ارسال به دیگران پرینت

لکه‌های تیره:

برای رفع گودی چشم چه کارهایی انجام دهیم

لکه‌های تیره و همچنین گودی زیر چشم یک مشکل شایع در بین مردم است و ده‌ها روش درمانی مختلف وجود دارند که ادعای موثر بودن و رفع تیرگی زیر چشم دارند.

برای رفع گودی چشم چه کارهایی انجام دهیم

لکه‌های تیره و همچنین گودی زیر چشم یک مشکل شایع در بین مردم است و ده‌ها روش درمانی مختلف وجود دارند که ادعای موثر بودن و رفع تیرگی زیر چشم دارند. متاسفانه اکثر این روش‌های درمانی فقط باور های غلطی هستند که ادعای حل مشکل و از بین بردن گودی زیر چشم را دارند؛ اما در حقیقت فقط می توانند از وخیم شدن اوضاع جلوگیری کنند.

در ادامه چند باور غلط متداول در زمینه از بین بردن گودی زیر چشم را که نباید فریب آن ها را بخورید با هم مرور می کنیم. بسیاری از این موارد تنها قادر به جلوگیری از تشدید لکه و تیرگی زیر چشم هستند، اما نتایج آنها پایدار نیست.

در بیشتر مواقع، گودی زیر چشم به علت مشکلات تغذیه.ای و سبک زندگی ناسالم به وجود می آید. اگرعلت گودی زیر چشم این موارد باشد، با اصلاح رژیم غذایی و سبک زندگی مشکل گودی زیر چشم بدون نیاز به درمان بیشتر حل می‌شود.

موارد زیر به عنوان علت گودی زیر چشم شناخته شده‌اند:

– کمبود آب در بدن: عدم نوشیدن آب کافی و مصرف نوشابه و قهوه زیاد در روز، باعث کمبود آب در بدن می شود.

– کمبود ویتامین: اگر ویتامین C، K و آهن بدن کم باشد، گودی زیر چشم اتفاق می افتد.

– کمبود خواب: اگر به مقدار کافی (۷-۸ ساعت در شبانه روز) نخوابید، ممکن است دچار گودی زیر چشم و همچنین تیرگی زیر چشم بشوید.

افزایش سن: با افزایش سن، کلاژن تولیدی بدن کاهش می یابد. اولین قسمتی که تحت تاثیر این کمبود کلاژن قرار می گیرد، پوست حساس دور چشم است.

– کاهش وزن: بیشتر افراد اول از قسمت صورت لاغر می شوند. هنگامی که فرد کاهش وزن شدید داشته باشد، ممکن است دچار گودی زیر چشم شود. این گودی هم به علت لاغر شدن ناگهانی صورت و هم به علت کمبود ویتامین ناشی از وزن کم کردن اتفاق می افتد.

– ژنتیک: یکی از علل گودی زیر چشم عوامل ژنیتیک و ارثی است که در این صورت می توان آن را با روش های زیبایی درمان کرد.

– سیگار: سیگار عامل کمبود کلاژن و در نتیجه کاهش الاستیسیته پوست است. با کشیدن سیگار ممکن است دچار گودی زیر چشم شوید.

– مشکل در سینوس‌ها: التهاب سینوس ها باعث گودی در زیر چشم می شود. گرفتگی بینی یکی از علائم این التهاب است. در این صورت باید جهت رفع مشکل به پزشک مراجعه کنید.

۱- درمان‌های خانگی و کرم های زیر چشم

روش‌های درمان خانگی گودی زیر چشم بسیار متعدد هستند. از جمله این موارد می توان به استفاده از تی بگ (کیسه های چای)، خرید کرم‌های زیر چشم گران قیمت و استفاده از ماسک های صورت اشاره کرد. این موارد می توانند ظاهر ناحیه زیر چشم افراد را بهبود بخشند، اما فقط یک درمان موقت به حساب می آیند که به صورت موقت، گودی و لکه های تیره ی زیر چشم شما را خواهند پوشاند.

۲- درمان گودی زیر چشم با لیزر

درمان های مبتنی بر لیزر در سال های اخیر بسیار محبوب شده اند و برخی افراد بر این باورند که لیزر می تواند لکه های تیره زیر چشم را نیز درمان کند. با این که لیزر ها در درمان بسیاری از مشکلات پوستی موفق هستند، اما از بین بردن گودی و لکه های زیر چشم را نمی توان جزو این موارد در نظر گرفت.

۳- رفع گودی زیر چشم با خواب بیشتر

 بسیاری از افراد بر این باورند که افزایش ساعت خواب می تواند به آن ها در رهایی از شر لکه های تیره و گودی زیر چشم کمک کند. با اینکه خواب بیشتر قطعا در کاهش لکه و تیرگی زیر چشم موثر است، اما نمی توان گفت که تاثیری بلند مدت دارد و برای برخی از افراد نیز کارساز نیست.

واقعیت این است که گودی زیر چشم و لکه های تیره می توانند در اثر عوامل ژنتیکی شکل بگیرند و خوابیدن بیشتر دوای درد شما نیست. خواب نمی تواند جای خالی بافت زیر پوست چشم را پر کند و در نتیجه گودی برطرف نمی شود.

۴- بهبود گودی زیر چشم با مصرف نمک کمتر

همچون خواب، مصرف نمک کمتر می تواند ظاهر لکه های تیره زیر چشم شما را بهبود بخشد، اما به شکل کامل مشکل را برطرف نخواهد کرد.

۵- از بین بردن چین و چروک و گودی زیر چشم با عمل جراحی

بسیاری از افراد پس از مصرف دارو و کرم های مختلف و عدم کسب نتیجه، نسبت به تمامی این راه ها ناامید می شوند و این باور را بدست می آورند که عمل جراحی تنها راه چاره برای بهبود ظاهر زیر چشم است. این یک باور غلط است و شما برای بهبود ظاهر این بخش از صورت خود نیاز به چاقوی جراحی و یک پروسه تهاجمی ندارید.

برای رفع گودی چشم چه کارهایی انجام دهیم

چند تمرین ورزشی برای رهایی از گودی زیر چشم

با بالا رفتن سن، کاهش حجم گونه ها می تواند منجر به گود شدن زیر چشم شود. جهت حالت دادن و لیفت عضلات اطراف چشم، پیشنهاد می کنیم تمرین زیر را انجام دهید:

۱- حرکت حفره ای چشم

حجمی مناسب از کرم های مرطوب کننده را قبل از انجام هرگونه نرمش و تمرین بر روی دست و صورت خود بمالید. کف دست خود را بر روی گونه ها قرار دهید، به نحوی که نوک انگشتان در دو طرف پیشانی قرار گیرند. دست خود را حرکت دهید تا عضلات و پوست دو ناحیه پیشانی و گونه های شما به حرکت درآیند. این تمرین را حداکثر تا دو دقیقه ادامه دهید.

۲- حرکت رقص چشم ها

این نرمش می تواند حرکات عضله حلقوی چشم ها را قوی تر و تقویت کند و در نتیجه افتادگی پوست و تیره شدن را برطرف خواهد کرد.

برای این کار کافیست، سر خود را بالا نگه داشته و رو به جلو باشید، سپس چشم ها را از بیرون به مرکز و سپس از مرکز به بیرون متمرکز کنید. این کار را برای پنج بار انجام دهید. حالا در حالتی که چشم ها بسته است، به پایین و بینی خود نگاه کنید.

۳- حرکت فشردن چشم

این حرکت می تواند به تمام ناحیه چشم و اطراف آن حالت دهد و تمرکز اصلی آن نیز بر روی پلک های پایینی و گودی زیر چشم است.

بر روی هر کدام از پلک های بسته خود نوک انگشت را قرار دهید. این حرکت می تواند به تمرکز شما کمک کند. حالا سعی کنید چشم های خود را محکم بفشارید و تا پنج بشمرید. سپس خیلی سریع چشم های خود را باز کنید. حالا دوباره تا پنج بشمرید و نگاه خود را سریع بین چپ و راست جابجا کنید. ۱۰ بار این حرکت را تکرار کنید.

۴- حرکت لیفت پلک

این حرکت جهت تقویت و محکم کردن ناحیه زیر پلک های چشم پیشنهاد می شود. متخصصان معتقدند این حرکت می تواند گردش خون را بالا برده و ظاهری جوان را به چشمان شما برگرداند.

برای این حرکت از انگشت وسط دست های خود استفاده کنید و با آن پلک پایینی چشم ها را بکشید. به صورت همزمان سعی کنید پلک های بالایی خود را ببندید. این حرکت را تا سه ثانیه نگه دارید. حرکت لیفت پلک را ۱۰ بار، پنج روز در هفته انجام دهید تا بهترین نتایج حاصل گردد.

ماسک طبیعی برای رفع گودی زیر چشم

۱- ماسک روغن نارگیل

روغن نارگیل در رفع تیرگی یا افتادگی زیر چشم ها بسیار موثر و مفید است. جهت کسب بهترین نتایج در زمانی کوتاه تر باید هر روز چند قطره از این روغن را بر روی ناحیه زیر چشم ماساژ داد.

۲- ماسک روغن بادام

روغن بادام نقش یک آب رسان را برای پوست ایفا کرده و به رفع تیرگی زیر چشم و به حداقل رساندن ظاهر چروک پنجه کلاغی کمک می کند. افراد می توانند ترکیبی از روغن بادام و عسل را هر شب به نواحی اطراف چشم خود اعمال کرده و از بروز تیرگی های این ناحیه پیشگیری کنند.

۳- ماسک گلاب

این ماسک برای رفع خستگی چشم ها بهترین عملکرد را دارد. قرار دادن یک گلوله پنبه آغشته به گلاب بر روی چشم ها به مدت ۱۵ دقیقه می تواند سبب آرامش و رفع خستگی آن ها شود. همچنین، ماسک گلاب می تواند به کاهش پف چشم ها نیز کمک کند.

۴- ماسک جوش شیرین و شیر

شیر می تواند آرامشی برای چشم های خسته باشد. جهت تهیه این ماسک ۴ قاشق غذا خوری شیر تازه و کامل و ۲ قاشق غذا خوری جوش شیرین را ترکیب کنید. جهت روان و خامه مانند شدن این ترکیب باید آن را به خوبی در هم آمیخت. سپس، ترکیب را در فریزر قرار داده و پس از سرد شدن بر روی چشم های خود بگذارید. پس از گذشت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه آن را با آب سرد بشویید. با استفاده از این ماسک پس از گذشت مدت اندکی چشم ها احساس سلامت و تازگی خواهند داشت.

۵- بسته چای

بسته چای های سبز، سیاه یا دارویی درمان مناسبی برای رفع فرو رفتگی و تیرگی زیر چشم ها به شمار می روند. تعدادی بسته چای استفاده شده را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در فریزر قرار دهید. سپس، کیسه های چای را مرطوب کرده و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بر روی چشم ها بگذارید. این روش، یکی از بهترین درمان های خانگی رفع تورم و تیرگی اطراف چشم ها به شمار می رود.

۶- ماسک خیار

خیار از نظر داشتن ویژگی تسکین بخش خود شناخته شده و ماسک آن نیز بیشتر جهت تسکین درد و خستگی چشم ها به کار می رود. اعمال متداول این ماسک انرژی و تازگی دوباره ای به چشم ها می بخشد. خیار را رنده کرده و پس از نیم ساعت قرار دادن در یخچال، آن را به صورت یکسان در اطراف چشم ها پخش کنید. با گذشت ۳۰ دقیقه، چشم ها را با آب سرد بشویید.

۷.شیر سرد

یک تکه پنبه را درون یک کاسه شیر سرد بیندازید سپس تکه های پنبه را روی چشم و نواحی تیره زیر چشم ها به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید سپس صورت خود را با آب معمولی بشویید و از این ماسک به مدت ۲ هفته استفاده کنید.

***پیشگیری

در بسیاری افراد می توان از ایجاد سیاهی،تیرگی و علت گودی زیر چشم جلوگیری کرد و یا آن را به حداقل رساند. بهترین روش برای انجام این کار، استفاده ی روزانه از مرطوب کننده ها، کرم ضد آفتاب، مصرف رژیم غذایی کامل حاوی آهن و ویتامین K و خواب کافی است.

در مورد اغلب جوانان، رعایت این موارد برای جلوگیری از علت سیاهی زیر چشم کافی است. با افزایش سن، پوست شما حتی با تغذیه مناسب و خواب کافی و لوسیون های مرطوب کننده، در مقابل استرس، خستگی و عناصر محیطی خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد. به این دلیل افراد مسن که به سیاهی اطراف چشم دچار هستند، برای درمان موثر رفع سیاهی دور چشم به متخصص پوست و زیبایی مراجعه می کنند.

 

منبع : افکارنیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه