ارسال به دیگران پرینت

وزارت نیرو مطرح کرد:

کاهش ۶۸ درصدی بارش در حوزه اصلی آبریز مرزی شرق کشور

موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو اعلام کرد: میزان بارش برای آبان‌ماه در دو حوضه اصلی آبریز مرزی شرق و فلات مرکزی به ترتیب با ۶۸ و ۶۴ درصد کاهش نسبت به دوره بلندمدت ۵۳ ساله بیشترین میزان کاهش را تجربه می‌کنند.

کاهش ۶۸ درصدی بارش در حوزه اصلی آبریز مرزی شرق کشور

وضعیت بارشی امسال بیانگر آن است که ترسالی‌های دوسال اخیر به پایان رسیده و بار دیگر دوره خشکسالی‌ها سایه بر ایران افکنده و همین امر تاثیر منفی خود را بر تامین آب باقی خواهد گذاشت.

متخصصان صنعت آب معتقدند سال ۱۴۰۰ یکی از خشکسال‌ترین سال‌ها در ۵۰ ساله اخیر است و تازه ترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو بیانگر آن است که آبان امسال با کاهش بارش نسبت به دوره بلندمدت روبرو هستیم.

 این موسسه در گزارش تازه خود اعلام کرد:‌ میزان بارش برای آبان ماه در دو حوضه اصلی آبریز مرزی شرق و فلات مرکزی به ترتیب با ۶۸ و ۶۴ درصد کاهش نسبت به دوره بلندمدت ۵۳ ساله بیشترین میزان کاهش را تجربه می‌کنند.

دوحوضه آبریز اصلی با بالاترین میزان کاهش

میزان بارش حوضه آبریز مرزی شرق برای آبان ماه ۲ میلیمتر پیش‌بینی شده که در مقایسه با دوره بلندمدت تاریخی که ۵ میلیمتر بارندگی داشته با کاهش ۶۸ درصدی مقام نخست کاهش‌ها را به خود اختصاص داده است.

وضعیت بارشی حوضه آبریز اصلی فلات مرکزی نسبت به مرزی شرق در آبان ماه امسال کمی بهتر است به این معنا که میزان بارش پیش‌بینی شده برای این حوضه آبریز اصلی ۴ میلیمتر است که در مقایسه با دوره بلندمدت که ۱۱ میلیمتر بارندگی داشته کاهش ۶۴ درصدی را نشان می‌دهد.

دو حوضه آبریز کشور که کمترین کاهش بارش را دارند

دو حوضه آبریز اصلی دریای خزر و قره قوم  در آبان ماه کمترین کاهش نسبت به دوره بلندمدت را دارند.

میزان بارش پیش‌بینی شده برای حوضه آبریز دریای خزر ۳۷ میلیمتر است که در مقایسه با دوره بلندمدت ۵۳ ساله که ۵۰ میلیمتر بارندگی ثبت شده داشته از کاهش ۲۵ درصدی برخودار شده است.

وضعیت بارشی حوضه آبریز اصلی قره قوم هم به این ترتیب است که ۱۱ میلیمتر برای آبان ماه این حوضه پیش‌بینی شده که در مقایسه با دوره بلندمدت با بارش ۱۵ میلیمتری کاهش ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد.

دو حوضه آبریز با کاهشی بین ۲۵ تا ۵۰ درصد

میزان بارش دو حوضه آبریز اصلی کشور شامل دریاچه ارومیه و خلیج فارس و دریای عمان نسبت به دوره بلندمدت تاریخی کاهش بین ۲۵ تا ۵۰ درصد را تجربه می‌کنند.

بارش پیش‌بینی شده برای حوضه آبریز دریاچه ارومیه در آبان ماه ۲۶ میلیمتر است درحالی که این حوضه در دوره بلندمدت ۵۳ ساله ۴۰ میلیمتر بارندگی داشته وبه این ترتیب کاهش ۳۷ درصدی را تجربه خواهد کرد.

اما میزان بارش آبان ماه حوضه آبریز اصلی خلیج فارس و دریای عمان ۱۹ میلیمتر پیش‌بینی شده است و این درحالی است که در دوره بلندمدت این حوضه ۳۲ میلیمتر بارندگی به خود دیده و اکنون از کاهش ۴۰ درصدی بارش در رنج است.

موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو  پیشتر اعلام‌کرده وضعیت بارش پاییز ۱۴۰۰ در بیشتر مناطق کشور توسط عمده مدل‌های جهانی کمتر از مقادیر متوسط بلندمدت پیش‌بینی شده که این کاهش برای نیمه غربی کشور بیشتر چشمگیر است.

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه