ارسال به دیگران پرینت

جزیره تایوان | توانایی پکن برای حمله به تایوان |

چین تایوان را محاصره می کند

تایوان نگران آن است که چین این جزیره را به محاصره خود در آورد.

چین تایوان را محاصره می کند

وزارت دفاع تایوان روز سه‌شنبه هشدار داد که چین ممکن است به منظور قطع ارتباط این جزیره با خارج بنادر و فرودگاه‌های اصلی را تحت محاصره قرار دهد.

این هشدار همزمان با اوج‌گیری تنش‌ها میان پکن و تایپه بر سر استقلال جزیره تایوان است که چین ادعای مالکیت بر آن را دارد.

وزارت دفاع تایوان با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد که پکن در پی تقویت قابلیت‌ها و ظرفیت‌های نظامی لازم برای انجام حملات هوایی، دریایی و زمینی علیه این جزیره است.

در این بیانیه آمده است که اقدامات پکن همچنین «امکان مسدود کردن بنادر، فرودگاه‌ها و خطوط هوایی خروجی از جزیره و قطع کانال‌های ارتباطی هوایی و دریایی ما را نیز شامل می‌شود.»

در بخش دیگری از این بیانیه به توانایی پکن برای حمله به تایوان با استفاده از زرادخانه موشکی چین از جمله استفاده از موشک‌های بالیستیک و کروز اشاره و بار دیگر در خصوص اقدامات چین در جهت تقویت ظرفیت‌های لازم برای انجام حملات آبی-خاکی علیه این جزیره هشدار داده شده است.

تایوان و ۲۳ میلیون جمعیت ساکن در آن همواره زیر تهدید حمله نظامی چین قرار دارند؛ پکن این جزیره را سرزمین خود می داند و وعده داده که در صورت لزوم آن را روزی به زور پس خواهد گرفت.

رئیس جمهوری تایوان ماه گذشته میلادی در پی بالاگرفتن تنش‌ها با چین که علاوه بر تهدیدهای کلامی از لحاظ نظامی نیز با تحولاتی همراه بود بار دیگر بر مواضع و رویکرد استقلال‌طلبانه خود تاکید کرد.

تنش میان دو طرف طی هفته‌های اخیر و بویژه پس از موارد متعدد نقض حریم هوایی تایوان در ماه گذشته توسط جنگنده‌های چینی تشدید شده است.

بر اساس بیانیه وزارت دفاع تایوان «مانورهای مکرر در منطقه خاکستری» از سوی چین بویژه شامل تشدید حملات سایبری و کارزار اطلاعات گمراه کننده‌ است که به ادعای تایپه با هدف «تخسیر بدون جنگ تایوان» صورت می‌گیرد.

تحلیلگران نظامی «مانورهای مکرر در منطقه خاکستری» را مجموعه اقدامات تهاجمی تحت حمایت یک دولت می‌دانند که معمولا پیش از آغاز علنی جنگ متوقف می‌شوند.

 وزارت دفاع تایوان ماه اکتبر ادعا کرده بود که با ثبت رکورد تازه نقض «منطقه شناسایی دفاع هوایی» این کشور توسط جنگنده‌های چینی تنش های نظامی با پکن به بالاترین حد خود طی چهار دهه گذشته رسیده است.

تایوان که از یک نظام حکومتی دموکراتیک برخوردار است از زمان پیروزی انقلاب کمونیستی چین در سال ۱۹۴۹ به این سو توسط یک سیستم حکومتی مختص خود اداره می‌شود.

کلیه ارتباطات رسمی میان چین و تایپه از زمان انتخاب تسای اینگ-ون به عنوان رئیس جمهوری تایوان در سال ۲۰۱۶ قطع شده و پکن فشارهای اقتصادی، دیپلماتیک و نیز تهدیدهای نظامی را بر این سرزمین تشدید کرده است.

 

منبع : جماران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه