ارسال به دیگران پرینت

رئیس جمهور تایوان حضور نیروهای آمریکایی در خاک این کشور را تایید کرد

تسای اینگ وِن" رئیس جمهوری تایوان گفت: تعداد کمی از نیروهای آمریکایی به منظور آموزش سربازان تایوانی در خاک این کشور حضور دارند؛ اظهاراتی که مهر تاییدی بر حضور سربازان آمریکایی در جزیره ای است که چین آن را متعلق به خود می داند.

رئیس جمهور تایوان حضور نیروهای آمریکایی در خاک این کشور را تایید کرد

رئیس جمهوری تایوان در مصاحبه اختصاصی با شبکه خبری سی ان ان اظهار داشت که تایوان که در کمتر از دویست کیلومتری ساحل جنوب شرقی چین قرار دارد «الگوی» دموکراسی است که نیاز دارد برای حفظ ارزش های دموکراتیک از خود دفاع کند.

وی گفت: در این جزیره ۲۳ میلیون نفر هر روز سخت تلاش می کنند تا از خود و از دموکراسی دفاع کنند و اطمینان دهند که مردم ما مستحق داشتن آزادی هستند.

این مقام تایوانی افزود: اگر ما شکست بخوریم بدین معنا خواهد بود، افرادی که به چنین باورهایی اعتقاد دارند درباره این که ارزش های آنها ارزش جنگیدن دارد یا نه، دچار تردید و دو دولی خواهند شد.

این روزها روابط تایوان و پکن به پایین ترین سطح در چند دهه گذشته رسیده است. اوایل ماه جاری میلادی ارتش چین تعداد بی سابقه ای از هواپیماهای جنگی خود را به حریم هوایی اطراف تایوان اعزام کرد و دیپلمات ها و رسانه های دولتی این کشور درباره احتمال حمله به تایوان هشدار دادند و توقف آن را منوط به تسلیم شدن تایوان در مقابل مشی حزب کمونیست چین (CCP) دانستند.

این نمایش قدرت تا حدی به دلیل تقویت روابط بین تایوان آمریکا در دولت های دونالد ترامپ و جو بایدن است. دیدار هیات های بلندپایه آمریکایی و فروش تسلیحات این کشور جایگاه تایوان را در سطح بین المللی تقویت کرده و به خشم پکن منجر شده است.

اظهارات تسای در مصاحبه با سی ان ان برای اولین بار از سوی  رئیس جمهور تایوان در تایید حضور نیروهای آمریکایی در این جزیره به منظور اهداف آموزشی مطرح می شود.

آمریکا در سال ۱۹۷۹ رسما سیاست چین واحد را به رسمیت شناخت؛ در این سال آخرین پادگان نظامی آمریکا در تایوان از این جزیره خارج شد.

ارتش آمریکا سپس در اوایل سال ۲۰۲۰ ویدئویی را منتشر کرد که نشان می داد نیروهای آمریکایی در حال آموزش سربازان در تایوان هستند. در نوامبر ۲۰۲۰ وزارت دفاع تایوان اعلام کرد نیروهای آمریکایی سربازان بومی را در این جزیره تعلیم می دهند، اما بعدها این خبر را تکذیب کرد.

رئیس جمهوری تایوان در این مصاحبه به طور دقیق بیان نکرد که چه تعداد از نیروهای نظامی آمریکا در این جزیره مستقر هستند، اما گفت تعداد آنها به اندازه ای که مردم فکر می کنند، نیست.

وی افزود: ما همکاری های گسترده ای با آمریکا به منظور افزایش توان دفاعی خود داریم.

تنش ها بین چین و آمریکا در مورد تایوان، جزیره ای در جنوب چین که ادعای استقلال دارد، درحال افزایش است. پکن این جزیره را سرزمین اصلی خود می داند و معتقد است سراسر جهان از جمله آمریکا باید بر اساس سیاست چین واحد با آن برخورد کنند.

اگرچه آمریکا  در سال ۱۹۷۹ رسما تحت سه اعلامیه رسمی مشترک واشنگتن با پکن، سیاست چین واحد را به رسمیت شناخت و روابط دیپلماتیک خود با تایوان را قطع کرد، اما همچنان گوشه چشمی به این جزیره دارد و می خواهد از آن به عنوان کارتی برای فشار بر چین استفاده کند؛ به ویژه اینکه در دوره ترامپ رییس جمهوری پیشین آمریکا این وضعیت تشدید شد و تنش ها میان دو کشور بر سر ارتباط واشنگتن با تایوان افزایش یافت.

با این حال در روزهای اخیر که تنش های چین و تایوان افزایش یافته، واشنگتن از یک سوی می گوید به سیاست اصل چین واحد پایبند است، اما از سوی دیگر ادعا می کند در صورت بروز جنگ میان چین و تایوان از تایوان دفاع خواهد کرد؛ موضوعی که باعث خشم چین شده است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به تازگی مدعی شد واشنگتن تعهدی محکم به تایوان دارد و ما عمیقا نگران اقدامات قهری چین هستیم.

همچنین نیروی دریایی آمریکا چندین بار و به بهانه دفاع از آزادی ناوبری در آب‌های بین‌المللی و به قصد حمایت از جدایی‌طلبان تایوان، کشتی‌های جنگی خود را از تنگه تایوان عبور داده است.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه