ارسال به دیگران پرینت

عضو شورا از تهرانی‌ها به دلیل آبگرفتگی معابر عذرخواهی کرد

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به فرسودگی برخی از پل‌ها گفت: پل‌های ما دچار فرسودگی در پایه‌ها شده و آرزو می‌کنیم که حادثه‌ای رخ ندهد در غیر این صورت نیاز به بازسازی و ترمیم برخی از آن‌ها داریم.

 عضو شورا از تهرانی‌ها به دلیل آبگرفتگی معابر عذرخواهی کرد

عضو شورای شهر تهران گفت: موضوع آبگرفتگی که ترافیک تهران را چند برابر کرد مایه تاسف ما شد. از همه شهروندان عذرخواخی می‌کنم و از شهرداری تهران می‌خواهم برای بارندگی‌های بعدی تهران آمادگی لازم ایجاد کند.

به گزارش ایلنا، در جلسه امروز شورای شهر تهران معاون فنی و عمرانی گزارشی از اقدامات این معاونت ارائه داد و پس از آن معاونت خدمات شهری نیز به تشریح اقدامات شهرداری در روزهای بارانی پایتخت پرداخت. 

مهدی شعبانی در تشریح اقدامات این معاونت با اشاره به کارهای برزمین مانده در حوزه عمرانی گفت: برخی تکالیف از سال‌های گذشته بر زمین مانده که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. اجرای ۲۶ پروژه از برنامه دوم و سوم مغفول مانده که باید اجرا شود. 

۹۲ تقاطع ناقص در سطح شهر وجود دارد

او با تاکید بر اینکه اولویت در حوزه عمرانی باید به پروژه‌های گلوگاهی اختصاص یابد گفت: ابتدا پروژه‌های نیمه تمام و سپس پروژه‌های بزرگراهی و پروژه‌های کلان و نگهداشت شهر باید در اولویت قرار بگیرد.

 

شعبانی با بیان اینکه ۹۲ تقاطع ناقص در سطح شهر وجود دارد گفت: این تقاطع‌ها ۷۴۲ کیلومتر راه شهروندان را دور کرده که در صورت احصا به ۵۷ کیلومتر کاهش می‌یابد و در نتیجه صرفه‌جویی بیش از یک میلیون لیتر در مصرف بنزین را در پی دارد. 

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به فرسودگی برخی از پل‌ها گفت: پل‌های ما دچار فرسودگی در پایه‌ها شده و آرزو می‌کنیم که حادثه‌ای رخ ندهد در غیر این صورت نیاز به بازسازی و ترمیم برخی از آن‌ها داریم. 

واکنش‌‌ها به برخورد معاون شهردار با اعضای شورا

صحبت‌های ابتدایی شعبانی که به ترک جلسه یکی از اعضای شورا منجر شد، واکنش اعضای شورای شهر را نیز در پی داشت. 

ناصر امانی، در واکنش به حضور معاون فنی و عمران شهرداری در صحن شورا و گزارش ارائه شده از سوی او گفت: من به خودم تذکر می‌دهم؛ اگر من جای آقای شعبانی بودم در اولین جلسه‌ای که پشت میکروفن قرار می‌گرفتم، سلامی کرده، سوابق خود را می‌گفتم و بعد برنامه و اولویت‌هایم را تشریح کرده و سعی می‌کردم تا با جو کار شورا و نمایندگان مردم آشنا شوم. 

او ادامه داد: توقع این است که کسی که پشت تریبون قرار می‌گیرد شورا را می‌شناسد، اختیارات و شان شورا را می‌داند و متوجه است که چگونه حاضر شود. ایشان چهارسال با شورا کار دارد، می‌رود و می‌آید. از نحوه اولین برخورد ایشان با شورا تعجب کردم و توقع نداشتیم اینگونه با اعضای شورا صحبت کنند! 

امانی اضافه کرد: شما از حوزه کار پیمانکاری به کارفرمایی آمده‌اید. همه مدیران هم خارج از شهرداری و با سابقه کار پیمانکاری وارد شهرداری کرده‌اید. باید بگویید چگونه اقداماتی که در دوره شورای چهارم و سوم در حوزه فنی و عمران به جا گذاشته شد و به گفته مقام معظم رهبری میراث ماندگاری بود را می‌خواهید حفظ کنید؟ باید برنامه ارائه می‌کردید. تنها برنامه‌ای که ارائه شد بحث تکمیل رینگ تهران «یادگار امام و شهید شوشتری» بود. باید از این دست برنامه‌ها ارائه شود. 

حبیب کاشانی پس از استماع گزارش معاون فنی و عمرانی ابتدا از شعبانی درخواست کرد تا در ارتباط با اظهارنظرهای خود دقت داشته باشد. 

او همچنین با اشاره به اجرای پروژه‌های عمرانی گفت: اجرای پروژه‌هایی همچون LRT کار خوب و پسندیده‌ای است اما اینکه در هفت ماهه گذشته تنها ۵۲ درصد از بودجه شهرداری محقق شده نگرانی‌هایی در زمینه تامین اعتبارات وجود دارد و اگر شهرداری اعتبار داشت قاعدتا مشکلی وجود ندارد و انتظار داریم که مدیریت شهری نسبت به تامین اعتبار گام‌های موثری را بردارد. 

کاشانی افزود: در اظهارات معاون شهردار تهران اعلام شد که بنزین در سال ۱۴۰۵ به قیمت خرید خود یعنی ۳۰ هزار تومان می‌رسد و بیان اینگونه مطالب در تریبون شورا که جایگاه حقوقی و حقیقی است به صلاح نیست و انتظار داریم معاون شهردار تهران این مطالب خود را اصلاح کند. 

دوگانه‌های شورای شهر/ از تقدیر و تشکر از شهرداری تا عذرخواهی از شهروندان تهرانی

بعد از آن گزارشی از اقدامات معاونت خدمات شهری در بارندگی روزهای گذشته در تهران ارائه شد و اعضا واکنش‌هایی به این گزارش داشتند. مهدی پیرهادی رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در جلسه ۲۱‌ام صحن علنی شورا از زحمات معاونت خدمات شهری، پاکبان‌ها و تمامی کسانی که در رفع گرفتگی معابر زحمت کشیدند تشکر کرد. 

او با اشاره به اینکه شرایط معابر نسبت به سال‌های گذشته وضعیت بهتری داشته است، گفت: معاونت خدمات شهری بایستی نسبت به ایجاد ستاد برف روبی اهتمام بیشتری داشته باشد. 

پیرهادی از شهروندان تهرانی بابت اطلاعاتی که از طریق سامانه ۱۳۷ به شهرداری رساندند و به یاری شهرداری آمدند نیز تشکر کرد. 

ناصر امانی نیز صحبت‌های خود را با تشکر از زحمات نیروهای شهرداری آغاز کرد اما در ادامه از شهروندان تهرانی نیز عذرخواهی کرد و گفت: در این چند روز بارندگی شهرداری تهران حضور فعالی داشته و از زحمات همه آن‌ها تشکر می‌کنم. آبگرفتگی موضوعی نیست که مربوط به این دوره باشد و در همه ادوار با این مشکل روبرو بودیم. در شهرهای صنعتی بزرگ دنیا که پیشرفته‌ترین سیستم‌ها را دارند، باز هم با یک بارندگی سیلاب ایجاد می‌شود اما می‌خواهیم مردم بدانند که شورای شهر بی‌تفاوت نیست. 

او ادامه داد: بنده و آقای اقراریان بارها نسبت به موضوع پسماند، نظافت و پراکندگی زباله در معابر و جوی‌ها تذکر دادیم. متاسفانه در اولین بارندگی تهران نتیجه بی‌توجهی به این تذکرها و هشدارها را شاهد بودیم. مدیرکل خدمات شهری شهرداری در گفت‌وگویی تلویزیونی اعلام کردند که علت آبگرفتگی معابر زباله‌های ریخته شده در ۱۰ هزار کیلومتر شبکه‌های فرعی و جوی های آب است. 

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به فعالیت ۱۰ هزار کارگر خدمات شهری برای رفع گرفتگی‌های معابر، اضافه کرد: سازمان هواشناسی، باران‌های سیل‌آسا و احتمال آبگرفتگی را هشدار داده بود اما آیا امکان نداشت قبل از آبگرفتگی و جاری شدن سیلاب با استفاده از تجربه گذشته و نقاط مشخص شده آبگرفتگی که نقشه آن در اختیار همه مناطق است؛ علاج واقعه را قبل از وقوع می‌کردیم؟ 

امانی با بیان اینکه موضوع آبگرفتگی که ترافیک تهران را چند برابر کرد، تبدیل به مشکل لاینحل شده و باید برای آن فکر اساسی کرد، گفت: تکمیل شبکه جمع‌آوری آبهای زیرسطحی که در دوره سوم و چهارم شورا به ۷۵ درصد تکمیل رسیده بود یکی از راهکارها است. همچنین معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست و معاونت فنی و عمرانی و اجتماعی و فرهنگی در این باره مسوولیت دارند؛ توسعه آموزش شهروندی، فرهنگ تفکیک از مبدا، تشویق شهروندان به رعایت پروتکل شهرنشینی و استفاده از مخازن، پاکسازی و کانال‌های سرپوشیده و نظارت سختگیرانه بر فعالیت پیمانکاران و حضور میدانی مدیران قبل از شروع فصل بارندگی، از جمله اقدامات ضروری است. 

این عضو شورا تاکید کرد: این تجربه گذشت و مایه تاسف ما شد. از همه شهروندان عذرخواخی می کنم و از شهرداری تهران می‌خواهم برای بارندگی‌های بعدی تهران آمادگی لازم را ایجاد کنند. 

شهرداری روایت‌گری کند و مظلوم نباشد!

اما پرویز سروری دیدگاه دیگری درباره آبگرفتگی روزهای اخیر تهران داشت. او گفت که ما دچار یک غلفت بزرگ در شهرداری هستیم و این غفلت سبب می‎شود روایت‌گری را دیگران انجام دهند و شهرداری از خود روایتی نداشته باشد. 

سروری با بیان اینکه شهرداری در این چندروز عملیات بزرگی را انجام داد و ۱۰هزار نفر فعال بودند تا با آب‌گرفتگی مقابله کنند اظهار کرد: اما کسی خبر ندارد و در عوض کلیپی متعلق به سال ۹۶ در فضای مجازی منتشر می‎شود و مردم در خانه‎‌های خود فکر می‎کنند که تهران را آب برده است. 

عضو شورای شهر تهران افزود: ما شهرداری را مقصر می‌دانیم، اگر روایت‌گری نکند و همچون یک فرد مظلوم در گوشه‎ای بایستد چنین وضعی بروز می‎کند. گلایه ما از روابط عمومی شهرداری است که با تخریب‌گران مقابله نمی‎کند.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه