع گیری های وی راجع به امارات را تلطیف کرده، وعده انجام سرمایه گذاری های قابل توجه در خاک ترکیه است. یک منبع آگاه به میدل ایست آی گفته است که بن زاید به اردوغان در یک تماس تلفنی در اوایل سال جاری گفته که "آماده است تا مبلغ ۱۰۰ میلیارد دلار در ترکیه سرمایه گذاری کند". دیگران گفته اند که این رقم حداقل ۱۰ میلیارد دلار عنوان شده است (سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دلاری امارات در ترکیه، در روز چهارشنبه سوم آذرماه سال جاری، از سوی نهاد های رسمی تایید شد). بدون تردید هر دو رقم به قدری وسوسه کننده هستند که اردوغان جهت نجات اقتصادِ بحرانی کنونی ترکیه به آن ها چشم داشته باشد. البته که پیش از نیز برخی نهاد های مرتبط با سرمایه گذاری خارجی امارات و اعضای خاندان سلطنتی این کشور و دیگر سرمایه داران خصوصی اماراتی، نسبت به سرمایه گذاری در بخش های مالی، بهداشت و درمان، و مالی ترکیه ابراز تمایل کرده اند. امری که در صورت محقق شدن می تواند سرمایه گذاری به میزانِ سه تا چهار میلیارد دلار را شامل شود.

البته که در شرایط فعلی، هیاتی از سوی دولت ترکیه به ریاست وزرای تجارت و اقتصاد این کشور به همراهِ تجار ترکیه ای نیز در امارات حضور دارند و آماده بحث در مورد فرصت های سرمایه گذاریِ امارات در خاک ترکیه هستند. پیشنهاد های سرمایه گذاری امارات به ترکیه در شرایطی مطرح می شوند که ارزش لیر ترکیه به شدت سقوط می کند و پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۳ ترکیه نیز موقعیت سیاسی و محبوبیت مردمی رجب طیب اردوغان نیز به شدت مخدوش شده است. ارزش لیر ترکیه از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، حدودا ۵۵ درصد از ارزش خود را در برابر دلار آمریکا از دست داده است و نرخ تورم نیز به نحو فزاینده ای بیش از ۲۰ درصد اعلام می شود.

در اوایل ماه جاری، اردوغان در جریان دیدار با یک سیاستمدار ترکیه ای، سرمایه گذاری های احتمالی امارات در خاک ترکیه را به مثابه راه گریزی جهت خروج از بحران جاری اقتصادی این کشور که به ضرر وی است، عنوان کرده است (منابع آگاه این اطلاعات را به میدل ایست آی داده اند). البته که طرف اماراتی نیز به خوبی می داند که وضعیت بی ثباتِ لیر ترکیه، عملا تا حد زیادی امنیت سرمایه گذاری آن را به خطر خواهد انداخت. با این همه، اردوغان، بن زاید و سرمایه گذاری های وی در ترکیه را عاملی اساسی جهت خروج از بحران اقتصادی فراگیر ترکیه و تزلزل موقعیتش قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ترکیه (۲۰۲۳) ارزیابی می کند».

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه