ارسال به دیگران پرینت

چرا هوای تهران طی سه سال اخیر آلوده‌تر شده است؟

کلانشهر تهران بیش از دو دهه است که درگیر معضل آلودگی هوا است و طی این مدت طرح‌ها، قوانین و راهکارهای متعددی برای کاهش و رفع این معضل ارائه، تصویب و حتی اجرایی شده‌اند اما از سال ۹۷ شاهد کاهش کیفیت هوا در ‌پایتخت بوده‌ایم. یک کارشناس علت روند افزایش آلودگی هوا را رها شدن اجرای راهکارها و تخصیص نیافتن اعتبارات در این زمینه می‌داند.

چرا هوای تهران طی سه سال اخیر آلوده‌تر شده است؟

کلانشهر تهران بیش از دو دهه است که درگیر معضل آلودگی هوا است و طی این مدت طرح‌ها، قوانین و راهکارهای متعددی برای کاهش و رفع این معضل ارائه، تصویب و حتی اجرایی شده‌اند اما از سال ۹۷ شاهد کاهش کیفیت هوا در ‌پایتخت بوده‌ایم. یک کارشناس علت روند افزایش آلودگی هوا را رها شدن اجرای راهکارها و تخصیص نیافتن اعتبارات در این زمینه می‌داند.

بهزاد اشجعی ضمن اشاره به اینکه آلودگی هوای شهر تهران طی سه سال اخیر روندی صعودی ‌پیدا کرده است، اظهارکرد: بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، نمودارمیانگین غلظت سالانه آلاینده‌های هوای شهر تهران طی ۱۰ سال گذشته، نشان می‌دهد که غلظت آلاینده‌های مختلف تا سال ۹۷ تقریبا رو به کاهش بوده اما ‌پس از آن روندی صعودی ‌پیدا کرده است.

این عضو سابق کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهرها علت افزایش غلظت آلاینده‌ها طی سه سال اخیر را رها کردن اقدامات موثر بر کاهش آلودگی هوا دانست و گفت: تا سال ۹۷ که راهکارهای کاهش آلودگی هوا از جمله نوسازی اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها، ارتقای استاندارد خودروها و موتورسیکلت‌ها و اصلاح کیفیت سوخت کمابیش اجرا و اقداماتی نظیر ممنوعیت تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری از سال ۹۵ و الزام انجام معاینه فنی انجام می‌شد، شاهد کاهش غلظت آلاینده‌ها بودیم اما ‌پس از سال ۹۷ که این اقدامات و راهکارها رها شد و دیگر به‌درستی اجرایی نشدند سال به سال شاهد آلوده‌تر شدن هوای تهران بوده‌ایم.

اشجعی تصریح کرد: روند کاهش و افزایش غلظت آلاینده‌های شهر تهران برخلاف اظهارات برخی که عقیده دارند راهکارهای ‌پیش‌بینی شده در قانون ایراد دارد و تاثیری بر آلودگی هوا ندارد، در واقع نشان می‌دهد که راهکارها ایراد ندارد و تا زمانی‌که اجرا می‌شدند بر کاهش آلودگی هوا موثر بودند و می‌توان نتیجه اثرات اجرای این راهکارها را در وضعیت کیفیت هوا طی ۱۰ سال اخیر مشاهده کرد.

به گفته این کارشناس، متاسفانه از سال ۹۷ که مشکلات اقتصادی کشور افزایش یافت موضوعاتی مانند آلودگی هوا دیگر جزو اولویت‌های اصلی در طرح‌های دولت یا در بررسی بودجه توسط مجلس نبود و به‌ همین دلیل اعتبارات و منابع در این زمینه اختصاص نیافت و اجرای احکام نیز به تعویق افتاد که نتیجه آن هم افزایش آلودگی هوا شد.

اشجعی با اشاره به اینکه کلانشهری مانند تهران دهه‌ها است که با معضل آلودگی هوا درگیر است، اظهار کرد: ما همچنان با معضل آلودگی هوا درگیر هستیم چراکه راهکارهای ارائه شده برای کاهش آلودگی هوا تاکنون به‌درستی و کامل اجرا نشده است. اگر این راهکارها که در قالب قوانین مصوب و ابلاغ شده‌اند اجرا می‌شد اکنون به‌طور قطع به‌لحاظ آلودگی هوا شرایط بهتری داشتیم و تعداد روزهای آلوده سال به مراتب کمتر بود. تا زمانی‌که راهکارها و اقدامات لازم جهت کاهش آلودگی هوا توسط دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط رعایت و اجرا نشوند نمی‌توانیم به بهبود کیفیت هوا امیدوار باشیم.

به گزارش ایسنا، براساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوا تهران نیز تعداد روزهای آلوده شهر تهران از سال ۹۰ تا ۹۷ تقریبا به‌طور ‌پیوسته روند کاهشی داشته اما از سال ۹۷ تا ۹۹ هرساله بر تعداد روزهای آلوده افزوده شده است.

 

 

منبع : ایسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه