ارسال به دیگران پرینت

ویلا | ویلاهای رومی | باستانی پمپئی | کشف استثنایی

کشف استثنایی و نادر باستان‌شناسان مشغول کاوش +عکس

باستان‌شناسان مشغول کاوش در محوطه باستانی پمپئی روز شنبه کشف استثنایی و نادر بقایای یک «اتاق برده‌نشین» را در یکی از ویلا‌های رومی ویران‌شده اعلام کردند. اتاق کوچکی با سه تخت، یک کوزه ویژه ادرار از جنس سرامیک و یک صندوق چوبی در حین کاوش در ویلایی در محله چیویتا جولیانا در شمال محوطه باستانی شهر پمپئی کشف شد.

 کشف استثنایی و نادر باستان‌شناسان مشغول کاوش +عکس

باستان‌شناسان مشغول کاوش در محوطه باستانی پمپئی روز شنبه کشف استثنایی و نادر بقایای یک «اتاق برده‌نشین» را در یکی از ویلاهای رومی ویران‌شده اعلام کردند.

اتاق کوچکی با سه تخت، یک کوزه ویژه ادرار از جنس سرامیک و یک صندوق چوبی در حین کاوش در ویلایی در محله چیویتا جولیانا در شمال محوطه باستانی شهر پمپئی کشف شد.

یک ارابه رومی تزئین شده تقریباً دست نخورده نیز در ابتدای سال جاری در این مکان کشف شده بود و به گفته باستان‌شناسان این اتاق احتمالا محل زندگی بردگانی بوده که وظیفه نگهداری و آماده سازی ارابه را برعهده داشتند.

گابریل زوکتریگل، مدیر کل محوطه باستانی پمپئی، در این باره گفت: «این (کشف) دریچه‌ای به روی زندگی دشوار و ناشناخته فرودستانی است که به ندرت در منابع تاریخی ظاهر می‌شوند، چرا که این منابع تقریباً منحصراً توسط نخبگان نگارش شده‌ است.»

او در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: «این گواهی منحصر به فرد درباره زندگی ضعیف‌ترین‌های جامعه باستانی (...) یقینا یکی از هیجان‌انگیزترین کشف های زندگی من به عنوان یک باستان‌شناس است.»

اتاق کشف‌شده ۱۶ متر مربع مساحت دارد و تلفیقی است از اتاق خواب و انباری. سه تختواب چوبی و هشت خمره سفالی بزرگ یا آمفورا در گوشه‌ای دیده می‌شوند. به نظر می‌رسد یکی از تخت‌ها متعلق به یک کودک بوده است.

در صندوق چوبی اشیای فلزی و پارچه‌ای پیدا شده که به نظر می‌رسد از تجهیزات ارابه‌ها بوده است. بعلاوه، میل یک ارابه نیز روی یکی از تخت‌ها قرار داشت. پیش از این در سال ۲۰۱۸ میلادی بقایای سه اسب در اصطبلی در مجاورت این اتاق یافت شده بود.

 

مدیریت این محوطه باستانی در بیانیه‌ای بر اهمیت کشف این اتاق در ارائه اطلاعات درباره زندگی روزمره بردگان تاکید کرده است.

تخت‌ها متشکل از چند تخته چوبی است که متناسب با قد شخصی که از آنها استفاده می‌کرد قابل تنظیم بوده است. پایه‌های تخت حصیری و از جنس طناب پوشیده با پتو است. دو تخت اول حدود ۱.۷ متر طول دارد ولی تخت سوم تنها ۱.۴ متر طول دارد. بنابراین، پژوهشگران احتمال می‌دهند تخت آخر متعلق به کودکی بوده است و شاید سه برده عضو یک خانواده بوده‌اند.

چند فقره اشیاء شخصی زیر تخت‌ها نیز کشف شده، از جمله یک خمره سفالی بزرگ (آمفورا) برای وسایل شخصی و چند کوزه سرامیکی و یک کوزه ویژه ادرار.

اتاق از یک پنجره کوچک نور می‌گرفته است و هیچ اثری از تزیینات دیواری دیده نمی‌شود، به جز دوده‌ای که احتمالا فانوس آویزان به دیوار به جا گذاشته است.

این کاوش بخشی از برنامه‌ای است که در سال ۲۰۱۷ با هدف مبارزه با کاو‌ش‌های غیر قانونی و سرقت اشیای باستانی آغاز شده است. محله چیویتا جولیانا و این ویلا سال‌ها هدف غارت‌ و سرقت بوده است و به گفته مسئولان محوطه باستانی، آثار و شواهدی دال بر سرقت «میراث باستانی» از جمله در «اتاق برده‌نشین» وجود دارد. گفته می‌شود سارقان تا کنون به میزان تقریباً دو میلیون یورو به این ویلا خسارت زده‌اند.

هنگامی که کوه وزوو در سال ۷۹ پس از میلاد فوران کرد، شهر پمپئی در خاکستر دفن شد و کسانی که موفق به ترک به موقع شهر نشده‌بودند، کشته شدند. آنها یا زیر آوار ماندند یا در اثر شوک حرارتی کشته شدند.

 

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      از قدیم کسانی بودن که اذیت و ازار میرسانند و برده داشتن

    • ناشناس ارسالی در

      کلا شدید حقه باز

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه