ارسال به دیگران پرینت

برجام | تحریم‌ | ایران | میز مذاکره

رابرت مالی: هنوز این احتمال وجود دارد که ایران به برجام برنگردد

مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با بیان این‌که تمرکز بر «تاریخ» از سرگیری مذاکرات «بیش از حد» است، گفت: «نکته اصلی این است که آیا ایران با نقطه‌نظری واقع‌گرایانه به میز مذاکره باز خواهد گشت یا نه».


رابرت مالی: هنوز این احتمال وجود دارد که ایران به برجام برنگردد

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز چهارشنبه ۲۱ مهر در نشستی مجازی گفت که در صورت عدم بازگشت تهران به برجام، آمریکا گزینه‌های دیگری را برای برخورد با برنامه هسته‌ای ایران مد نظر قرار خواهد داد.

رابرت مالی در نشست مجازی یکی از اندیشکده‌های واشینگتن تصریح کرد آمریکا خود را برای رویارویی با «واقعیتی متفاوت» آماده کرده است، به‌ویژه اگر ایران آمادگی بازگشت به تعهدات قبلی خود را نداشته باشد.

او هشدار داد که ایران نمی‌تواند آمریکا را وادار به امتیازدهی در توافق هسته‌ای کند، در حالی‌که کم‌کاری می‌کند و حاضر به همکاری در زمینه اقدامات هسته‌ای خود نیست.

نماینده ویژه آمریکا گفت: «چنانچه خواسته‌های ایران ورای برجام است، پس به توافقی متفاوت با برجام نیاز خواهیم داشت که در این صورت، پای مسائلی متفاوت را به میز مذاکره باز خواهد کرد».

مالی با بیان این‌که تمرکز بر «تاریخ» از سرگیری مذاکرات «بیش از حد» است، افزود: «نکته اصلی این است که آیا ایران با نقطه‌نظری واقع‌گرایانه به میز مذاکره باز خواهد گشت یا نه».

او افزود ارزیابی ایالات متحده این بود که «ما در شش دور اول گفت‌وگوهای غیرمستقیم برای احیای توافق هسته‌ای برجام پیشرفت واقعی داشتیم».

وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «دولت بایدن، پیشنهاداتی را روی میز گذاشت که به معنای آن بود که اگر ایران وارد مذاکره می‌شد و به تفاهم دست پیدا می‌کردیم تمامی تحریم‌های ناسازگار با برجام برداشته می‌شدند و خیلی سریع این اتفاق می‌افتاد.»

نماینده آمریکا با اشاره به تغییرات صورت گرفته در ساختار سیاسی ایران پس از انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد ۱۴۰۰ گفت: «ما در حال حاضر با یک تیم متفاوت ایرانی مواجه هستیم که صریحا اعلام کرده است رویکردی متفاوت در اداره امور دارد».

مالی تاکید کرده است که به باور ایالات متحده، بهترین راه همچنان بازگشت ایران به برجام و سپس، بحث بر سر راه‌های تقویت آن است.

نماینده ویژه ایالات متحده همچنین به رایزنی و تبادل‌نظر مقام‌های آمریکایی با همتایان چینی خود بر سر مسئله «تحریم‌های ایران» اشاره کرد.

فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران در زمینه بازگشت حکومت ایران به برجام، گفت: «ما واقع‌بین هستیم… ما می‌دانیم که احتمال زیادی وجود دارد که ایران مسیری متفاوت [از بازگشت به برجام] را انتخاب کند. … ما باید با اسرائیل و دیگر متحدان خود در منطقه هماهنگ باشیم.»

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • دیوانه جنگ ارسالی در

      ایران وایرانیهاروازگزینه نترسون، چراکشوری چون پاکستان بایدهسته ای داشته باشدولی مانداشته باشیم سماغربیهاورژیم غاصب هرچه خواستیدسرمسلمانان اوردید، ماایرانیهاازحق خودمون نمیگذریم دست شکسته ای هم زیرسرامثال شماهانداریم، پس بروکشکتوبساب

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه