ارسال به دیگران پرینت

نتایج یک مطالعه جدید: اسپری‌های استروئیدی بینی خطر ابتلا به کرونای شدید را کاهش می‌دهند

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد، بیمارانی که از اسپری‌های استروئیدی بینی برای آلرژی یا آسم استفاده می‌کنند، در معرض خطر کمتری برای ابتلا به کووید-۱۹ شدید قرار دارند.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد، بیمارانی که از اسپری‌های استروئیدی بینی برای آلرژی یا آسم استفاده می‌کنند، در معرض خطر کمتری برای ابتلا به کووید-۱۹ شدید قرار دارند.

محققان «کلینیک کلیولند» در آمریکا در این مطالعه داده‌های بیماران مبتلا به کووید را در سیستم مراقبت‌های بهداشتی تجزیه و تحلیل کردند و نتای آن در زمینه افرادی که از یک اسپری استروئیدی بینی استفاده کردند و افرادی که از این اسپری استفاده نکرده بودند، مقایسه کردند.

نتایج این مطالعه نشان داد، بیمارانی که از اسپرهای استروئیدی بینی استفاده می کردند ۲۲ درصد کمتر احتمال داشت که به دلیل ابتلا به کووید شدید در بیمارستان بستری شوند. آنها همچنین ۲۳ درصد کمتر به مراقبت های ویژه نیاز داشتند و ۲۴ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از ویروس بودند.

این تحقیق بینشی را در مورد این موضوع ارائه می دهد که چگونه گیرنده های پروتئینی در بینی می توانند با شدت این بیماری درگیر باشد و نشان می دهد که اسپری های بینی ممکن است یک درمان بالقوه برای کووید باشند.

یکی از محققین ارشد این مطالعه گفت: این تحقیق اهمیت نقش بینی را در عفونت کووید نشان می‌دهد.

در مطالعه کووید در یک سال و نیم گذشته، بسیاری از محققان متوجه شده اند که یک گیرنده پروتئینی به نام ACE۲ از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این گیرنده بر روی سلول‌های مختلف بدن انسان، از داخل بینی تا اعماق دستگاه گوارش، یافت می‌شود. هنگامی که کروناویروس با گیرنده ACE۲ روبرو می شود، به این قطعه پروتئین متصل می شود - و از گیرنده برای ورود به سلول استفاده می کند.

برخی از مطالعات نشان داده اند که گیرنده های ACE۲ در بینی به ویژه در تسهیل سفر ویروس کرونا به سایر قسمت های بدن بسیار مهم هستند.هنگامی که یک بیمار مبتلا به کووید، از فعالیت گیرنده ACE۲ بیشتری در بینی خود برخوردار باشد، این موضوع می تواند منجر به افزایش شدت کووید شود.

دکتر «رونالد اشتراوس»، متخصص آلرژی و ایمونولوژیست در کلیولند در آمریکا، متوجه این ارتباط شد. وی به این موضوع فکر می کرد که آیا داروهای استروئیدی که فعالیت ACE۲ را در بینی سرکوب می‌کنند می‌توانند به محافظت از بیماران در برابر کووید شدید کمک کنند.

داروهای استروئید برای تسکین آلرژی، آسم و سایر بیماری های بینی در بینی اسپری می شوند. اشتراوس برای آزمایش فرضیه خود، مطالعه ای را با محققان «کلینیک کلیولند» که یک مرکز پزشکی دانشگاهی در کلیولند واقع در ایالت اوهایو است، راه اندازی کرد.

این مطالعه شامل ۷۲ هزار بیماری بود که آزمایش کووید-۱۹ آنها در فاصله زمانی میان ماه های آوریل ۲۰۲۰ و مارس ۲۰۲۱ ، مثبت شده بود. از این بیماران، حدود ده هزار نفر قبل از ابتلا به کووید، یک اسپری استروئیدی بینی داشتند.

محققان بر اساس سن، جنس، نژاد، قومیت و چند بیماری پزشکی که باعث افزایش خطر ابتلا به کووید می شود، بیمارانی را که از اسپری بینی استفاده می کردند، با افرادی که از این اسپری استفاده نمی کردند، مقایسه کردند.

محققان خاطرنشان کردند، بیمارانی که از اسپری‌های استروئیدی بینی استفاده می‌کردند، بیشتر به بیماری کووید مبتلا بودند اما میزان بستری شدن آنها در بیمارستان و در بخش مراقبت های ویژه کمتر بود و همچنین میزان مرگ و میر این افراد بر اثر ابتلا به کرونا کمتر بود که این موارد نشان می دهد که خطر ابتلا به کووید شدید در مصرف کنندگان اسپرهای استروئیدی کمتر است.

بر اساس نتایج این مطالعه، مصرف کنندگان اسپری بینی ۲۳ درصد کمتر در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان بستری شدند و ۲۴ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از کووید در طول اقامت خود در بیمارستان قرار داشتند.

این یافته‌ها تایید کننده فرضیه اشتراوس هستند که اسپری‌های استروئیدی بینی می‌توانند فعالیت گیرنده ACE۲ را در بینی بیماران مسدود کنند و از رسیدن ویروس کرونا به بدن جلوگیری کنند.

ویروس کرونا موسوم به «کووید-۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذرماه ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد و سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفند ۹۸ همه گیری جهانی این ویروس را اعلام کرد.

جهش های ویروس کرونا در انگلیس، برزیل، هند و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه