ارسال به دیگران پرینت

لیر ترکیه همچنان در حال سقوط + اخبار لحظاتی پیش

لحظاتی پیش قیمت هر دلار در بازار ترکیه، به 13/1 لیر رسید.

لیر ترکیه همچنان در حال سقوط + اخبار لحظاتی پیش

لیر ترکیه همچنان در حال سقوط

لحظاتی پیش قیمت هر دلار در بازار ترکیه، به 13/1 لیر رسید.

لیر از ابتدای سال ۳۲.۸ درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است و نرخ تورم سالانه به نزدیک به ۲۰ درصد رسیده است که چهار برابر هدف دولت است؛ بانک مرکزی از آگوست تا کنون نرخ بهره خود را ۴۰۰ واحد کاهش داده است و به ۱۵ درصد رسانده است و این بدان معناست که ترکیه دارای نرخ بهره واقعی منفی است، سیاستی که ارزش دارایی لیر را کاهش می دهد و به مردم انگیزه بیشتری برای خرید ارزهای خارجی و طلا می دهد.

وضعیت کنونی اقتصاد ترکیه نشان می‌دهد که سیاست‌های اقتصادی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه اشتباه بوده و سیاست‌های غیر منطقی او، به اقتصاد این کشور ضربه زده است.

اردوغان و دولت وی بار‌ها اعلام کرده اند که افزایش فقر و گرسنگی در ترکیه، واقعیت ندارد و این فقط بخشی از جنگ روانی و سیاه نمایی دشمنان و مزدوران است اما مشاهده قیمت‌ها و تحلیل شرایط بازار و جامعه، نشان می‌دهد که میلیون‌ها خانوار ترکیه در شرایط اقتصادی سخت و در تنگنای مالی قرار گرفته اند.

طبق نظر کارشناسان، کاهش ارزش واحد پول ملی ترکیه، پیش از آن که یک اتفاق اقتصادی و مرتبط با تحولات بازار‌های جهان و منطقه باشد، یک موضوع سیاسی و مرتبط با بسیاری از مسائل داخلی ترکیه و سیاست‌های حزب عدالت و توسعه است.

به نظر می‌رسد در صورتی که اقدامات موثری برای تغییر روند در اقتصاد ترکیه مانند فراگیر شدن دوباره نهاد‌های سیاسی و اقتصادی، اعطای استقلال به بانک مرکزی، مستقل شدن سیستم قضایی، بازگشت به اصول علم اقتصاد و برگزیدن متخصصان اقتصادی صورت نگیرد، وضعیت اقتصادی بغرنج تری در انتظار این کشور باشد.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه