ارسال به دیگران پرینت

ترکیه | آمریکا

اردوغان: پولی که برای خرید اف-۳۵ دادیم را پس میگیرم

رئیس‌جمهور ترکیه گفت آنکارا ۱.۴ میلیارد دلاری که برای خرید جنگنده‌های اف-۳۵ به آمریکا داد و مسدود شده را به هر شکل شده، پس می‌گیرد


اردوغان: پولی که برای خرید اف-۳۵ دادیم را پس میگیرم

رئیس‌جمهور ترکیه در اظهاراتی در خصوص مناقشه خرید جنگنده‌های اف-۳۵ از آمریکا که به تنشی در روابط دو کشور تبدیل شده، گفت که وی معتقد است ترکیه و ایالات متحده در مذاکرات برای فروش جنگنده‌های اف-۱۶ پیشرفت خواهند کرد و آنکارا ۱.۴ میلیارد دلاری که برای خرید جنگنده‌های اف-۳۵ داده بود و مسدود شده را پس می‌گیرد.

رویترز به نقل از خبرگزاری «آناتولی» ترکیه گزارش داد اردوغان در گفت‌وگو با خبرنگاران هنگام بازگشت از نیجریه گفت: ما مبلغ ۱.۴ میلیارد دلار خود را به هر طریقی دریافت می‌کنیم.

وی افزود: معتقدم که ما پیشرفت خواهیم کرد. البته در این خصوص با بایدن در نشست گروه ۲۰ در رم صحبت خواهیم کرد.

پیش‌تر در شرایطی که رسانه‌های غربی از درخواست آنکارا برای خرید ۴۰ جنگنده اف-۱۶ از واشنگتن خبر داده بودند، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که آمریکا به این کشور پیشنهاد داده از سرمایه‌گذاری انجام شده آنکارا برای پروژه اف-۳۵ برای خرید اف-۱۶ از آمریکا استفاده شود.

اما دولت آمریکا شامگاه دوشنبه اظهارات رجب طیب اردوغان مبنی بر پیشنهاد واشنگتن برای فروش هواپیماهای جنگنده اف-۱۶ به آنکارا را رد کرد.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا طی نشست خبری در این‌باره توضیح داد: «ما شما را به دولت ترکیه ارجاع می‌دهیم تا درباره برنامه‌های خرید نظامی خود صحبت کند. آنچه من می‌توانم بگویم این است که ایالات متحده هیچگونه پیشنهاد مالی برای درخواست اف-۱۶ توسط ترکیه ارائه نکرده است».

پرایس در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد پول پرداخت‌شده ترکیه برای خرید جنگنده‌های «اف-۳۵»، برای فروش اف-۱۶ به این کشور استفاده شود، گفت: «وزارت دفاع همچنان درگیر مکانیزم حل اختلاف با ترکیه در مورد اف-۳۵ است اما من قصد ندارم نتیجه را پیش‌داوری کنم».

پیش از این در رسانه‌های غربی آمده بود که ترکیه خواستار خرید ۴۰ فروند جنگنده اف-۱۶ و حدود ۸۰ کیت نوسازی هواپیماهای جنگی خود از آمریکا شده است.

پیشتر آنکارا بیش از ۱۰۰ فروند جنگنده اف-۳۵ سفارش داده بود که قرار بود توسط شرکت لاکهید مارتین ساخته شود، اما در سال ۲۰۱۹پس از خرید سامانه‌های پدافند موشکی روسی «اس-۴۰۰»، واشنگتن ترکیه را از این قرارداد کنار گذاشت.

رئیس‌جمهور ترکیه از آمریکا خواست که بعد از کنار گذاشتن این کشور از پروژه ساخت جنگنده اف‌-۳۵ پول پرداختی ترکیه را برگرداند.

اردوغان درباره کنار گذاشته شدن ترکیه از پروژه ساخت جنگنده‌های اف‌۳۵ گفته بود: «ما ۱.۴ میلیارد دلار پرداخت کردیم. این پول چه می‌شود. ما این پول را به سادگی به دست نیاوردیم. یا باید هواپیماهایمان را به ما بدهند و یا پولمان را برگردانند».

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه