ارسال به دیگران پرینت

مذاکرات آینده هسته‌ای | مذاکرات | تحریم‌های غیرقانونی

ادعای جدید مقام وزارت دفاع آمریکا علیه تهران

یک مقام عالی‌رتبه در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) امروز (جمعه) به شبکه الجزیره گفت که «لوید آستین» در سفر خود به بحرین در خصوص موضوعات مختلفی از جمله مذاکرات هسته‌ای با ایران و نوع برخورد با دولت سوریه با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس گفت‌و‌گو خواهد کرد.


ادعای  جدید مقام وزارت دفاع آمریکا علیه تهران

یک مقام عالی‌رتبه در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) امروز (جمعه) به شبکه الجزیره گفت که «لوید آستین» در سفر خود به بحرین در خصوص موضوعات مختلفی از جمله مذاکرات هسته‌ای با ایران و نوع برخورد با دولت سوریه با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس گفت‌و‌گو خواهد کرد.

به گفته او، تمرکز دولت آمریکا بر تهدیداتی که از جانب چین احساس می‌کند، به معنای خروج از غرب آسیا نیست و علی‌رغم سؤالاتی که در خصوص تعهد آمریکا به امنیت کشورهای همسو با خود در منطقه غرب آسیا وجود دارد، اما واشنگتن همچنان دهها هزار تن از نیروهای خود را در پایگاههایش در منطقه حفظ خواهد کرد.

این مقام نظامی آمریکایی تصریح کرد که خروج این کشور از افغانستان بدون وجود پایگاههایی در خلیج فارس و همکاری کشورهای عربی هم‌پیمان ممکن نبود. او با قدردانی از همکاری نیروهای نظامی کشورهای عربی با آمریکا در موضوع خروج از افغانستان گفت که این همکاری ارزش سرمایه‌گذاری نظامی در منطقه خلیج فارس را نشان می‌دهد.

او همچنین گفت که وزیر دفاع آمریکا در جریان سفر منطقه‌ای خود در خصوص تصمیم برای ادامه حضور نظامی در عراق و سوریه با ادعای مبارزه با تروریست‌های داعش به رایزنی خواهد پرداخت.

مقابله با ایران

این مقام وزارت دفاع آمریکا، سپس گفت که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از راه‌حل دیپلماتیک برای حل موضوع هسته‌ای ایران در مذاکرات وین استقبال می‌کنند. او سپس مدعی شد که این کشورها همزمان حامی اقدامات آمریکا علیه ایران هستند تا به تعبیر او جلوی اقدامات تهران در منطقه گرفته شود.

او با تروریستی خواندن گروههای مقاومت در منطقه که علیه حضور آمریکا اقدام می‌کنند، گفت که ایران با حمایت از این گروهها در صدد رویارویی و فشار بر آمریکاست.

این مقام آمریکایی افزود: «برای مقابله با ایران راه‌حل نظامی وجود ندارد و برای مقابله با ایران، باید به تقویت دولت‌ها و سازمان‌های امنیتی در منطقه پرداخت.»

او در خصوص حملات آمریکا علیه گروههای مقاومت در منطقه نیز مدعی شد که پنتاگون با اقدام نظامی علیه گروههای مورد حمایت ایران، در صدد ارسال این پیام است که آمریکا آماده دفاع از خود بدون کشیده شدن به جنگ کلاسیک است.

رابطه با حکومت سوریه

این مقام عالی‌رتبه وزارت دفاع آمریکا در واکنش به سفر «عبدالله بن زاید» وزیر خارجه امارات به سوریه و دیدار با بشار اسد، مدعی شد که هم‌پیمانان آمریکا باید بدانند که دولت سوریه با کمک ایران و روسیه توانست ماندگار باشد و اراضی از دست رفته خود را بازگرداند.

او با تأکید بر مخالفت آمریکا در عادی‌سازی روابط با دولت سوریه گفت که واشنگتن همچنین بر این موضع خود استوار است و همپیمانان آمریکا باید در راستای ثبات و امنیت سوریه تلاش کنند. وی با اتهام‌زنی دوباره به دولت سوریه در خصوص استفاده از سلاح شیمیایی و شکنجه مخالفان، گفت که کشورهای همسو با آمریکا نباید با این حکومت رابطه داشته باشند و تقویتش کنند.

او در ادامه به تحریم‌های آمریکا علیه سوریه اشاره کرد و گفت که واشنگتن به ادامه وضع این تحریم‌ها مصمم است و ادامه این تحریم‌ها مانع بزرگی در برابر شرکای واشنگتن در منطقه برای برقراری روابط با دولت سوریه است.

برکناری بشار اسد دیگر هدف نیست

در این راستا «ایتان گلدریچ» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک نیز در کنفرانسی در استانبول به تشریح موضع دولت آمریکا در قبال حکومت سوریه پرداخت.

به نوشته وبگاه عنب بلدی، گلدریچ در ابتدا گفت که طی روزهای گذشته با طرف‌های مختلف سوریه از جمله گروه موسوم به «ائتلاف معارضان»، «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد)، «شورای دموکراتیک سوریه»، «اداره خودمختاری کردستان سوریه»، تشکیلات موسوم به «دولت موقت سوریه» و گروههای مدنی دیدار کرده است تا موضع دولت آمریکا در قبال حکومت دمشق را به آن‌ها توضیح دهد.

به ادعای این مقام آمریکا، واشنگتن در حال حاضر سه هدف عمده در سوریه دارد:

- افزایش کمک‌های بشردوستانه در سوریه

- شکست داعش و اطمینان از عدم توانایی این سازمان برای بازسازی خود که این مورد دلیل اصلی ادامه حضور آمریکا در سوریه به شمار می‌رود.

- کسب اطمینان از ادامه‌یافتن آتش‌بس‌های محلی و تلاش برای ممانعت از افزایش تنش‌ها

او بدون هیچ اشاره‌ای به تلاش برای براندازی دولت سوریه، گفت که واشنگتن سعی می‌کند تا حکومت سوریه مسئولیت استفاده ادعایی از سلاح شیمیایی را بپذیرد. اتهامی که هیچ گاه ثابت نشده و دولت دمشق بارها آن را رد کرده است.

گلدریچ سپس تأکید کرد که دولت آمریکا هیچ قصدی برای عادی‌سازی روابط با حکومت سوریه ندارد و از عادی‌سازی روابط دیگر کشورها با دمشق نیز حمایت نمی‌کند. او به ادامه وضع تحریم‌ها علیه دولت سوریه و حامیانش تأکید کرد.

معاون وزیر خارجه آمریکا همچنین بدون اشاره به حضور غیر قانونی نظامی این کشور در سوریه، مدعی شد که نقش ایران باعث عدم حل و فصل بحران سوریه و تحقق ثبات و امنیت شده است.

آمریکا در حالی در شمال شرق سوریه و جنوب شرق این کشور پایگاه نظامی دایر کرده و به حمایت از گروههای مسلح غیر قانونی ادامه می‌دهد که دولت سوریه بارها در نامه‌های متعدد به شورای امنیت و سازمان ملل این حضور را اشغالگری و عامل نا امنی در سوریه دانسته است.

دولت آمریکا در حالی دیگر سخنی از لزوم برکناری بشار اسد در سوریه به زبان نمی‌آورد که روزنامه عبری «اسرائیل هیوم» نیز در تاریخ ۲۴ آبان نوشت: «اسرائیل رسما به شکست خود اعتراف می‌کند و می‌داند که برکناری اسد، دیگر یک گزینه نیست و وی پس از گذشته نزدیک به ده سال، اسد در حال گسترش نفوذش در سراسر سوریه است.»

در این راستا تعدادی از کشورهای عربی در یک سال گذشته به سمت دولت سوریه بازگشته و روابط رسمی دیپلماتیک خود با دمشق را از سر گرفته‌اند. امارات و بحرین دو کشوری هستند که سفارتخانه‌های خود را بازگشایی کرده‌اند. هیأت دیپلماتیک میان سوریه و اردن نیز در حال رفت و آمد هستند و اخیرا توافقی سه گانه میان اردن، سوریه و لبنان برای کشیدن جریان برق از اردن به لبنان صورت گرفته است.

در ۲۲ آبان نیز «حسام لوقا» مدیر کل اطلاعات سوریه در نشست سازمان‌‌های اطلاعاتی کشورهای عربی در قاهره حضور یافت که حضور وی در کنار نماینده دولت ریاض توجه رسانه‌ها را جلب کرد.

بحران سوریه در حالی در دهمین سال خود به سر می‌برد که طی این سال‌ها کشورهای متجاوز به این کشور با همراهی تروریسم تکفیری نه تنها هیچ یک از اهدافشان را برآورده نکرده‌اند، بلکه به تدریج در حال بازگشت به سمت دولت دمشق هستند.

 

 

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه