ارسال به دیگران پرینت

کرونا | سازمان جهانی بهداشت

سویه آلفا کووید-۱۹ در سگ‌ها و گربه‌ها در انگلیس شناسایی شد

بر اساس نتایج یک مطالعه جدید، نتیجه آزمایش دو گربه و یک سگ در انگلیس برای گونه آلفای کووید-۱۹ مثبت شد. گونه آلفای کووید-۱۹ برای اولین بار در ماه سپتامبر در انگلیس شناسایی شد و معمولاً به عنوان «گونه انگلیسی» کرونا شناخته می‌شود.


 سویه آلفا کووید-۱۹ در سگ‌ها و گربه‌ها در انگلیس شناسایی شد

بر اساس نتایج یک مطالعه جدید، نتیجه آزمایش دو گربه و یک سگ در انگلیس برای گونه آلفای کووید-۱۹ مثبت شد. گونه آلفای کووید-۱۹ برای اولین بار در ماه سپتامبر در انگلیس شناسایی شد و معمولاً به عنوان «گونه انگلیسی» کرونا شناخته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، محققان می گویند، علاوه بر این، دو گربه و یک سگ دیگر نیز ۲ تا ۶ هفته پس از ابتلا به بیماری قلبی شواهدی مبنی بر وجود آنتی بادی علیه ویروس داشتند.

مشخص شده است که کووید-۱۹ در افرادی که علایم شدید دارند باعث ابتلا به عوارض قلبی می شود. به گفته محققان، بسیاری از صاحبان حیوانات خانگی در این مطالعه چند هفته قبل از اینکه حیوان خانگی آنها بیمار و آزمایش کووید-۱۹ آنها مثبت شود، علایم تنفسی پیدا کرده بودند.

«لوکا فراسین» دامپزشک «مرکز ارجاع دامپزشکی رالف» در مارلو در انگلیس و یکی از نویسندگان این مطالعه در یک بیانیه مطبوعاتی اظهار داشت: «مطالعه ما اولین موارد ابتلای گربه‌ها و سگ‌ها را به گونه آلفای کووید-۱۹ گزارش می دهد. این مطالعه همچنین «بیش از هر زمان دیگری خطر ابتلای حیوانات را به کووید-۱۹ » برجسته می کند.

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، گونه آلفا کووید-۱۹ ممکن است مسری تر از سویه ویروسی باشد که برای اولین بار در ووهان چین شناسایی شد و ممکن است باعث ابتلا به بیماری جدی تری شود.

در اوایل همه‌گیری کرونا، گزارش‌ها در هنگ کنگ نشان داد که دو سگ به کووید-۱۹  آلوده شده‌اند. با وجود اینکه هیچ مدرکی مبنی بر اینکه حیوانات اهلی می توانند ویروس را به انسان منتقل کنند، وجود ندارد، اما این حیوانات قرنطینه شدند.

با این حال، مطالعه‌ای که اوایل سال جاری میلادی منتشر شد، مواردی از انتقال کرونا را از انسان به گربه گزارش کرد. به گفته محققان، حیوانات در این مطالعه برای ابتلا به کووید-۱۹ مورد ارزیابی قرار گرفتند؛ زیرا آزمایش کرونای صاحبان آنها مثبت بود. علاوه بر این، آنها همچنین علایمی از بیماری قلبی از جمله میوکاردیت شدید یا التهاب عضله قلب را که از عوارض شناخته شده آلودگی با ویروس کووید-۱۹ است، نشان دادند.

فراسین گفت: اگرچه التهاب عضله قلب، یک عارضه شناخته شده در افراد مبتلا به کووید-۱۹ است، اما هرگز قبلا در حیوانات خانگی مشاهده نشده بود. با این حال، عفونت کووید-۱۹ در حیوانات خانگی همچنان یک بیماری نسبتا نادر است و بر اساس مشاهدات، به نظر می‌رسد انتقال کووید-۱۹ از انسان به حیوان خانگی اتفاق می‌افتد نه برعکس آن.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا موسوم به «کووید۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد، نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

اولین بار، شرکت داروسازی فایزر آمریکا آبان ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد که به واکسن کرونا دست یافته و این واکسن تا ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر عمل کرده است.

علاوه بر این کشورهای زیادی همچون ایران، هند، روسیه، چین، انگلیس و کوبا وارد عرصه تولید واکسن کرونا شده اند و موفقیت های چشمگیری در این زمینه کسب کرده اند.

مشروح این مطالعه در مجله Veterinary Record منتشر شده است.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه