ارسال به دیگران پرینت

هواشناسی | برف و باران | وزش باد

هواشناسی: هفته پربارش برای ۱۹ استان در پیش است

سازمان هواشناسی با اشاره به تداوم فعالیت سامانه بارشی در ۱۹ استان تا آخر هفته نسبت به خسارت به محصولات کشاورزی و دام‌ها در ۱۴ استان هشدار صادر کرد.

هواشناسی: هفته پربارش برای ۱۹ استان در پیش است

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی طی ۲۴ ساعت آینده در نوار غربی، سواحل دریای خزر و دامنه‌های جنوبی البرز واقع در استان‌های قزوین، البرز، تهران، غرب اصفهان، قم و مرکزی بارش باران،‌ وزش باد شدید،‌ گاهی رعدوبرق و در مناطق سردسیر و مرتفع و بارش برف پیش‌بینی شده است.

فردا یکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰ بارش در شمال غرب، شمال استان‌های همدان، مرکزی، کرمانشاه، دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین،‌ البرز و غرب سواحل دریای خزر ادامه خواهد داشت.

دوشنبه در مناطقی از شمال غرب کشور و ارتفاعات البرز غربی و روز سه‌شنبه در مناطقی از شمال غرب، غرب و دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین و البرز بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود و در سایر مناطق کشور جو پایداری حاکم است.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی روز چهارشنبه با گذر موج تراز میانی جو از نوار شمالی کشور بارش شمال غرب و به‌تدریج سواحل دریای خزر و خراسان شمالی را فرا خواهد گرفت.

در این روز برای ارتفاعات البرز و مناطق سردسیر بارش برف و در مناطقی از ارتفاعات جنوب غرب و استان تهران بارش پیش‌بینی می‌شود. پنجشنبه در استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، سواحل دریای خزر، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های تهران و وسمنان بارش پیش‌بینی شده است.

همچنین یکشنبه و دوشنبه در جنوب شرق و شرق کشور وزش باد افزایش می‌یابد.

*توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی و رگبار باران با رعد و برق و وزش باد شدید موقتی

زمان پایان: اواخر وقت یکشنبه ۱۴۰۰/۰۸/۰۹

نوع مخاطره: رعد و برق و رگبار باران و وزش باد شدید موقتی

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۰/۰۸/۰۸: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، شمال خوزستان، شمال چهارمحال و بختیاری، زنجان، قزوین، البرز، تهران، همدان، مرکزی.

یکشنبه ۱۴۰۰/۰۸/۰۹: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، زنجان.

اثر مخاطره: خسارت به محصولات کشاورزی و دام‌ها

توصیه:

مزارع و باغات: رعایت اصول فنی و بسته‌بندی مناسب در برداشت و حمل مزارع پیاز و سیب‌زمینی در استان آذربایجان شرقی ـ آماده‌سازی زمین و کشت کلزا با توجه به فرصت محدود باقی‌مانده در منطقه طارم ـ عدم آبیاری مزارع ذرت استان خوزستان -ـ زهکشی و پاک‌سازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به بارش‌ها ـ عدم انجام آبیاری، محلول‌پاشی و سم‌پاشی با توجه به وقوع بارش‌ها ـ استحکام سازه‌های باغی در برابر وزش باد شدید ـ انجام آبیاری در خاک‌های شور بعد از وقوع باران به‌منظور آبشویی شوری از محیط ریشه ـ تسریع در انتقال محصولات برداشت‌شده به مکان‌های مسقف.

سالن‌های پرورش قارچ، گلخانه و انبار: استحکام و ترمیم سقف گلخانه‌ها در برابر وزش باد ـ کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت، جهت جلوگیری از خسارت بیماری‌های قارچی ـ بسته نگه‌داشتن دریچه‌های گلخانه‌ها در هنگام بارش و باد.

سالن‌های مرغداری و دامداری: عدم استفاده از آب باران برای دام‌ها ـ جلوگیری از نفوذ هوای سرد و روان‌آب به داخل سالن‌ها.

استخرهای پرورش ماهی: پاک‌سازی، تنظیم و کنترل دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخرها ـ جلوگیری از ورود آب گل‌آلود به استخرها با توجه به روان‌آب و احتمال سیلابی شدن رودخانه‌ها ـ عدم کوددهی به استخرهای پرورش ماهی گرم‌آبی و کاهش غذادهی به میزان نصف نرمال به‌دلیل ابرناکی ـ تنظیم دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخرها با توجه به رخداد بارندگی.

عشایر و زنبوردارای: خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات، توقف در حاشیه رودخانه‌‌ها و مسیل‌‌ها با توجه به وقوع بارش‌ها‌ ـ عایق‌بندی و محافظت از کندوها در مقابل بارش و وزش باد ـ عدم چرای دام در مراتع و انتقال دام‌ها به مکان سرپوشیده در هنگام وقوع بارش.

*توصیف سامانه: نفوذ سامانه بارشی

زمان پایان: یکشنبه ۱۴۰۰/۰۸/۰۹

نوع مخاطره: بارش باران گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی در ارتفاعات و مناطق سردسیر، بارش برف.

منطقه اثر:

شنبه ۱۴۰۰/۰۸/۰۸: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، زنجان، قزوین، البرز، لرستان، مرکزی، همدان، غرب مازندران، شمال خوزستان، شمال چهارمحال و بختیاری، غرب اصفهان، قم، تهران.

یکشنبه ۱۴۰۰/۰۸/۰۹: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، قزوین، البرز، تهران.

اثر مخاطره: احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، احتمال آبگرفتگی معابر، لغزندگی جاده‌ها به‌ویژه در گذرگاه‌های کوهستانی، کاهش دید و احتمال تأخیر در پروازها.

توصیه: احتیاط در تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در عبور از جاده‌های کوهستانی و به‌همراه داشتن تجهیزات زمستانی.

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • علی ارسالی در

      بوشهر چیییییییی؟؟؟؟؟

    • محمد ارسالی در

      امیدواریم بخدا که باران رحمتش را بر ایران و رحمت بر ای کشاورزان ورود خانه ها دریغ نکند وبه ملت وکشور باران رحمت عنایت کند خداوندا ما انیدمان به تو وما. بجزع تو کسی نداریم وایران عزیزم را در پناه خودت محفظ بدار آمین یارب المین خداوند خودت به فریادمان برس یا الله یا الله یاالله خدایا گ فتاری مردم برطرف کن انشالله انشالله

    • علی حسینی ارسالی در

      همدیدی، آینده نگری یعنی چی حالا یعنی فارسی پاس می‌دارید، بقیه کلمات چی عربی است 😀😀😀

      • ناشناس ارسالی در

        😒

    • ناشناس ارسالی در

      ها مگه عربی چشه

    • اکبر ارسالی در

      الحمدا... باران ب تهران هم رسید
      خبر خوبی بود باغات ما تشنه بودن
      درختها سیراب و هوای آلوده تمیز شد ب برکت باران
      خدایا سپاس

    • ناشناس ارسالی در

      سلام استان فارس امسال خشکسالی است اگرمردم استان بخواهند وهمکاری کنند میتوان استان فارس میتواند پر باران ترین استان کشور باشد حیف که کمی دیر شده باز هم دیر نشده

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه