ارسال به دیگران پرینت

رئیس پنتاگون در بحرین:

ایران مایل به تعاملی جدی در این زمینه نباشد، همه گزینه‌های لازم را در نظر خواهیم گرفت

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز شنبه ۲۰ نوامبر، در نشست منامه بحرین در بخشی از صحبت‌های خود به صنعت پهپادی ایران اشاره کرد و استفاده آن‌را در منطقه خاورمیانه خطرناک توصیف کرد. وزیر دفاع آمریکا در ادامه به تهران هشدار داد که نباید این توهم را داشته باشد که می‌تواند روابط واشنگتن با کشورهای منطقه را مختل کند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز شنبه ۲۰ نوامبر، در نشست منامه بحرین در سخنرانی خود به کشورهای منطقه خاورمیانه و متحدین این کشور اطمینان داد که واشنگتن همچنان بر ادامه حمایت از متحدان منطقه‌ای خود متعهد است.

آقای آستین در بخش‌هایی از این سخنرانی از برنامه هسته‌ای ایران به عنوان چالشی مهم نام برد و افزود: «من می‌خواهم با صراحت اعلام کنم که ایالات متحده همچنان به صلح و ثبات در این منطقه متعهد است. آمریکا همچنان به یافتن راه‌حلی دیپلماتیک درباره پرونده هسته‌ای ایران متعهد است و برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ تلاش می‌کند. با این حال اگر ایران مایل به تعاملی جدی در این زمینه نباشد، آن‌گاه همه گزینه‌های لازم برای حفظ امنیت ایالات متحده را در نظر خواهیم گرفت.»

اظهارات آقای آستین در آستانه برگزاری مذاکرات هسته‌ای در وین می تواند هشداری به مقام‌های تهران در نظر گرفته شود. قرار است پس از چندین ماه تاخیر، گفتگوهای هسته‌ای بر سر احیای برجام در وین پی گرفته شود. هرچند مقام‌های غربی می‌گویند گفتگوها باید از همان‌جایی که متوقف شده ادامه یابد، اما تهران بر این باور است باید مذاکرات از نقطه‌ای پیش از این و از جایی که به باور ایران «نقطه توقف گفتگوها» بوده از سر گرفته شود.

 

آستین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به صنعت پهپادی ایران اشاره کرد و استفاده آن‌را در منطقه خاورمیانه خطرناک توصیف کرد. وزیر دفاع آمریکا در ادامه به تهران هشدار داد که نباید این توهم را داشته باشد که می‌تواند روابط واشنگتن با کشورهای منطقه را مختل کند.

هرچند آقای آستین در این سخنرانی تلاش کرد به کشورهای عربی اطمینان دهد که واشنگتن همچنان بر تعهدات خود در حمایت از این کشورها پایبند است اما مشخص نیست این موضوع تا چه اندازه از سوی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مورد توجه قرار گیرد. این کشورها پیشتر بارها خواستار حضور در مذاکرات هسته‌ای شده‌اند. ضمن اینکه از قدرت‌های جهانی خواسته‌اند تنها بر برنامه هسته‌ای ایران متمرکز نمانند و توافقی جامع که در آن فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران را نیز مورد توجه قرار می‌دهد در دستور کار قرار گیرد.

این در حالیست که تهران همواره اعلام کرده بر سر برنامه‌های موشکی و دفاعی خود مذاکره‌ای با کشورهای دیگر نخواهد داشت.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام ارشد در دولت جو بایدن گفته است که انتظار نمی‌رود آقای آستین در این سفر تعهدات جدیدی به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بدهد. این در حالیست که بعد از خروج ایالات متحده آمریکا از افغانستان نگرانی‌ها در میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در خصوص آینده روابط با واشنگتن افزایش یافته است. آقای آستین در ماه سپتامبر سفری به خاورمیانه داشت و قرار بود در ریاض هم با مقام‌های سعودی دیدار کند که این ملاقات به درخواست طرف سعودی لغو شد. هنوز مشخص نیست حضور آقای آستین در نشست منامه تا چه اندازه می‌تواند از نگرانی‌های کشورهای منطقه خاورمیانه در خصوص آینده روابط با آنها بکاهد.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • یک ایرانی ارسالی در

      آقای آستین بهتره گنده ترازدهانش سخن نگویدوازتهدیدایران قهرمان بپرهیزدکه ما خیلی دستهای پنهان وآشکاردشمنانمان رادرآستین شکستیم،آستین که سهل است.

    • علی ارسالی در

      با سلام مرد است و حرفش

    • ناشناس ارسالی در

      آمریکاهیچ غلطی نمیتواندبکند

    • ایرانی ارسالی در

      هرکشوری که درخاورمیانه هنوزگول حرفهای امریکارا بخوردخیلی احمق است ازسرنوشت 19ملیون افغانستانی که حتی یک وعده غذادراین سرمای زمستان ندارند درس عبرت بگیرند.اگرمسئولین ایران 1درصدبامردم بودندایران الگویی برای جهانیان بود.چه فایده بادزدی هایشان مردم راناامیدودرمانده کرده اند

    • علی ارسالی در

      آستین بمون تو آستین وگرنه از موچ قطع می شی .
      هیکلی وار عقلی یوخ .اشک

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه